לומדים תורה

הרב עובדיה יוסף: מה חשיבות תענית דיבור בימי השובבי"ם?

בדבר תענית דיבור בימי השובבי"ם, ימים המסוגלים לחזרה בתשובה. הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ אורי לנז)
אא

יש אנשים צדיקים מהדורות הקודמים שנוהגים להתענות בכל ערב ראש חודש, או בימים האלה ימי השובבי"ם.

ימי השובבי"ם הם ימים שמסוגלים לחזרה בתשובה על העוון הידוע, כמעט אין אדם שלא נכשל בעוון שכבת זרע לבטלה בצעירותו, בין באונס בין בשוגג בין ברצון בין במזיד, ואם כן צריך לחזור בתשובה, והימים האלה ימי שובבי"ם הם מסוגלים, שובבי"ם ראשי תיבות שמות וארא בא בשלח יתרו משפטים, ועליהם כתוב  שובו בנים שובבי"ם, לכן יש הרבה עושים תענית-דיבור.

מתענית דיבור אדם לא נחלש, 'שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו' , מבוקר ועד ערב גומר ג' פעמים תהלים, ואח"כ אומרים עוד שמונה מזמורים הראשונים כמנין חתן, 'והוא כחתן יוצא מחופתו' , ולא מוציאים הגה מהפה שלהם רק תהלים. זה תיקון כזה ששקול כנגד כמה וכמה תעניות.

בעיקר תיקנו זאת האדמורי"ם של החסידים, כמו ר' אלימלך מליז'נסק בעל 'נועם-אלימלך' שהיה גברא רבא, והוא כותב שיש בזה חשיבות, וגם הבאים אחריו מאשרים כן.

והיה אחד מחכמי הספרדים שפרסם את זה, חסיד קדוש ר' יצחק אלפיה שהיה ראש חסידי 'בית אל' של חכמי הקבלה. הוא היה 'לא ימיש מתוך האהל', תמיד היה עוסק בתורה והיה חכם גדול בקבלה.

הוא עצמו מספר נס אחד שקרה להם, פעם בליל ט' בשבט ליל פטירת הרש"ש, היו יושבים כל חסידי "בית אל" וקוראים בקבלה.

פעם אחת היתה להם "לוקס", מנורה שמאירה יפה מאוד, ופתאום אחזה אש, הפתילה לא היתה בסדר ופרצו איזה להבות, כמעט התפוצץ המקום של הנפט ועמד כל החדר להשרף, היה מקום מלא ספרים והיו עפים חתיכות של אש.

ואומר, לא ידעתי מה לעשות, התפללתי לה', "רבונו של עולם, תחוס על עמך ישראל בזכות הקבלה שאנחנו לומדים". פתאום רואה דמות יד שבאה, יש שם כמין צינור שכשסוגרים אותו נמנע הנפט, וסגרה אותו, ומיד 'ותשקע האש', ולא היה שום דבר, והרב מספר את זה באחד מספריו .

על כל פנים הוא הפיץ את התנועה הזו של תענית דיבור, מקודם לא היה נפוץ כל כך הספר "נועם אלימלך", זה ספר אשכנזי, לא רגילים הרבה ללמוד בו, ומאז שהוא הפיץ את הדבר הזה הרבה מקהילות הספרדים ב"ה עושים תענית דיבור, והזכות שמורה להרב יצחק אלפיה ע"ה, וגם בבני-ברק יש הרבה שעושים תענית זו בימים אלה, בשני או חמישי או בכולם.

ויש אנשים שצמים באותו היום, אדם שהוא גיבור ויודע בעצמו שזה לא מפריע לו יכול לצום, אבל אדם שהוא חלש ויודע שהצום יכול להפריע לו ולהזיק אותו ח"ו, הדורות האלה חלושים, עדיף שלא יתענה.

אבל תענית דיבור שקולה כנגד כמה תעניות, וטובה מאוד לתקן את העוון של פגם הברית, והימים האלה מסוגלים לכך, וכל אחד ישתדל לעשות את זה.

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:תענית דיבורהרב עובדיה יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה