חדשות בארץ

נתניהו בעקבות יירוט מטוס הקרב הסורי: לא נקבל שום זליגה לשטחנו

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אמר כי הצבא ערוך ומוכן להתפתחויות וכי הוא נחוש לאכוף את הסכם הפרדת הכוחות

שובל העשן של טיל הפטריוט, היום (צילום: David Cohen/Flash90)שובל העשן של טיל הפטריוט, היום (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) לחדירת מטוס הקרב הסורי למרחב האווירי של ישראל. נתניהו אמר כי מערכות ההגנה האוויריות זיהו מטוס של חיל האוויר הסורי ממריא מבסיס חיל האוויר T-4 וחודר לשטח ישראל. "זוהי הפרה בוטה של הסכמי ההפרדה בינינו לבין סוריה מ- 1974", אמר נתניהו, והוסיף: "חזרתי והבהרתי שלא נקבל שום הפרה כזאת, לא נקבל שום חדירה ושום זליגה לשטחנו, לא מהקרקע ולא מהאוויר. כוחותינו פעלו בהתאם. אנחנו עומדים על כך שסוריה תכבד בקפדנות את הסכמי ההפרדה בינינו לבינם".

מטוס הקרב הסורי מדגם "סוחוי" חדר לפני הצהריים כשני ק"מ לשטח ישראל, ויורט על ידי שני טילי פטריוט ששוגרו מהסוללה המוצבת באזור צפת. המטוס התרסק בתוך שטח סוריה, באזור אגן הירמוך הנתון לשליטתה של מיליצית ח'אלד בן אל-וליד המזוהה עם ארגון דאע"ש. ההערכה הרווחת במערכת הביטחון היא כי ככל הנראה הטייס הסורי טעה בניווט: הוא התכוון לבצע תקיפה נגד אנשי שלוחת דאע"ש באזור משולש הגבולות בין ישראל, סוריה וירדן (אגן הירמוך), ונכנס בטעות לשטחה הריבוני של ישראל.

דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, אמר: "בימים האחרונים אנו מזהים עלייה בעצימות הלחימה הפנימית בסוריה, התקרבות לעבר הגבול עם ישראל ופעילות אווירית רבה כחלק מהפעולה של המשטר הסורי לכיבוש רמת הגולן הסורית״. מנליס ציין כי המטוס הסורי נע במהירות מבסיס T-4 לעבר שטח ישראל: "לא ברור אם זה היה מטוס סוחוי 22 או סוחוי 24. העברנו מסרים במספר צירים ובמספר שפות לגבי האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, ולגבי העובדה שלא נסבול הפרות של הסכם הפרדת הכוחות מ- 1974". דובר צה"ל הוסיף: ״אנחנו לא מעורבים בלחימה בסוריה, אך ערוכים ומוכנים להתפתחויות. אנו עוקבים אחר מה שנעשה ברמת הגולן הסורית, נחושים לאכוף את הסכם הפרדת הכוחות ורואים במשטר אסד אחראי למה שקורה ברמת הגולן הסורית״.

במהלך התקרית, זמן קצר לאחר השעה 13:30, הופעלו אזעקות ביישובים במועצות האזוריות גולן ועמק הירדן ובעיר קצרין. תושבים באזור הגליל העליון דיווחו על קולות נפץ ועל שובלי עשן שנוצרו בעקבות שיגורם של טילי פטריוט. מעיריית צפת נמסר כי "מערכת ההגנה האווירית הופעלה באזורנו. אין הנחיות חדשות. ממשיכים בשגרה מלאה". במועצה האזורית גולן מסרו כי לא התקבלו דיווחים על נפילות בשטח המועצה וכי ניתן לצאת מהמרחבים המוגנים ולחזור לשגרה.

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א טענה כי הפלת מטוס הקרב הסורי בוצעה במרחב האווירי של סוריה, וכי למעשה ישראל הפרה את הריבונות הסורית. מקור צבאי סורי מסר לסאנ"א כי טייס המטוס נשלח למשימת תקיפה נגד אנשי דאע"ש באגן הירמוך, וכי המתקפה הישראלית נועדה לסייע לארגוני הטרור באזור הנלחמים נגד צבא המשטר הסורי: "האויב הישראלי", אמר המקור, "מאשר את תמיכתו בקבוצות הטרור המזוינות, ופגע באחד ממטוסי הקרב שלנו הכותשים את מקומות ההתכנסות שלהן". הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין", המקורב למשטר הסורי, טען כי הפלת המטוס התבצעה בתוך השטח הסורי, במרחק של 15 ק"מ מהגבול עם ישראל.

טייס המטוס הסורי שהופל הינו עמראן מרעי, קצין בדרגת אלוף-משנה (עקיד). על פי דיווחים שונים מרעי נהרג, אולם בשעות שחלפו מאז יירוט המטוס התפרסמו ידיעות סותרות לגבי גורלו של הטייס השני. גורמי אופוזיציה בסוריה טענו כי הוא נפל בשבי דאע"ש, אך מקור צבאי סורי אמר הערב כי במטוס היה טייס אחד בלבד.

תגיות:סוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה