בריאות ותזונה

מה מונע מכם לרדת במשקל? לא תאמינו, אבל זה קשור לסירים שלכם

על פי מחקר חדש נמצא כי ייתכן ודליפת הציפוי ממוצרי טפלון אל האוכל שלכם גורמת לכך שאתם לא מצליחים לרדת במשקל. מה הקשר, ואיך אפשר למנוע זאת?

  • ג' סיון התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כולנו רוצים לרדת במשקל בשלב זה או אחר של החיים, אך המציאות מראה כי לרוב הדיאטות לא מחזיקות מעמד, ויש קושי להתמיד במשימה. מחקר קליני ראשון מסוגו מצא כי ישנם שיקולים אחרים המשפיעים על המשקל שלנו: ייתכן ולמוצרי טפלון יש קשר לקושי שיש לנו לרזות.

לטענת החוקרים, כימיקלים המשמשים לציפוי סירים ומחבתות עשויים לתרום לרמות גבוהות של השמנת יתר באמצעות שיבוש יכולת הגוף לשרוף קלוריות.

עוד בדקו החוקרים את ההשפעות של חומרים פרפלואורואלקיליים, שבין היתר משמשים לציפויי טפלון, שבעבר עורר דאגה אצל כמה מומחי בריאות. החששות הועלו לאחר מספר ניסויים בבע"ח ומחקרי תצפית שקשרו את החומר ל כולסטרול גבוה, סרטן, ובעיות במערכת החיסון.

פרופ' צ'י סאן, תזונאי המתמחה בגורמי הסיכון לסוכרת, להשמנת יתר ולמחלות לב וכלי דם, נקד רשומות של 621 אנשים בעלי עודף משקל ושמנים, שערכו דיאטה במשך 6 חודשים.

לאחר שסיימו הנבדקים חצי שנה של דיאטה, המשתתפים איבדו משקל, ובהמשך החזירו חלק ממנו. המשתתפים איבדו בממוצע 6.4 קילוגרמים, והחזירו כחצי מכך תוך כשנה וחצי, וכאן הגיעה ההפתעה - אלו שהעלו בחזרה את המשקל הגבוה ביותר אחרי הדיאטה נמצאו כבעלי הרמות הגבוהות ביותר של החומרים הפרפלואורואלקיליים בדם.

"חומרים כימיים אלו עשויים להוביל לעלייה מהירה יותר במשקל לאחר דיאטה", הסביר פרופ' סאן בשיחה עם עיתון הגארדיאן הבריטי. "זה מאוד קשה להימנע מחשיפה לחומרים אלו, אבל אנחנו צריכים לנסות".

עוד הוסיף פרופסור פיליפ גרנדג'אן, שותף לעריכת המחקר: "בדרך כלל אנו חושבים על PFASs במונחים של בעיות בריאותיות נדירות כמו סרטן, אך נראה כי הם גם ממלאים תפקיד בהשמנת יתר, בעיה בריאותית מרכזית הניצבת בפני מיליונים ברחבי העולם".

"אף על פי שהממצאים מסקרנים, לא ניתן לדעת על סמך המחקר הזה האם קיים קשר סיבתי בין החומרים לבין העלייה במשקל שנצפתה במחקר. כפי שמציינים החוקרים, קיים פוטנציאל שלפחות חלק מהממצאים נובעים ממתאם (קורלציה) ולא מסיבתיות, אולם יחד עם זאת הממצאים חשובים ויכולים לשמש בסיס טוב למחקרים נוספים וממוקדים יותר שיבחנו את אופי הקשר בין החשיפה ל-PFAS לבין השמנה", הסבירה ד"ר חגית אולנובסקי יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה ומנהלת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא.

בינתיים נצרכים מחקרים נוספים שיצביעו על קשר סיבתי הדוק כדי לוודא האם אכן הכימיקלים האלו יכולים לשבש באופן משמעותי את תהליכי ויסות משקל הגוף והמטבוליזם. במחקר הנוכחי רק מצאו את הקשר הקליני הראשון בין רמות הבסיס של הכימיקל בדם לבין עלייה במשקל בתום הדיאטה ולקצב חילוף החומרים במנוחה.

ולסיכום מדגישה ד"ר אולנובסקי: "אין צורך להיפטר מיד מכל מחבתות הטפלון שיש לנו בבית, אם מצבן טוב ואין בהן שריטות או פגמים בולטים. אולם מומלץ להפחית את החשיפה לחומר באמצעות שמירה הדוקה על הוראות הטיפול, השטיפה והניקוי של מחבתות וסירים, כדי לוודא זליגה מינימלית של ה- PFAS מהטפלון למזון".

תגיות:דיאטהבריאותסירים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה