חינוך ילדים

המצרך היקר שנדרש כדי לעבור את התהליך של חינוך הילדים

סבלנות היא המצרך היקר וגם החשוב ביותר בחינוך ילדים. כיצד נחנך את ילדינו ונציב להם גבולות, צעד אחר צעד?

  • כ"ב סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

במאמרים האחרונים עסקנו הרבה בכן ולא. גם דברנו על תהליכים, על חינוך שהוא תהליך ועל המצרך היקר שעלינו לגייס למען הצלחת התהליך.

מהו המצרך הזה, ואיך משיגים אותו? במאמר שלפניכם.

  1. יש לך כמה וכמה דברים דחופים לשפץ אצל ילדיך: שעת שינה בערב, שעת חזרה הביתה מחברים ועוד.

בשיפוץ נרחב בבית, הכלל הוא: "אם כבר אז כבר". אם כבר לשפץ, אז החלטת לשבור את כל הקירות הפנימיים בבית. רק פינה קטנה במטבח השארת כדי להחזיק את הראש מעל המים. ומה לגבי שיפוץ ילדיך? פה נפעל אחרת, כמובן. נטפל בהם כמו שמטפלים בביצים. כידוע, לא שמים את כל הביצים בסל אחד. גם נכניס למקרר ביצה-ביצה. בזהירות נשים את הביצה בתא המיועד. כשהביצה ממוקמת היטב, ניקח ביצה נוספת. גם אותה נניח בזהירות ליד קודמתה. את יודעת שמכה חזקה תשבור את הביצה השברירית. ומהביצים לילדים שלנו – בעדינות ובנחישות נכניס כלל חדש הביתה. ניתן לילדים זמן להתרגל לכלל החדש. ניתן להם להפנים שאכן אנחנו רציניות הפעם. נעמוד על שלנו פעם ועוד פעם. בסופו של דבר הילד יקלוט ויפנים את השינוי המבורך.

  1. למה יש צורך להצטייד לקראת התהליך במנות קרב מוכנות לשליפה ולשימוש של סבלנות? את שואלת. למה הילד לא מקשיב ועושה מיד את מה שאני מבקשת ממנו, או לפחות אחרי פעמיים או שלוש? הרבה פעמים הילד בודק אותנו. בסתר ליבו הוא רוצה הורים חזקים, סמכותיים. הורים שניתן להישען עליהם בלא חשש, כמו על קיר שעומד איתן גם כשהילד בועט בו. הילד רוצה להיות בטוח שהקיר שהוא נשען עליו אכן יעמוד במבחן. אז הוא יבעט בו פעם, פעמיים, שלוש, עם כל הכוח שיש בו. אולי יש ילד שינסה יותר פעמים. בסוף יבין הוא שאת הקיר אי אפשר להזיז. הוא יבין שאפשר להפסיק לבעוט. אם נעמוד חזקים ואיתנים כמו קיר, אם נוסיף לזה חמימות ואהבה, הבנה לקושי של הילד שנלקח ממנו פתאום, בעקבות הכלל החדש, את חרותו, הילד יירגע, יפנים וישמח עם הקיר המגן עליו.
  2. כמובן, לא נשכח לבדוק האם הכלל אכן מתאים לילד שלי. אולי דרוש לו כלל אחר, אולי יש צורך להתאים את הכלל אליו ואל יכולותיו.
  3. אילו תחומים היית רוצה לשפץ אצל ילדיך? אשמח שתשתפי אותי. כתבי לי למייל saralangzam@gmail.com. נוכל להתייחס לנושאים אלו במאמרים הבאים.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים", מנחת קבוצות הנחייה לסבתא שהיא גם אימא וגם חמות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד  saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםשרה לנגזםסבלנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה