בריאות ונפש

בריא לדעת: מה יש בפירות שהופך אותם למזון הטוב ביותר לאדם?

כמה זמן נמשך תהליך עיכול הפירות בגוף? ומדוע רצוי לרכוש אגוזים בקליפתם?

אא

הפירות מכילים כמות גדולה של סוכרים טבעיים: גלוקוז (סוכר הענבים) ופרוקטוז (סוכר הפירות). סוכרים אלה זמינים לספיגה מהירה ממערכת העיכול לדם.

פירות אינם מכילים עמילן.

חלק מהפירות מכילים חומצות אורגניות שהופכות לסוכרים עם הבשלת הפרי.

פירות מכילים כמות מזערית של חלבונים.

הפירות דורשים פחות אנרגיה לעיכול מאשר כל מזון אחר (30-60 דקות).

הם מקור טוב לאנרגיה זמינה.

רשימת הפירות המבשילים גם לאחר קטיפתם: תפוחים, אגסים, משמשים, אפרסקים, בננות, אבוקדו, מנגו, אנונה, תמרים, פפאיה ואפרסמון.

רשימת הפירות שחייבים להבשיל לפני קטיפתם ואכילתם: אבטיח, מלון, צברים, תאנים, גויאבות, רימון ושסק.

הפירות יוצרים סביבה בסיסית בגוף ובכך מונעים מחלות (ראו פרק חומצה בסיס בספר).

הפירות עתירים בסיבים תזונתיים, פיטוכימיקלים וויטמינים = בריאות.

הפירות בעלי תכולת מים גבוהה ביותר - 80%-90%, ולכן מרווים ומנקים את הגוף מרעלים.

 

הפרי

הפרי הוא חלק הצמח המכיל בתוכו את הזרעים, או את גלעין הפרי. ציפת הפרי מכילה את הזרעים. ברוב המקרים ניתן לאכלם (גרעיני אבטיח, מלון), אך יש גרעינים המכילים מרכיבים רעילים (משמש, תפוחים).

כמו כן, הפרי הוא המזון הטוב ביותר לאדם, כמעט מכל הבחינות. הוא מכיל את כל אבות המזון הדרושים, הוא טעים וקל לעיכול. זהו המקור הטוב ביותר לאנרגיה זמינה. הפרי הוא המזון הראשון לתינוקות, נוסף לחלב אם. הוא אידיאלי להרזיה וחיוני ביותר בתהליך ההחלמה ממחלות שונות. מראה וטעם הפירות מושכים את חושינו. אין צורך "להכין" אותם לאכילה, דהיינו, לבשלם או לתבלם בתבלינים. הם מזון מושלם. בנוסף, הם מכילים שפע של ויטמינים וסוכרים טבעיים: חד-סוכרים - גלוקוז (סוכר ענבים) ופרוקטוז (סוכר פירות) ובכך זמינים לספיגה מהירה ממערכת העיכול לדם. הם טריים ומכילים 1%-2% של חלבון. פירות מיובשים, לעומת זאת, מכילים 3%-4% של חלבון. האחוז הנמוך של חלבון בפירות ובחלב אם נמוכים ביותר לעומת כמות החלבון אצל החלב בקרב שאר היונקים. הדבר יכול להעיד שכמות החלבון בתזונת האדם חייבת להיות נמוכה.

האגוזים והשקדים, שגם אותם יש לסווג במשפחת הפירות מבחינה בוטנית, מכילים כמויות גדולות של שומנים וחלבונים. לפני התייבשותם מכילים השקדים והאגוזים כמויות קטנות של שמן וחלבון.

כשאוכלים פרי הוא חייב להיות בשל. מדובר בפרי שהבשיל על העץ ולא פרי שנקטף בעודו בוסרי והבשיל במחסני אריזה או על המדף בבית. אכילת פירות לא בשלים עלולה לגרום נזקים לבריאות. יש פירות (מנגו, אבוקדו, אנונה, ועוד) שעיכולם טוב רק כאשר הם בשלים.  כיום לצערי, אנו ניזונים מפירות כאלה.

יש לאכול פירות מיד עם הבשלתם. פירות שעברו את שלב ההבשלה עלולים להתקלקל (לתסוס). פרי בשל ניתן לאחסן במקרר.

מתי אוכלים פירות? על נושא חשוב זה אמר הרמב"ם (משנה תורה, ספר המדע, הלכות דעות, ד, ו): דברים המשלשלים את בני המעיים, כגון: ענבים, ותאנים ותותים ואגסים ואבטיחים ומיני הקישואים ומיני המלפפונים אוכל אותם אדם בתחילה, קודם האכילה, ולא יערבבם עם המזון, אלא שוהה מעט עד שיצאו מבטן העליון ואוכל מזונו. ודברים שמאמצים את בני המעיים, כגון: רימונים ופרישים (חבושים) ותפוחים וקרושטומולים (סוג של אגס קטן) אוכל אותם תיכף למזונו, ולא ירבה לאכול מהם. והוסיף: "לעולם ימנע אדם עצמו מפירות האילנות ולא ירבה מהם ואפילו יבשים. ואין צריך לומר רטובים. אבל קודם שיתבשלו כל צורכם - הרי הם כחרבות לגוף, וכן החרובים רעים לעולם. כל הפירות החמוצים הם רעים ואין אוכלים מהם אלא מעט בימות החמה ובמקומות החמים. התאנים, והענבים והשקדים לעולם טובים. בין רטובים ובין יבשים, ואוכל אדם מהם כל צרכו. ולא יתמיד באכילתם, אף על פי שהם טובים מכל פרי האילנות" (משנה תורה, ספר המדע, הלכות דעות ד, יא).

כמו כן, מומלץ לאכול את הפרי בשלמות ולא רק לשתות את מיץ הפרי. דרך הטבע היא שפרי נאכל על ידי לעיסתו ולא שתיית המיץ שלו. סחיטת פרי ממעיטה מאיכותו. זאת ועוד, באכילת הפרי, אדם אוכל גם את מרכיבי הפרי שאינם נסחטים (כמו סיבים), כך שהרווח באכילת הפרי השלם הוא גדול ביותר לעומת שתיית מיץ הפרי בלבד. בנוסף, ויטמינים (כמו ויטמין C) נהרסים כתוצאה ממגע עם האוויר, עם חום שנוצר בבלנדר והמגע עם סכין המתכת.

 

מיון הפירות

להלן חלוקת הפירות לקבוצות, הנעשית על פי כמות הסוכר וכמות החומצות האורגניות. חלוקה זו חשובה לצירופי מזון נכונים.

פירות מתוקים - צימוקים, תמרים, תאנים, שזיפים, משמשים, תאנים טריות, תמרים לחים (כל המיובשים) וגם אבטיח, מלון, ענבים מתוקים, בננה, אפרסמון, ועוד.

פירות חמצמצים - אגסים, ענבים חמצמצים, תפוחים, שסק, צברים, אפרסק, משמש, אנונה, פפאיה, מנגו, תות-עץ, גויאבה, דובדבנים, פטל, חבושים, פסיפלורה, ועוד.

פירות חמוצים - אננס, תפוז, אשכולית, פומלה, קלמנטינה, לימון, רימון, תות-שדה ושזיפים.

צירופי פירות נכונים לבריאות טובה

את כל סוגי הפירות ניתן לאכול עם ירקות מתוקים. פירות חמוצים ניתן לאכול עם אגוזים.

 

מהו משך העיכול של הפירות?

פירות טריים: משך עיכולם כ-60-30 דקות.

מיצי פירות: משך עיכולם כ-30 דקות.

 

רבים חוששים מפני אגוזים וקרובי משפחתם בטענה שזה משמין ועתיר בקלוריות. בהמשך תוכלו להשכיל ולהפסיק לפחד ממשפחה זו. חלק מהאגוזים, לא רק שאינם משמינים אלא אפילו תומכים בתהליכי ירידה במשקל, מסייעים בהפחתת הכולסטרול הרע (LDL) ובהעלאת הכולסטרול הטוב (HDL). כל זאת בזכות תכולת חומצות השומן החיוניות, אשר בנוסף לאמור תורמות לחיזוק מערכת החיסון והזנת איברי הרבייה, העור, השיער ורקמת העצם. אגוזים ושקדים נחשבים אף הם לפירות מבחינה בוטנית. מאחר שהם פירות מרוכזים מאוד ומכילים כמויות גדולות של חלבונים ושומנים ואינם מכילים נוזלים וסוכרים, הם נחשבים למזון חלבוני מרוכז.

העיקריים בין האגוזים והשקדים הם: שקדים, אגוזי הפקאן, אגוזי המלך, אגוזי אילסר, אגוז ברזילאי, מקדמיה, אגוזי קשיו, פיסטוק חלבי, אגוז ברזיל, צנובר, אגוזי הקוקוס ובוטנים. לאלה יש להוסיף את זרעי השומשום וגרעיני החמניות.

 

חשוב לדעת!!

1. אין לצרוך אגוזים מומלחים או לקלות אותם, מלבד 3 סוגים שחובה לקלותם כדי להשמיד רעלנים שונים שמצויים עליהם ואינם טובים לבריאותנו: קשיו, פיסטוקים ובוטנים (הם שייכים למשפחת הקטניות ולא לאגוזים).

2. רצוי לרכוש אגוזים בקליפתם ואם לא ניתן, אז כדאי לרכשם במקום עם תחלופה גבוהה כדי להבטיח את טריותם.

3. את האגוזים יש לאחסן בצנצנת זכוכית במקפיא.

4. רצוי לגוון בצריכת האגוזים 2-3 סוגים ליום במינון המומלץ לפניכם בהמשך.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

תגיות:פירותבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה