בין אדם לחברו

סוד הנקודה הטובה: נקודות טובות

למצוא טוב בחיים שלי פירושו למצוא את האוצרות האבודים שבי. הדבר יכול לגרום לשמחה בל תשוער, וזה פשוט באופן מפתיע ומדהים באופן שקשה לדמיין. אז איך עושים את זה?

  • י"ב אלול התשע"ד
אא

גילינו את הרע. גילינו שיש לנו תפיסות שליליות. גילינו שהאמונות השליליות תוקעות אותנו בחיים. מה עושים? זוכרים את הסוד: יש בנו גם נקודות טובות.

סוד הנקודה הטובה הוא עבודה של הגדלת הטוב. במקום להילחם ברע – אנו עוסקים בהגדלת הטוב. להגדיל אותו בחיינו ובחיי הסובבים אותנו.

הטוב שבנו הוא נצחי ואינסופי, אבל הדרך שבה אנחנו מגלים אותו עוברת פעמים רבות בשלל נקודות קטנות, בדברים פרקטיים ויומיומיים שמבעדם מציץ אלינו הטוב שבנו.

פעמים רבות, הטוב שבנו ממתין לנו כשהוא מוקף בהרבה דברים שליליים ולא מדויקים. כמו הזהב שיוצא מבטן האדמה כשהוא טובל בבוץ ובזוהמה. את היהלום צריך לנקות ואז ללטש – וכך גם את הנקודות הטובות שלנו.

מה עושים:

מחפשיםומוצאיםנקודהטובהבתוכנו. מוצאיםמשהוטובשאנחנועושים. הנקודה הזאת צריכה להיות ספציפית. אין להסתפק ברעיון הכללי שאני טוב, אלא למצוא משהו ספציפי שבו הטוב שלי מתבטא. הדרך הקלה ביותר היא לזהות התנהגות ספציפית שבה אפשר לראות את הטוב שבי.

מסביר רבי נחמן: "רק צריך לחפש ולמצֹא בעצמו איזה מעט טוב."

 כלומר, עליי להרפות לרגע מן השיפוט שלי ולא להיכנס לעת עתה למשא ומתן פנימי: האם זה טוב? האם הוא גדול או קטן? האם הוא גדול מספיק לעומת דברים אחרים בי שהם לא טובים? השאלות האלה מיותרות כרגע. עליי לעצור לרגע את הדיאלוג הפנימי הזה ופשוט למצוא קצה חוט של משהו טוב. נקודה זעירה של טוב שמצאתי בעשייה שלי.

לאחרשאנחנומוצאיםאתהנקודההטובהובוחניםאותה, נגלהבדרךכללשגםהיא, לצערנו, לאמושלמת מציאת הנקודה הטובה לא תספיק. תמיד יהיו כוחות שליליים בתוכנו שיוכיחו שגם הטוב שמצאנו הוא לא מושלם. אפשר היה לעשות את זה טוב יותר. העשייה שלנו היא חלקית ולא מושלמת, כמובן. לא להיבהל! זהו חלק מהמהלך. אנחנו מחפשים נקודות טובות. המטרה אינה להפוך לאנשים מושלמים בן לילה.

אל לנו להיבהל כשאנחנו מגלים שגם הנקודה הטובה שמצאנו אינה מושלמת. כדברי רבי נחמן: "ואף שכשמתחיל להסתכל באותו הדבר הטוב, הוא רואה שהוא גם כן מלא פצעים ואין בו מְתֹם, הינו שרואה שגם המצוה והדבר שבקדֻשה שזכה לעשות, הוא גם כן מלא פניות ומחשבות זרות ופגמים הרבה."

בחינהמעמיקהיותרתגלהשאףשהיאלאמושלמתישבהטוב. ואת הטוב הזה בדיוק אנחנו רוצים לנצור ולהגדיל. אנחנו רוצים להתייחס דווקא לנקודה הטובה עצמה, לטוב שמצאנו בה, גם אם גילינו שהיא לא מושלמת (כפי שאכן יקרה ברוב המקרים, אם לא בכולם).

 "עם כל זה איך אפשר שלא יהיה באותה המצוה והדבר שבקדֻשה איזה מעט טוב, כי על כל פנים איך שהוא, על כל פנים היה איזה נקֻדה טובה בהמצוה והדבר טוב שעשה."

להגדילאתהנקודההטובה. לעשותענייןמכךשישלינקודהטובה. ביני לבין עצמי עליי לשמוח בנקודה הטובה שלי ולא לבטל אותה כלאחר יד. לשמוח בה, להגדיל אותה, להתבונן בה ולהתייחס אליה. כמו "זום-אין" במצלמה, אני מתמקד ומגדיל את המקום שאליו אני מסתכל.

סוף סוף לשמוח במשהו שנמצא בתוכי. סוף סוף לשמוח באמת שמתגלה בי ולא רק בדברים חיצוניים.

 "...שצריך לדון את עצמו לכף זכות, ולמצא בעצמו איזה נקדה טובה עדין, כדי לחזק את עצמו שלא יפל לגמרי, חס ושלום, רק אדרבא יחַיה את עצמו, וישמח את נפשו במעט הטוב שמוצא בעצמו."

למצואנקודותטובותנוספות. את אותו תהליך של מציאת הנקודה הטובה אנחנו רוצים להרחיב, ולמצוא עוד ועוד טוב בחיים שלנו. לחזור לסעיף הראשון ולחפש שוב נקודה קטנה של טוב ולעבור אתה את כל השלבים.

 "...וכמו כן צריך לחפש עוד, למצא בעצמו עוד איזה דבר טוב, ואף שגם אותו הדבר הטוב הוא גם כן מְעֹרָב בפסלת הרבה, עם כל זה יוציא משם גם כן איזה נקדה טובה."

מציאת הטוב בתוכנו היא עבודה מתמשכת וארוכת טווח. בכל פעם אפשר למצוא טוב בנקודות אחרות, ולזכור להגדיל אותו.

על ידי הגדלת הטוב בחיי, על ידי הגדלת תפיסת הטוב בחיי, אני יכול לשבור תבניות שמעכבות אותי ולנטרל את תבניות המחשבה והאמונות שחוסמות אותי מלהגיע לטוב האמתי שלי. אני יכול גם להגדיל את השפע הרוחני והכלכלי שעומדים לרשותי.

למצוא טוב בחיים שלי פירושו למצוא את האוצרות האבודים שבי. הדבר יכול לגרום לשמחה בל תשוער. זה פשוט באופן מפתיע ומדהים באופן שקשה לדמיין. אבל צריך לעשות את זה. צריך לנסות את זה, לא מספיק לקרוא על זה. צאו לחפש נקודות טובות ולשמוח בהן.

סיפור קצר:

אחרי שפיטרו אותי משתי עבודות שונות משתי סיבות שונות, הבנתי שאני צריך לעשות חושבים. משהו לא הסתדר לי, אף שלא היה לי ברור מה.

התחלתי לחשוב על החיים שלי. איפה אני עובד, ולמה. האם אני מנצל באמת את הכישרונות שלי, או סתם "מסתדר" עם מה שיש? קול מזלזל בתוכי תהה: יש לי בכלל כישרונות?

למען האמת, אני טוב עם אנשים. אני יודע להסביר דברים בצורה קלה להבנה. הנה, יש בי טוב! יש בי נקודה טובה. אילו רק הייתי עושה עם זה משהו. אילו רק הייתי מחפש עבודה שבה אני יכול לעמוד בקשר עם אנשים ולהסביר להם דברים במקום העבודות המשעממות שאני בוחר לעצמי שוב ושוב. אם רק אתחיל להעריך את הנקודה הטובה הזאת שלי.

רגע רגע, ענה לי הקול הפנימי. בוודאי שאתה אוהב להסביר לאנשים. כי אתה מלא אגו! אגו? שאלתי בבהלה. כן, ענה הקול. אתה אוהב שאנשים יקשיבו לך כי זה גורם לך להרגיש טוב יותר עם עצמך. בכלל לא אכפת לך מהם. אתה רק רוצה לקדם את עצמך כדי שאנשים אחרים יעריכו אותך.

הבטתי לקול הפנימי ישר בעיניים ושאלתי: תגיד, מר קול פנימי, חוץ מזה שאני מקבל מזה כבוד ויוקרה, כמו שאתה מתאר פה בדרמטיות כזאת, היכולת הזאת שלי מועילה למישהו או שהיא משרתת רק אותי? הקול השתתק, שקע במחשבות, ואז ענה: למען האמת, אתה צודק. על אף הנגיעות שלך, זה עוזר גם לאחרים.

מעולה! אמרתי בתרועת ניצחון. אז אני אגדיל את הנקודה הטובה שלי ואיישם בחיי את מה שאני צריך לעשות, ובינתיים, אם אני מגזים, תעזור לי ותזכיר לי שאני בעצם רוצה לעשות טוב ולעזור לאחרים ולא רק להגדיל את כבודי. בסדר? שאלתי.

אילו היו לו פנים, הקול הפנימי בטח היה מחייך.

 

"כי מעט הטוב שיש בנו הכל מאתך, 'כי ממך הכל ומידך נָתַנוּ לך'. וגם זה המעט דמעט טוב מעורבב בפסלת הרבה מאד, עד שגם מעט הטוב צריך תקונים גדולים רבים ברחמיך הרבים, שיוכל להתברר ולעלות לפניך, ואיך יוכל מגושם ומרוחק כזה לזכות על ידי מעט טוב פחות מטפה מן הים. ואין לי שום משען ומשענה כי אם על רחמיך הרבים. ואם חס ושלום, נכנס בלבי חלילה הטעות של צד גבהות וגאות, אז אבדתי בעניי, חס ושלום. כי במה יזכה נער מְנֹעָר מכל טוב כמוני".

(ליקוטי תפילות, חלק ראשון, תפילה י)

תרגיל:

חפשו נקודה טובה בחייכם. התבוננו בנקודה הזאת. אם תעלה בכם המחשבה: "נו באמת, זאת אולי נקודה טובה אבל לא לגמרי טובה, יש בה הרבה אגו," המשיכו לחפש טוב בתוך הנקודה עצמה. אפילו אם יש שם אגו, בכל זאת יש שם טוב אמתי, גם אם הוא חלקי. כדאי להמשיך לחפש, ולהתבונן בטוב הגנוז בתוכנו.

"כשמתחיל האדם להסתכל על עצמו ורואה שרחוק מטוב והוא מלא עוונות, אזי יכול לפל על ידי זה ולא יוכל להתפלל כלל, על כן הוא מחויב לחפש ולבקש ולמצא בעצמו איזה טוב, כי איך אפשר שלא עשה מימיו איזה מצוה או דבר טוב ואף כשמתחיל להסתכל באותו טוב שעשה, הוא רואה שהטוב בעצמו הוא מלא פצעים ואין בו מתום, כי הטוב מְעֹרָב בפניות ובפסלת הרבה אף על פי כן אי אפשר שלא יהיה בהמעט טוב איזה נקודה טובה, וכן צריך לחפש ולבקש עד שימצא בעצמו עוד איזה דבר טוב ואף שגם זה הטוב מערב גם כן בפסלת הרבה, עם כל זה על כל פנים יש בו איזה נקודה טובה וכן יחפש ויבקש עוד, עד שימצא בעצמו עוד איזה נקודות טובות, ועל ידי זה שמוצא בעצמו איזה זכות וטוב על ידי זה יוצא באמת מכף חובה לכף זכות ויוכל לשוב בתשובה על ידי זה, ועל ידי זה יוכל להחיות את עצמו ולשמח את עצמו איך שהוא, ואז יוכל להתפלל ולזמר ולהודות לַשֵם."

(משיבת נפש, אות כו − מבוסס על ליקוטי מוהר"ן, סימן רפב)

סוד הנקודה הטובה הוא עבודה של הגדלת הטוב. במקום להילחם ברע – נעסוק בהגדלת הטוב בחיינו ובחיי הסובבים אותנו.

מתוך הספר "סוד הנקודה הטובה", ספרו של רן ובר, סופר, מטפל ומנחה סדנאות ברוח החסידות. ליצירת קשר: ranweber@gmail.com

תגיות:סוד הנקודה הטובהרן ובר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה