חדשות בריאות

רוצים לחדד את הזיכרון? פשוט מאוד – תתחילו להריח

איך אפשר לשפר את הזיכרון? חוקרים מאוני' צפון אומבריה טוענים כי מצאו את הדרך – פשוט להריח רוזמרין

  • ב' סיון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי צוות חוקרים מאוני' צפון אומבריה באנגליה נמצא כי ניחוחו של הרוזמרין מעלה את יכולתנו לזכור אירועי עבר, ויותר מכך -  לזכור את שתכננו לבצע בעתיד.

החוקרים טענו כי החומר הפעיל 1,8-cineole שמעניק לצמח הרוזמרין את ריחו – אחראי גם על הפעלת המנגנון הכימי במוח המהווה את המפתח לזיכרון. מדובר באותו מנגנון כימי של המוח המשמש גם כמוקד אליו מכוונות תרופות לאלצהיימר.

משתתפי המחקר חולקו ל-3 קבוצות. הקבוצה הראשונה עשתה מבחני זיכרון בעודה יושבת בחדר ספוג שמן רוזמרין, הקבוצה השנייה ישבה בחדר ובו ניחוח לבנדר, והקבוצה השלישית שהתה בחדר עם אוויר נקי. הממצאים העלו כי ניחוח הרוזמרין שיפר את הזיכרון לטווח ארוך, ושיפר את היכולת לבצע פעולות חישוב מתמטיות פשוטות. בנוסף, הרוזמרין שיפר את ה"זיכרון פוטנציאלי"- המשמש לביצוע תכניות, למשל לזכור לשלוח מייל, - ושיפורו ניכר בכ-15% בגברים ונשים. עוד מצאו החוקרים כי בדמם של אלה ששהו בחדר המבושם נכחה התרכובת המיוחדת - 1,8-cineole – דבר המוכיח כי ריח הרוזמרין נקלט בגופם.

"אנשים מורגלים לחשוב שאם הם יעשו יותר פעילות גופנית או ימלאו חידונים ויאמנו את המוח, הם ישפרו את הזיכרון שלהם. אבל אפשר גם לשבת ולהשתמש בניחוחות", הסביר ד"ר מוס, החוקר הראשי, ראש מחלקת פסיכולוגיה באוניברסיטה.

ומה לגבי הסובלים מדמנציה? לאלו, טוען ד"ר מוס, ניחוח הרוזמרין לא יועיל כיוון שהרוזמרין מסייע למוח בריא להישאר צעיר לטווח ארוך יותר: "אין שום ערובה להטבה בזיכרון, אבל יש מקום לאופטימיות זהירה", אמר.

תגיות:רוזמריןריחזיכרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה