לומדים תורה

הרב עובדיה יוסף: מה יעשה אדם שדודתו מושיטה לו יד לשלום?

"דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים". הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)
אא

בעריות נאמר  'איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערוה נאם ה''. פסוק זה מדבר גם בכגון דודתו דכתיב בה  'ערות אחות אביך לא תגלה שאר אביך היא. ערות אחות אמך לא תגלה כי שאר אמך היא'. יש אנשים חושבים 'זאת דודתי מותר לנשקה'. ראינו כמה אנשים טיפשים שנואלו בדבר הזה, וכן אחותו התורה אוסרת, שנא' 'לא תקרבו' - כל קריבה אסורה!

ואפילו נגיעה ביד, אם היא מושיטה לו יד לשלום ימנע את עצמו, יאמר לה 'סליחה, אני לא נותן יד'. 'ואדברה בעדותך נגד מלכים ולא אבוש', לא יהיה פחדן מוג לב, לא יאמר 'היא תיעלב, תקנטר ותבזה אותי'. אלא יאמר לה 'הדין הוא כך'! אפילו אם מלך יאמר לו לעשות דבר שהוא נגד התורה לא יבוש, כיון שזהו ענין חמור ונקרא שמו חבה.

ולדעת הרמב"ם אם חיבק ונישק אחת מהעריות שהתורה אסרה עליו כגון דודתו או אחותו או אשתו נדה עבר על לאו דאורייתא וחייב מלקות מהתורה ואינו חומרא מדרבנן, ומרן בבית יוסף הביא שרוב הפוסקים הסכימו להרמב"ם אע"פ שהרמב"ן חולק עליו, ופסק כן בשו"ע . ואדם שעבר על כך חייב לעשות תיקון.

לכן אדם צריך להיות זהיר ולהשים מורא שמים לנגד עיניו, הוא נמצא עם אשתו טמאה לבדה, אבל דע לך 'אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם ה'' , אפילו יכנס בחדרי חדרים, 'ידע מה בחשוכא ונהורא עמיה שרא'  הקב"ה יתברך שמו צופה ומביט ורואה הכל בין באור ובין בחושך, 'אין דבר נעלם ממך ואין נסתר מנגד עיניך'. לכן ישים לנגד עיניו שיש עין צופיה מלמעלה, 'דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים' .

מותר לנשק את ידה של אמו, ועל פי הקבלה מצוה לנשק את ידה בליל שבת. רבינו האר"י היה הולך ומכתת את רגליו אף שלא היה מרגיש טוב כדי לנשק ידי אמו. וה"ה הבת מותרת לנשק ידי אביה מצד כבוד אב ואם, וכן בת בתו או בת בנו, וכן נכד את סבתו יכול לנשק ידה. משא"כ כלה אשת בנו זהו איסור עריות, לא יתן לה שתנשק את ידו, ואפילו אם באה לנשק את ידו לא יתן לה, וכן החתן אסור לנשק ידי חמותו, כיון שזה קורבה על ידי נישואין.

ידוע מה שאמרו בגמ'  שאנשי כנסת הגדולה בתחילת בית שני החליטו לבטל את יצר הרע של העבודה זרה, שהיה אז לאנשים יצר חזק לעבוד ע"ז, כמו שיש היום יצה"ר של עריות ללכת למקומות פריצות ולבריכות וים ומעורב, גזל ועריות נפשו של אדם מחמדתן, ולא רצו ששוב יחרב הבית, ואחרי שביטלוהו ניקרו עין אחת של יצה"ר דעריות והועיל דלא ליגרי בקרובותיו, ולפני כן היה אדם מתגרה גם בקרובותיו, ומ"מ דין התורה לא ישתנה וחיבוק ונישוק נשאר באיסורו.

(שאלה מהקהל: האם מותר לנשק את אמו בלחי?)

דרך כבוד כשמנשקים את הגדולים לא מנשקים בלחי אלא ביד. יאמר לה כך למדתי, וינשק רק ידיה. ובתו גדולה אין זה הגון שינשקנה, בדברים אלה צריך לעשות לפנים משורת הדין ויתרחק כמטחוי קשת.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:הרב עובדיה יוסףאיסור עריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה