לומדים תורה

הרב עובדיה יוסף בהדרכה חשובה למלמדים: כיצד תוכלו להשפיע על השומעים?

מדוע להכניס דברי אגדה בהלכה? כיצד אפשר להתאים הדרשות לעם, ולזכות הרבים? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)
אא

הדרשה שיכולה לקשר בין ההמון לחכם זה דברי אגדה. אם יאמר להם הלכה לא יבינו, יתחילו לישון, אלא קושר אותם על ידי האגדה, דברים ערבים על שומעיהם כולם מבינים, כשמסביר אותם יפה.

כשהיינו צעירים היינו לומדים בשעות הפנאי שלנו את האגדות של התלמוד, שם אין רש"י, לכן תראה את אותו העמוד שמן. ללמוד הלכות קשה לפעמים, רש"י צריך להסביר, לכן העמוד מצומק, אבל באגדות מובן יותר, לכן סימן שזה אגדות תראה את העמוד שמן ורש"י מועט, שם לא צריך להסביר כולם מבינים. בשעות הפנאי היינו מחפשים עמודים שמנים כאלה שאין בהם הרבה רש"י, ולומדים אותם.

מלבד הלימוד שהיה לנו בסדר של הישיבה היינו לומדים הרבה אגדה, מפני שזה מקצוע שיכול לדבר בו עם ההמון דברי אגדה, ילהיב אותם ימשוך את לבם .

מה זה אגדה? וימשכו ויעלו את יוסף , מתורגם "ונגידו ואסיקו את יוסף", אגדה מלשון נמשך הדבר, על ידי אגדה אתה מושך את לבם של השומעים, לא תאמר להם פלפולים פלפולים, זה לא יבינו .

* * *

אנחנו אומרים דברים פשוטים, הלכות של אנשים פשוטים, לא כל כך עמוקים שצריך לייגע את המוח. כל חכם קובעים בשמים שידרוש לפי הדור שלו, כמו הכובע של האדם צריך שיהיה לפי מידתו, אם יקח 'בורנטה' מגבעת שהיא גדולה ורחבה תיכנס בתוך ראשו, ילך ויפול אח"כ... ואם הכובע קטן, תבוא רוח ותעוף ה'בורנטה'... לכן צריך שיהיה הכובע בדיוק כפי מידתו.

כך בשמים שולחים לכל דור ודור לפי המידה שלו, 'כי לה' מצוקי ארץ וישת עליהם תבל' , אומרת הגמרא ביומא לח (ע"ב), יודע הקב"ה שהצדיקים מועטים שתל אותם בכל דור ודור, כל דור לפי תכונתו לפי גודל מעלתו כך הרב שלו, אם מעלתו גדולה - גדולה, אם קטנה - קטנה.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:הרב עובדיה יוסףאגדה והלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה