בריאות ותזונה

הקשר הכואב בין לחץ לסרטן, וכיצד נישאר רגועים למרות הקשיים?

הלחצים הם מקור למחלות רבות, כולל מחלת הסרטן. מה ניתן לעשות כדי להיות רגועים? טור ראשון בסדרת "הרפיה רוחנית"

ׁׁ(צילום: shutterstock)ׁׁ(צילום: shutterstock)
אא

אחת מבעיות הנפש הידועות בתקופה זו, תקופת "עקבתא דמשיחא", אשר לא מן הנמנע כי היתה גם בדורות הקודמים לנו במידה זאת או אחרת, היא עומס לחצים על הנפש הבא כתוצאה מהצטברות דאגות שונות ומשונות באופן קבוע, אם בענייני בריאות ואם בענייני פרנסה, אם בענייני חינוך הילדים ואם בעניינים אחרים.

הלחצים הם מקור למחלות רבות, כולל המחלה הנוראה. ענין זה כבר מוזכר בדברי רבי מאיר אלדובי ז"ל נכד הרא"ש, שמבאר כיצד מחלת הסרטן היא תולדה ממרה שחורה. כה דבריו בספרו 'שבילי אמונה' (הנתיב הרביעי, השביל השלישי): "סרטן נקרא כן לפי שהחיה הנקראת סרטן יש לה רגלים הרבה וזו היציאה יש לה סביבה גידים מלאים מן התערובות המיילדות אותה והם שמרי המרה שחורה. ואם יתפשט ביותר - לא ירפא, ולכן נאות למהר ברפואתו כשיתחיל, כדי שיעמוד תחתיו ולא יתפשט. ואם התיילד בו חבורה - הוא רע מאוד ושמא יתחיל מגודל אפונה או כפיל, ויוסף ויגדל עד שיעשה כגודל אבטיח ושמא גדול ממנו. ופעמים יתפשט ויצא על הגרון ובמקום הנשימה והבליעה ויחנוק ברוב העתים".

גם החתם סופר מבאר על הפסוק: "והסירותי מחלה מקרבך", כי "ישנם 83 מחלות התלויות במרה, ששם שורש ומקור הכעס והקפדנות". מסביר החתם סופר כי על כן מובא בראשית הפסוק "וברך את לחמך ואת מימיך" – הכוונה היא שהאדם יבורך "בשלוות הנפש ומידת הסבלנות, והשפלות, ‏וההכנעה שנמשלו למים שיורד למקום נמוך ‏בניחותא, וע"י זה – "והסירותי מחלה ‏מקרבך" - אלו 83  חלאים הנותרים ‏שתלויים במרה שמשם שורש הכעס והרוגז".

גם בעיות גופניות קטנות יותר קשורות באופן ישיר ללחצים. ישנו מחקר המוכיח כי כתוצאה מלחצים עלול להיווצר שריר תפוס בגוף, וחמור מכך – פריצת דיסק. גם מחלת הסוכרת קשורה באופן ישיר ללחצים נפשיים ומחמירה עם הלחצים.

הלחץ הוא אויב מספר אחד של האנושות. כמעט ואין עוד גורם חמור יותר לתמותה מאשר לחצים נפשיים, הגורמים לכמות בלתי נתפסת של התקפי לב, מקרי דום לב ושבץ המוחי בקרב אנשים צעירים (מתחת לגיל 40), והמגדילים כאמור את מעגל המצטרפים לשלל סוגי המחלות והחמורה שבהם - הסרטן.

לעוסקים בתחום ולאותם שסובלים מלחצים, ידוע כי ישנן בעיות נוספות הקשורות ללחצים ובכלל בעיות נשימה ועיכול, עצירות (נגרם בעיקר לאנשים עם חוסר יכולת לבטא את עצמם ואת רגשותיהם וממילא לשחרר לחצים), מיגרנות (שמתאפיינות בהרגשת לחץ פיזי בחלק אחד מהראש, הנגרם כאמור כתוצאה מלחץ נפשי ממושך), בעיות של השמנה ואכילה לא הגיונית (הנגרמת מצורך של הגוף להשלים את החסרים הנפשיים שלו, והיוצא באופן מוטעה בצורך עז אחרי אכילה ושתיה מרובה) ועוד בעיות רבות ומשונות.

יש לדעת גם, כי כאשר האדם לחוץ, הוא עלול לפעמים להתרעם על ההנהגה האלוקית, ונזק זה עולה על כולם; שכן כאשר אדם מתרעם על הקב"ה, הוא גורם לריחוק בינו לבין הקב"ה, ובכך הוא עוצר את כל ההשפעה האלוקית. כאשר אתה מבקש לקבל מתנה מהמלך, עליו להתקרב אליו ולא להתרחק. מכיוון שהקירוב לקב"ה אינו פיזי אלא רוחני, לכן אין ניתוק גדול יותר מההשפעה האלוקית מאשר תרעומת על הקב"ה.

בשל כך, מובן כי אחת מהדרכים החשובים לבריאות הנפש בכלל ובריאות הנפש האלוקית בפרט, היא צלילות הדעת, התלויה בסדרת פעולות מחשבתיות מקדימות הנקראות בלשון העם: "הרפיה".

בסדרת המאמרים הבאים נעסוק בהרפיה החיובית האמתית על פי תורת הקבלה והבעל שם טוב, הרפיה שמטרתה וכוונה הסופית היא התפשטות אור התורה בכל כוחות הנפש, ועבודת ה' מושלמת מבלי מחיצות היצר המסתירות על הטוב והשלימות שבקרבת אלוקים כי טוב.

הרב יהודה וינגרטן הוא יו"ר מכון יסוד החסידות וארגון "יסודות החינוך". הרשמה למאמרים בתחומים שונים Y3268992@gmail.com

תגיות:לחץסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה