חדשות בארץ

כואב: ישראלים רבים נאלצים לוותר על אוכל ותרופות בשל קושי כלכלי

ממצאים כואבים עולים מהסקר החברתי שנערך עלי ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: ישראלים רבים מוותרים על ארוחות, טיפולים רפואיים ותרופות בשל קשיים כלכליים

  • י"ד תמוז התשע"ח
אא

ממצאים כואבים עולים מהסקר החברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2017. הסקר, שנערך על בני 20 ומעלה, מספק מידע על תנאי החיים של האוכלוסייה הבוגרת בישראל ועל רווחתה.

מן הסקר עולה כי 37% מהאוכלוסייה אינם מרוצים ממצבם הכלכלי (בכללם 30% מהחרדים), 10% ציינו כי הם בכלל לא מרוצים ממצבם הכלכלי. עוד עולה כי 45% מעריכים שבשנים הקרובות מצבם הכלכלי יהיה טוב יותר, 37% מעריכים שמצבם הכלכלי לא ישתנה ו-9% מעריכים שמצבם הכלכלי בשנים הקרובות יהיה פחות טוב בהשוואה להיום.

בתחום העוני, 11% ממשיבי הסקר הרגישו בשנה האחרונה כי הם "עניים". 31% ציינו ש"לא כל כך עניים" או "בכלל לא מצליחים בכיסוי ההוצאות של משק הבית". ו-6% בכלל לא מצליחים לכסות ההוצאות.

ממצאי הסקר מצביעים על כך שתחושת עוני מלווה במצוקות נוספות באחוזים גבוהים ביחס לכלל האוכלוסייה. על פי הנתונים, 28% מאלה שהרגישו עניים בשנה האחרונה; אינם מרוצים מחייהם, לעומת 11% בכלל האוכלוסייה. כמו כן, ל-18% אין למי לפנות בשעת משבר או מצוקה, זאת לעומת 7% בכלל האוכלוסייה.

ל-16% מהאנשים שציינו כי הם חשים עניים, אין קשר עם חברים. זאת לעומת 9% בכלל האוכלוסייה. עוד עולה כי 7% אינם מרוצים מהקשר שלהם עם בני משפחתם, לעומת 4% בכלל האוכלוסייה. 14% מאלו שחשים עניים ציינו כי הם חשים בודדים לעתים קרובות, זאת לעומת 6% בכלל האוכלוסייה.

17% מהאנשים שאינם מרוצים ממצבים הכלכלי חשים דיכאון לעתים קרובות, זאת לעומת 6% בכלל האוכלוסייה. ל-27% דאגות מפריעות לישון לעתים קרובות, לעומת 12% מכלל האוכלוסייה. כן עולה כי 22% מאלו שחשים עניים, חשים בנוסף כי הם לא מצליחים להתמודד עם בעיותיהם, זאת לעומת 12% מכלל האוכלוסייה.

על מה מוותרים אנשים שמתקשים כלכלית? 8% ציינו כי בשנה האחרונה הם ויתרו על אוכל, 7% אכלו השנה פחות משרצו, ו-5% ויתרו על ארוחה חמה לפחות פעם ביומיים בשל קשיים כלכליים.

בתחום הבריאות, 9% מהזקוקים לטיפול רפואי ויתרו על הטיפול בשנה האחרונה, ו-8% מהזקוקים לתרופות במרשם רופא ויתרו על התרופות.  

חשוב לציין כי הסקר טומן בחובו גם בשורות טובות: מן הממצאים עולה בקרב האוכלוסייה כולה, וזו החרדית בפרט, ניכרת ירידה באחוזי הדיווח על קשיים כלכליים ועל וויתורים בשל קשיים כלכליים - בהשוואה לשנים קודמות. 

תגיות:ישראלבריאותסקר חברתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה