חדשות בארץ

פנינו לאן: מה יהיו יחסי ישראל – טורקיה ביום שאחרי?

יחסי שתי המדינות מידרדרים: טורקיה קוראת להעמיד לדין את ישראל בהאג על "הטבח בעזה", ושר התיירות הישראלי קורא לישראלים שלא ליסוע לטורקיה

  • ג' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יחסי ישראל וטורקיה בשפל חדש, לאחר ההפגנות האלימות על גדר המערכת: היום (חמישי) קרא שר החוץ של טורקיה, מבלוט צ'בושואלו, להעמיד לדין את ישראל על "הטבח בעזה" בבית הדין הבינלאומי בהאג. את הדברים אמר צ'בושואלו בריאיון לרשת TRT, וקרא לכינון ועדה עצמאית שתחקור את מקרי המוות של הפלסטינים בגבול רצועת עזה.

שר החוץ הטורקי הוסיף וקרא וקרא לעצרת הכללית של האו"ם לקבל החלטה בנוגע לירושלים, על רקע מותם של המפגינים הפלסטינים ברצועת עזה ביום פתיחת השגרירות האמריקנית בבירה. בעניין זה ראוי לציין כי אתמול הודה בכיר חמאס כי 50 מתוך 62 ההרוגים היו אנשי ארגונו.

טורקיה וישראל נמצאות בעיצומו של משבר מדיני חריף על רקע האירועים בגבול הרצועה, שבמהלכו גורש השגריר איתן נאה ועבר בידוק משפיל בנמל התעופה באיסטנבול.

עם זאת, גורמים מדיניים מעריכים כי למרות ההשפלות הדיפלומטיות ההדדיות, הן ישראל והן טורקיה לא מעוניינות בלב זה לנתק את היחסים הכלכליים בין המדינות.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה היום בראיון לרשת ב: "לאחר התייעצויות רבות, הוחלט לא להגיע לניתוק היחסים עם טורקיה. זו מדינת ענק מאוד חשובה במרחב. כל נתיבי הטיסה שלנו עוברים בטורקיה, יש מסחר גדול איתם, ויש שם קהילה יהודית גדולה שצריכה את הגב הישראלי. צריך לשמור על כל זה".

חוטובלי הוסיפה ואמרה: "ארדואן הוא רודן שידיו מגואלות בדם. אי אפשר היה לעבור לסדר היום על מה שקרה. אבל בחרנו לנקוט בשלב ביניים, ולא בדרך קיצון".

שר האוצר, משה כחלון, אמר הבוקר בראיון לגל"צ באותו נושא: "הטורקים מאוד חשובים. לארדואן יש בעיות פנימיות, יש לו ריטואל קבוע..לא רוצה לחשוב אם הכורדים היו מנסים לחצות את הגבול מה היה קורה שם. יש שם משהו דיפלומטי מאוד מאוד רדוד שם",

שר התיירות, יריב לוין, קרא הבוקר לישראלים לא לטוס לטייל בטורקיה. בריאיון ל-ynet אמר: "אני ממליץ לא לנסוע לטורקיה, ואת זה הייתי אומר גם לפני האירועים האחרונים. כל עוד זה היחס מהטורקים, אין סיבה שניסע לשם". לוין הוסיף כי "לישראל אין אינטרס לנתק את קשרי המסחר עם טורקיה, אבל לנסוע לטייל בטורקיה זה נותן הכנסות לטורקים ואני לא חושב שצריך להתעקש לנסוע דווקא לשם".

שר הפנים אריה דרעי אמר ל-ynet כי "כבר שנים שאנחנו מזהים כי ארדואן מוביל את זה לקיצוניות מטורפת. אך אנחנו לא ממהרים לנתק קשרים, במיוחד כשיש לנו בכל זאת יחסי כלכלה ויחסים אחרים".

תגיות:טורקיהישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה