אמונה

רוצים להרבות טוב בעולם? הספר ’סוד הנקודה הטובה’ יסייע לכם לעשות זאת

הסופר רן ובר מקרב את תורת אזמרה של רבי נחמן מברסלב לכל אדם

  • כ' תמוז התשע"ח
אא

רבי נחמן מברסלב, יליד העיירה מז'יבוז' באיחוד הפולני-ליטאי (כיום באוקראינה) חי בשלהי המאה ה 18 ובתחילת המאה ה 19. כנכדה של בתו היחידה של הבעל שם טוב, גדל באווירה חסידית קבלית כל חייו וכילד קבע את ייעודו. הוא נישא מיד לאחר בר המצווה שלו, הקים משפחה והפך לרב. כל חייו טען שתפקידו של אדמו"ר לא מתמצה בהנחית חסידיו אלא שעל כל מנהיג רוחני לפעול לשינוי העולם כולו ולתיקונו. הרב ידע סבל רב במהלך חייו ולפני שנפטר, בגיל 38 ממחלת השחפת ממנה סבל בשנות חייו האחרונות, איבד את בניו. כמי שנמנה על ממשיכי דרכו של הבעל שם טוב שייסד את תנועת החסידות, שעיקרה הכנסת האלוהות לכל היבטי חייו של האדם בעזרת התפילה והשהייה בשמחה כך שהרוחניות תהפוך לחלק בלתי נפרד מחייו של האדם, פעל כל חייו להפצת תורת החסידות בדרך שתבטיח כי הדברים שלימד לא ייוותרו רק בקרב חסידיו באותה העת. 

תורת אזמרה  (המובאת בסופו של הספר במלואה (עמ' 220-224) ), היא חלק מאוסף דרשותיו של הרב הנודע בשם "ליקוטי מוהר"ן" ועוסקת בחיפוש התמידי אחר הטוב, אצלך ואצל הזולת. מחבר הספר, רן ובר, מכנה זאת: 'סוד הנקודה הטובה'. משמעתו של אותו סוד היא הידיעה הברורה שבכל דבר יש טוב. הטוב הזה, הוא מהותו האמתית של העולם וכל הדברים האחרים שאינם נכללים בתוכו הן עטיפות שעוטים על עצמם בני האדם, ועוטה על עצמו העולם. תורת אזמרה מתמקדת בדרך בה יוכל אדם לאפשר לעצמו לראות את הטוב הקיים בעולם סביבו בכל עת. רבים רואים בתורת אזמרה את ליבת תורתו של הרבי נחמן מברסלב.
 
כדי להבין את ייחודו של הספר הנוכחי בקרב החיבורים הרבים שנכתבו על "תורת אזמרה" של הרבי נחמן מברסלב, יש צורך לערוך היכרות עם מחברו. רן ובר נולד וגדל בבית חילוני, בשלהי שירותו הצבאי, בשנות התשעים של המאה העשרים, הקים חברת תוכנה שהייתה אחת מחברות האינטרנט הראשונות בישראל. החברה העסיקה 150 עובדים במדינות שונות בעולם וגייסה למעלה מ 400 מליון דולר. בתקופה בה גדלה החברה החל רן תהליך של חיפוש רוחני והחיפוש האישי שלו אחר הטוב הוביל אותו למסקנה שעבודתו בתחום ההייטק אינה הדרך שלו להוסיף טוב בעולם, תהליך החיפוש הוביל אותו לתורתו של רבי נחמן מברסלב ושינה את חייו. רן ובר חזר בתשובה וכיום נשוי ואב לחמישה ילדים. הוא עוסק בכתיבה לימוד וטיפול. "סוד הנקודה הטובה" הוא ספרו השלישי.

את הרעיון לכתיבת הספר הנוכחי קיבל רן בארוחת שבת משותפת שערכו אצל שכניהם. במהלך הארוחה שוחחו על הפער בין המגזרים השונים בארץ ובייחוד על הפער הקיים בין המגזר החילוני למגזר הדתי, הנשען על סיקור תקשורתי המתמקד לא פעם בהיבטים השליליים. כמי שחי בשני העולמות ומרגיש שייכות לשניהם חש כי יש לו אפשרות לעשות מעשה ולקרב את תורת אזמרה של הרבי נחמן מברסלב, האפשרות של כל אחד למצוא את הטוב אצל האחר, גם לקהל חילוני שהיכרותו אם תורת הרבי נחמן מברסלב נעצרת כשהיא פוגשת בספרות הקודש הדתית. רו ובר מאמין כי תורת אזמרה של הרבי נחמן מברסלב נוגעת לכל אדם באשר הוא ללא קשר לשייכותו למגזר כזה או אחר.

הספר מחולק לארבעה חלקים העוסקים בהיבטים שונים של החיפוש אחר הטוב בעולם: הקושי להאמין בקיומו, החיפוש אחר הטוב בעצמי, החיפוש אחר הטוב באחרים והצורך לזכור ולשמר את הטוב שמצאת. כל חלק פונה לקורא בצורה בלתי אמצעית ומעניק לו כלים לבחון את ההיבט הנדון בו בחייו. רן מלווה את הפרקים השונים בדוגמאות מחייו ומחיי הסובבים אותו, ההופכות את האפשרות להטמיע את הרעיונות הטמונים בספר לפשוטה. בחלקים השונים בספר משולבים איורי קומיקס ותרגילים המאפשרים לקורא לעצור וליישם את הנקודות שהועלו בו. הדיון במהותו של הטוב בעולם נעשה במספר רבדים ומאפשר לאנשים הנמצאים במקומות שונים בחייהם להפיק מן העצות שבספר תועלת. 

לספר כריכה קשה - המעניקה לספרים אורך חיים ומעידה על כוונת הכותבת כי ספרו לא ישכב על המדף כאבן שאין לה הופכין. הספר מלווה באיוריו של עדי כץ המוסיפים לו חן והופכים את העיון לחוויה ויזואלית מענגת. והדרך בה עומד ועוצב הספר הופכת אותו למתאים לשימוש חוזר בהתאם לנקודות השונות הרלוונטיות לקורא הרוצה להיעזר בו ברגעים שונים בחייו. הספר המתמקד בתפיסת העולם היהודית בנוגע למהותו של הטוב בעולם, מתאים לכל אדם הנמצא בתהליך חיפוש אחר המהות ויש לו מקום על מדף הספרים בכל בית בישראל. 

 

השאלון המאתגר עם רן ובר: "לפני שחזרתי בתשובה לא חשבתי להביא ילדים".

פרקים מן הספר 'סוד הנקודה הטובה' מובאים באתר 'הידברות' באדיבות המחבר. לפניכם לינקים לפרקים השונים:

אם תוכל לראות את הטוב שבך, תצליח לראות את הטוב שבאחר
רוצה לשנות את חייך? רבי נחמן מדריך אותך כיצד
מה תפקידם של הניסיונות בחיינו?

כל אדם חביב בעיני השם יתברך

אל תשכחו להקשיב ללב שלכם

המדריך לחיים הטובים

אם אני מזהה את עצמי כטוב קשה לי לעשות דברים רעים

הפוסל במומו פוסל

כל אדם בורא את המציאות שלו

"במשך עשרים ושלוש שעות ביממה היה בשמחה וברצונות טובים, ובמשך שעה אחת תן לעצמך להיות בלב נשבר"

אדם צריך לדון עצמו לכף זכות

שיר ההלל שהופך אנשים ליפים

אתה במקום הנכון, כי זה המקום שבו אתה נמצא! 

תגיות:סוד הנקודה הטובהרן מקרב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה