פרשת חוקת

בלי מרים, אהרן ומשה – מי ינהיג את העם?

לכל אחד מאתנו יש ירדן שהוא לא יזכה לחצות, ארץ מובטחת שהוא לא ייכנס אליה. תמיד תמיד עלינו לזכור, שיש תייר גדול ההולך לפנינו בדרך.

אא

את צמד המילים "כשתגדל תבין" שומע כל ילד במהלך שנות ילדותו, בעיקר כאשר התשובה לשאלתו איננה מתאימה לגילו. אולם ללא ספק, הגיל הוא לא פתרון לכל חידה. החיים מזמנים אינסוף מצבים ואירועים שגם הגדולים מחפשים עבורם תשובות והסברים, אך ללא הצלחה.

פרשת חקת עוסקת ב"חלקים", כביכול, של הנהגות הקדוש ברוך הוא, שאיננו מסוגלים להבין בשכלנו הצר. הפרשה פותחת במצוות פרה אדומה המפורסמת, שלפי המסורת היהודית אין לה הסבר רציונאלי. מצווה זו היא סמל לצו האלוקי: "אמר הקדוש ברוך הוא: חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזירתי" (מדרש תנחומא תחילת הפרשה).

חכמים מייחסים את הפסוק: "כָּל זֹה נִסִּיתִי בַחָכְמָה אָמַרְתִּי אֶחְכָּמָה וְהִיא רְחוֹקָה מִמֶּנִּי" (קהלת ז', כ"ג) לניסיון של שלמה המלך, החכם מכל אדם, להבין את טעמה של מצוות פרה אדומה, אך ללא הצלחה: "אמר שלמה: על כל אלה עמדתי, ופרשה של פרה אדומה חקרתי ושאלתי ופשפשתי, אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" (במדבר רבה, י"ח, ג').

במצווה זו אנחנו ניצבים מול ההבנה שהאדם הסופי, איננו יכול להשיג בשכלו את הבורא האינסופי ולהבין באמת את הסיבות למצוות התורה שאף היא אינסופית. זהו שיעור חשוב לחיים. אנו מכירים את מקומנו כשאנחנו מבינים שיש דברים שלא נוכל להבין וחידות שלא נוכל לפענח.

בפרשת השבוע אנחנו רואים עוד אירוע שקשה לנו להבין. הכניסה לארץ ישראל נאסרת על משה ואהרן. הסיבה לגזירה זו אמנם כתובה בתורה: "יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (במדבר כ', י"ב), כאשר משה הכה בסלע במקום לדבר אליו במי מריבה, אולם עדיין כל מפרשי התורה מחפשים סיבות מהותיות יותר שיצדיקו את העונש שקיבלו משה ואהרן על מה שנראה, לכאורה, כחטא קטן.

חכמים במדרש ומפרשים רבים מנסים להסביר במה חטאו משה ואהרן, אולם שום הסבר לא מתיישב באופן מושלם. ריבוי הפירושים רק מעצים את ההרגשה שהסיבה האמתית לאי כניסתם לארץ נסתרת מאתנו.

גם אחרי כל ההסברים, אנחנו מבינים שאין לנו יכולת להבין את דרכיו של הבורא האינסופי בהנהגתו את בני האדם. אפילו האנשים הנבונים והידענים ביותר בקרבנו, מבינים שיש בחיים תעלומות שהן מעבר ליכולת הפענוח שלנו. אי כניסתם של משה ואהרן לארץ ישראל הוא בוודאי אחת מאותן תעלומות.

בחייו של כל אדם, במוקדם או במאוחר, מתרחשים אירועים שמפתיעים אותו, שאין לו שום שליטה עליהם והוא לא מסוגל כלל להבין אותם. מה שעליו לזכור, שהכל נובע מרצון אלוקי, המרומם הרבה למעלה משכל אנוש.

נוסיף נקודה.

פרשתנו מתארת את השינוי המשמעותי במצבם של בני ישראל בעודם במדבר.

בני ישראל הונהגו במדבר על ידי שלושה רועים – משה, אהרן ומרים. מנהיגי ישראל נמשלים לתעלות השקיה, דרכם יורד השפע האלוקי לעולם. פרשתנו מתארת את פטירת מרים ואהרן, ובעצם את סתימת חלק מהתעלות שאחראיות על "אספקת" השפע האלוקי. בני ישראל נמצאים במבוכה. מרים נפטרה ועמה נסתלקה הבאר שספקה מים (לאחר מכן הבאר חזרה בזכות משה ואהרן). אהרן נפטר ועמו נסתלקו ענני הכבוד שהגנו על העם מפגעי הסביבה. בני ישראל חוששים שבקרוב גם משה רבנו יסתלק מן העולם. מבחינת העם, אם הוא יישאר בלי שלושת הרועים הגדולים, מרים, אהרן ומשה, זה יהיה סופם. כך הם מרגישים.

פטירתם של אהרן ומרים והחשש של בני ישראל מהבאות הביאו אותם למצב של תלונות: "וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל" (במדבר כ"א, ה').

התגובה האלוקית לא מאחרת לבוא: נחשים נושכים את העם.

תפקידם של הנחשים הוא לחנך וללמד את עם ישראל, לפתח את האמונה בכוחנו ולהגיע להבנה שאנחנו בעצמנו יכולים להיות הצינור לברכת השם. הנה, עובדה, אמנם אהרן נפטר והסתלקו ענני הכבוד, אולם עד לרגע זה – רגע המרידה של העם, לא היו נחשים ושרפים למרות פטירת אהרן והיעדרותם של ענני הכבוד. הווי אומר, השמירה האלוקית קיימת תמיד. היא איננה נראית בחוש כפי שנראתה בתקופת חיי אהרן, אולם היא קיימת. 

מטרת הנחשים הייתה להראות לעם שבורא עולם משגיח על כל יהודי באופן ישיר ובלתי אמצעי: "וַיֹּאמֶר השם אֶל מֹשֶׁה, עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי. וְכִי נָחָשׁ מֵמִית, אוֹ נָחָשׁ מְחַיֶּה? אֶלָּא, בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל מִסְתַּכְּלִין כְּלַפֵּי מַעְלָה וּמְשַׁעְבְּדִין אֶת לִבָּם לַאֲבִיהֶן שֶׁבַּשָּׁמַיִם, הָיוּ מִתְרַפְּאִים, וְאִם לָאו, הָיוּ נִמּוֹקִים" (משנה ראש השנה, סוף פרק ג').

זהו מוסר השכל גדול המשלים את מה שראינו בתחילת הדברים. החיים מלאים באתגרים, בשאלות ותמיהות שאין לנו עליהם מענה, אולם בכל פעם שאנחנו מרגישים ש"נפשנו קצרה בדרך", עלינו להרים את עיננו ולשעבד את ליבנו לאבינו שבשמים.

התורה כותבת: "וַיִּשְׁמַע הַכְּנַעֲנִי מֶלֶךְ עֲרָד יֹשֵׁב הַנֶּגֶב כִּי בָּא יִשְׂרָאֵל דֶּרֶךְ הָאֲתָרִים וַיִּלָּחֶם בְּיִשְׂרָאֵל" (במדבר כ"א, א'). הביטוי 'דרך האתרים' מתפרש בשני אופנים: "דרך האתרים - דרך הנגב שהלכו בה המרגלים. דבר אחר: 'דרך האתרים', דרך התייר הגדול הנוסע לפניהם" (רש"י). מקורו של רש"י הוא במדרש, שם מבואר ש"התייר הגדול" הוא ארון ברית השם שהלך לפני המחנה והיה להם למורה דרך. עד עכשיו היה עמוד הענן הולך לפני המחנה, ומעתה, משנסתלק אהרן ונסתלקו ענני הכבוד, יש "מורה דרך" חדש. יש תייר גדול שהולך לפניהם בדרך החיים – ארון ברית השם.

התייר המיוחד הזה הולך לפנינו עד היום, והגישה אליו היא ישירה, ללא שום צורך באמצעי או במתווך. 

נסכם. פרשת חוקת עוסקת במוות, באבדן ובאבל. מרים נפטרה, אהרן ומשה שומעים מהשם שהם לא יזכו להיכנס בחייהם לארץ המובטחת. אהרן נפטר והעם מתאבל עליו שלושים יום. בפרשה זו אנחנו ניצבים פנים אל פנים מול ההבנה שהאדם הסופי איננו יכול להשיג את הבורא האינסופי ולהבין באמת את המניעים או הסיבות למצוות התורה.

לכל אחד מאתנו יש ירדן שהוא לא יזכה לחצות, ארץ מובטחת שהוא לא ייכנס אליה. תמיד תמיד עלינו לזכור, שיש תייר גדול ההולך לפנינו בדרך.

תגיות:פרשת שבועפרשת חוקת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה