פרשת קרח

איזו הבנה חשובה חסרה למי שמקנא?

חכמים לא הסיקו מסיפורו של קורח שמחלוקת היא תמיד דבר רע. להיפך, המחלוקת היא סוג של "סם חיים" ביהדות, כל עוד מניעיה טהורים ומטרותיה חיוביות. מהו ההבדל, אם כן, בין מחלוקת קורח ועדתו לבין המחלוקת שבין בית הלל לבית שמאי וכל יתר המחלוקות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קורח הוא אמנם דמות מקראית, אולם הסיפור שלו לובש ופושט צורה מידי תקופה, ומאכיל את עם ישראל מרורים.

בכל דור קם אדם ומחליט לעורר מחלוקת ולפלג את העם והכל בגלל סיבה אחת – קנאה.

העילה האמתית בגינה פרצה המחלוקת בין קורח למשה, היא קנאתו של קורח על כך שמשה מינה את אליצפן – שהיה בן דודו של קורח – לנשיאות שבט לוי (רש"י במדבר ט"ז, א'). לפי חשבון שקורח עשה, נשיאות זו שייכת לו ולא לאליצפן. לכן החליט לעורר פרובוקציה ולחלוק על משה ועל הכהונה של אהרון.

הסוף ידוע. קורח ועדתו נענשו בעונש חריג, האדמה "פתחה את פיה" וכולם ירדו חיים שאולה.

עיתוי המרד נבחר בקפידה והוא היה מושלם מבחינת קורח – מיד לאחר כישלון המרגלים, שבעקבותיו הטיל אלוקים עונש כבד על העם שאף אחד מהם לא יכנס לארץ, אלא רק הדור הבא. כל עוד בני ישראל, למרות תלונותיהם, חשו כי הם נעים לעבר היעד שלהם, לקורח ועדתו לא היה שום סיכוי ממשי להמריד את העם. האווירה הכללית הייתה טובה והעם האמין במשה ובנבואתו. ברגע שהעם הבין שהוא לא יוכל לחצות את הירדן ולהיכנס לארץ, ידע קורח שאפשר לנצל את האכזבה והמרמור של בני ישראל ולהתקומם. האנשים היו מאוכזבים, ולא היה להם הרבה מה להפסיד (רמב"ן ט"ז, א').

חכמים לא הסיקו מסיפורו של קורח שמחלוקת היא תמיד דבר רע. להיפך, המחלוקת היא סוג של "סם חיים" ביהדות, כל עוד מניעיה טהורים ומטרותיה חיוביות. התנ"ך מביא שגדולי האומה – אברהם, משה, ירמיהו, איוב ועוד, "מתווכחים" כביכול עם אלוקים ומנסים לשנות את הנהגתו, לשנות גזירות וכדומה. המדרש מיוסד על ההנחה שלתורה יש שבעים פנים ושפע של פרשנויות לגיטימיות. המשנה בנויה בחלקה הגדול על פי התבנית "רבי אחד אומר כך ורבי שני אומר אחרת". התלמוד מביא את המחלוקות שבמשנה ומעמיק אותן עוד יותר. המחלוקת הוא השיח הפנימי של עם ישראל סביב מהותו ודרישות תורתו.

מהו ההבדל, אם כן, בין מחלוקת קורח ועדתו, שהפכה לסמל של מחלוקת מגונה, לבין המחלוקת שבין בית הלל לבית שמאי וכל יתר המחלוקות?

המשנה במסכת אבות אומרת: "כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים, ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים? זו מחלוקת הלל ושמאי, ושאינה לשם שמים, זו מחלוקת קורח וכל עדתו" (אבות ה', י"ז).

רבינו יונה מבאר את המשנה, שמחלוקת לשם שמים היא מחלוקת על האמת – "שלא נחלקו לגדל מעלתן, אלא להוציא דבר לאמתו ולהעמיד הדברים על בורין, שנמצאו שניהן מתכוונים לדבר אחד – לעבודתו של מקום".

הרב זקס בספרו "שיג ושיח" מנסח את הדברים באופן מדויק:

"מחלוקת שאיננה לשם שמים היא מחלוקת על הכוח. זהו הבדל עצום. בוויכוח שמטרתו היא בירור האמת, המנצח מנצח, אבל גם המפסיד מנצח. כי תבוסה מפני האמת היא התבוסה היחידה שהיא גם ניצחון. היא מגדילה את המובס. הוא לומד דבר שלא ידע קודם לכן. בתחרות על כוח, לעומת זאת, המפסיד מפסיד, וגם המנצח מפסיד. מפני שכאשר אדם מקטין את יריביו, הוא מקטין גם את עצמו" ("שיג ושיח", עמוד 192).

ראינו שהעילה האמתית למחלוקת קורח הייתה הקנאה שקיננה בליבו.

מהי הדרך למגר את הקנאה?

הרמח"ל כותב, שהקנאה היא "חסרון ידיעה וסכלות" (מסילת ישרים, י"א). כשמישהו מקנא, חסרה לו איזושהי ידיעה, שאם הוא יידע אותה הוא לא יקנא. בנוסף, קנאה זו סכלות וטפשות.

מדוע קנאה היא סכלות? "כי אין המקנא מרוויח כלום לעצמו, וגם לא מפסיד למי שהוא מתקנא בו, ואינו אלא מפסיד לעצמו". מדהים ופשוט. הקנאה איננה משנה את המציאות. המקנא לא מרוויח וחברו לא מפסיד. דוגמא: ראובן מקנא בשמעון משום שהוא קנה רכב חדש. איזה רווח מרוויח ראובן מהקנאה? הרי הרכב החדש יישאר אצל שמעון וראובן ימשיך להיות בלי רכב. אם כך, בשביל מה לבזבז אנרגיה על קנאה בעוד שהיא לא מובילה לשום מקום?

כשאדם יבין שהקנאה איננה מצמיחה שום תועלת, הוא יקנא הרבה פחות.

ממשיך הרמח"ל, שלמקנא חסרה ידיעה והבנה מאוד חשובה:

"ואמנם, לו ידעו ולו יבינו כי אין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלא נימא (תלמוד יומא, ל"ח), והכל כאשר לכל מהשם הוא כפי עצתו הנפלאה וחכמתו הבלתי נודעת, הנה לא היה להם טעם להצטער בטובת רעיהם כלל".

האמונה היהודית אומרת שאדם לא יכול לגעת במה שמוכן לחברו. מה ששייך לחברים שלך לעולם לא יגיע אליך, וכן גם להיפך – אף אחד אחר לא יכול לגעת במה שמוכן לך מן השמים. יש דעת עליונה – "מהשם הוא, כפי עצתו המופלאה וחכמתו הבלתי נודעת". יש לבורא חכמה מופלאה ועצה בלתי נודעת, והוא מנהל את עולמו באופן הטוב ביותר. אם נעמיק את אמונתנו בעניין הזה, לא יהיה מקום לקנאה.

מידי בוקר, כחלק מברכות השחר, מברכים אנו "ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם שעשה לי כל צרכי". יהודי נקרא כך מלשון הודיה. יהודי מודה לבורא על כך שהוא עשה והכין לו כל צרכו, הגשמיים והרוחניים, וממילא אין מקום לקנאה.

שום דבר לא יושג בהקרבת האמת על מזבח המרדף אחר הכוח. שום טובה לא תצמח מהליכה בנתיבו של קורח.

תגיות:פרשת קרחפרשת שבועקנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה