חינוך ילדים

כן ולא, ומה שביניהם

הילד מתוסכל מהסירוב שלך? נדבר על זה שאנו רואים את האכזבה על פניו. שבוודאי היה נחמד אילו יכולנו לתת לו את כל מבוקשו, אבל בחיים לא מקבלים כל מה שאנו רוצים

  • כ"ב אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רציתי לכתוב הפעם על המילה "כן". רציתי לבדוק יחד אתכן, מה, לדעתכן, רע בלהגיד "כן".

הילד מקבל את מבוקשו, והולך לדרכו שמח ומאושר. תוך כדי כתיבה מצאתי את עצמי כותבת מתי כן חשוב להגיד "לא".

אז את הדיון על המילה "כן" אדחה בעוד שבוע, ונבדוק הפעם את החשיבות של "לא" ברור וחד-משמעי.

ואם תצאו מבולבלים בעקבות המאמרים על המילה "לא", אל תהססו לפנות אלי. ביחד נוכל לעשות סדר בבלבול, ולתת לך כוח לומר "לא" במקום הנכון.

  1. להגיד "לא" לילד, זה להגיד "כן" לגבולות. זה להגיד לילד שאנחנו אוהבים אותו, מוכנים להשקיע כוח ומוח בחינוך שלו. כמה קל להגיד לילד "כן חמודי, זה בסדר, אתה יכול", ולזכות בעוד חצי שעה של שקט והספקים בבית. בסירוב שלך להגיד "כן" את מוכיחה לילד שהוא חשוב לך, שאת ערה לצרכים האמתיים שלו ושאת מוכנה להקריב נוחות ושקט בשביל לחנך אותו.
  2. ואולי יחשוב הילד שלא אוהבים אותו, אם לא מאפשרים לו ממתק נוסף, או יציאה עם חברים? יש הרבה דרכים להביע אהבה. הילד מתוסכל מהסירוב שלך? נדבר על זה שאנו רואים את האכזבה על פניו. שבוודאי היה נחמד אילו יכולנו לתת לו את כל מבוקשו, אבל בחיים לא מקבלים כל מה שאנו רוצים. נוכל להוסיף גם סיפור שקרה לנו, בו לא קבלנו משהו שרצינו מאד. נרחיב על מה שהרגשנו אז, לפי רמתו של הילד. נהיה בשבילו דוגמא חיה, של התמודדות עם "לא", ואיך אנחנו מצאנו דרך להיות מאושרים למרות ה"לא".
  3. כן! המילה "לא" יכולה בהחלט לעורר אצל הילד תסכול ואכזבה. רגשות לא נעימים אלו חשובים להתפתחות התקינה של הילד. חשוב לא למנוע את הילד מלהרגיש אותן. ההתמודדות שלו עם תסכול תחשל אותו. בעתיד, כאשר הוא לא יקבל את כל אשר יחשק ליבו וירגיש מתוסכל, הוא יידע להתמודד עם תסכול זה.

 

 

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים", הנחיית קבוצות לסבתא שהיא גם אימא וגם חמות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com

תגיות:סרובילדהורהחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה