השבת שלי

"אי קסום של מנוחה באמצע השבוע": השבת של אילה פרנקל

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: אילה פרנקל, מורה ומחנכת, מספרת לנו על השבת שלה

  • י"ח אייר התשע"ח
אא

מהי שבת בשבילך?

"אי קסום ורגוע של מנוחה באמצע השבוע. נקודה של רוגע ושפיות בתוך הלחץ המטורף של השגרה, זמן להתפנות ולנשום. זה נשמע אולי מאד שחוק ובנאלי, אבל זה מה שאני מרגישה".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת?

"אני מהחרוצות שמתחילות להתכונן כבר במוצאי שבת,  אם את קוראת להברקת הזכוכיות של הנרות במוצאי שבת להתכונן. האמת שפעם הייתי משאירה את הכוסיות של הנרות בצד לסוף השבוע, עד שהחלטתי שלפחות בדבר הקטן הזה אני יכולה להשתפר. חוץ מזה, אין לי ממש סדר קבוע. בגדול אני מתחילה את ההכנות ברביעי, עם רשימת קניות מפורטת לשבת. לפעמים אני מספיקה לאפות עוגה ביום רביעי ולהכין קיגל לצ'ולענט, ובשבועות ממש טובים, אפילו לשטוף את הבית. אבל בדרך כלל אני מתחילה את רוב ההכנות מחוץ לקניות ביום חמישי. בשבועות מוצלחים אני מספיקה שטיפה, החלפת מצעים, עוגה וקינוח, פשטידות וסלטים. בשבועות פחות מוצלחים, חלק גדול מהדברים הללו נדחה ליום שישי.

"אישית, גיליתי שדווקא בשנים בהן לימדתי גם בימי שישי, הייתי הרבה יותר מאורגנת לשבתות מהשנים שבהן היה לי חופש בשישי. כנראה בגלל שידעתי שאני חייבת להתארגן מראש כדי להכניס שבת ברוגע ובלי בישולים ברגע האחרון".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"התפריט שלנו די קבוע, בדרך כלל. חלה קנויה של מאפיית הצבי, כי זה מה שהילדים אוהבים. בסלטים, טחינה וגזר מתוק הם חובה. לפעמים אני מתקשקשת עם סלטים אחרים כמו סלטי חצילים וכאלה, ולפעמים קונה מוכן. למנה ראשונה אוכלים אצלנו סלמון ברוטב מתוק, יש לי מתכון קבוע שהילדים מאד אוהבים. אחר כך אוכלים מרק עוף עם אטריות ושקדי מרק, ולפעמים גם קניידלך כשאני מספיקה. למנה עיקרית יש עוף עם פשטידה מתוקה, ולקינוח סופלה או מוס, למרות שגיליתי שהילדים דווקא מעדיפים הרבה פעמים סוכריה או טופי.

"בבוקר מתחילים אצלנו את הסעודה עם קידוש ומזונות על מציות והרינג, ואחר כך אוכלים קוגל אטריות ביתי שעומד על הפלטה כל הלילה. אחר כך נוטלים ידיים ואוכלים חלות וסלטים עם הדג שנשאר מאתמול. למנה שניה אוכלים סלט ביצים וכבד קצוץ, ולמנה עיקרית יש צ'ולענט טעים שאף אחד לא מוותר עליו, עם הרבה עוף, תפוחי אדמה, גריסים ושעועית. לקינוח אוכלים אצלנו ג'לי או פרות חתוכים. למרות ששוב, הילדים מעדיפים איגלו או קרטיב".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"הגדולים המחונכים יושבים מסביב השולחן לאורך כל הסעודה, והקטנים שעדיין לא הספקנו לחנך כל כך, נמצאים במקרה הטוב מתחת לשולחן ובמקרה הפחות טוב בחדרים אחרים, משחקים עד שקוראים להם לבוא לשולחן מיד.

"יש לי שלושה בנים גדולים שחוננו בקולות ערבים במיוחד, והשירה שלהם מדהימה. זה חלק גדול מהתענוג השבתי שלנו. אין אורח שמגיע אלינו ולא מוקסם מהשירים ליד השולחן השבתי שלנו. זו ממש נחת. חוץ מזה הילדים גם מספרים ליד השולחן וורטים מהחיידר, והקטנים משתפים בתיקיות ובסיפורים מהגן".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"לשבת עם הילדים הקטנים בסבלנות עם התיקיות מהגן ודפי הקשר ולשמוע פרשת שבוע, זה זמן איכות אמיתי. חוץ מזה, אני מאד אוהבת לקרוא, אבל אין לי ממש זמן באמצע השבוע. בשבת אני מפרגנת לעצמי ספר מהספרייה או עיתון טוב וקוראת וקוראת. בשבילי זה ממש עונג שבת".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"קודם כל, אף פעם לא טרחתי במיוחד לגרום להם לאהוב את השבת, נראה לי שהם פשוט אוהבים אותה מאז ומתמיד. הם פשוט אוהבים חופש, נראה לי. אני כן משתדלת לשמור לשבת כל דבר טוב שאנחנו קונים באמצע השבוע, אם זה ספר חדש או ממתק מיוחד או פרי שאפשר לברך עליו שהחיינו".

שבת בלתי נשכחת?

"לפני כמה שנים, שהיתי בבית החולים איכילוב בשבת אחרי לידה של אחת הבנות. בשבת בבוקר, כשמחוגי השעות הצביעו על השעה שבע, נכנס פתאום לחדר שלי אחי הגדול, כולו זורח, ואיחל לי בחגיגיות מזל טוב. הייתי מאד מופתעת ומוחמאת מכך שהוא כיתת את רגליו במיוחד בשבילי בשבת בשעה כל כך מוקדמת, מרחק של שעה הליכה, רק כדי לאחל לי מזל טוב. כששאלתי אותו במה זכיתי לביקור חגיגי כזה, הוא השיב כולו מרוגש שמגיע לו גם מזל טוב, נולדה לו בת לפנות בוקר! זכיתי להיות הראשונה שמאחלת לאבא ואמא הטריים מזל טוב. הכי מעניין שגם היום, כשהילדות האלו כבר בנות שבע, הן עדיין חברות מאד מאד טובות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

"יש לי מתכון מעולה לסלמון שפורסם פעם בעיתון "הבית שלנו". הילדים שלי משוגעים עליו והוא קל ומהיר וכיפי.

סלמון ברוטב מתקתק

6 פרוסות סלמון

3 כפות רוטב סויה או רוטב טריאקי

2 כפות סילאן

מעט שמן

מלח ופלפל לפי הטעם

הוראות הכנה: טובלים את הדג ברוטב מכל הצדדים ואופים בתנור מחומם מראש לחום בינוני במשך רבע שעה.

"למראה חגיגי, אפשר לפזר שומשום שחור ולבן מלמעלה. הילדים שלי, ספציפית, לא נוגעים בדג אם יש עליו "שחורים", אז אני מוותרת".

רוצים גם אתם לספר לנו על השבת שלכם? כתבו ל:support@htv.co.il

תגיות:השבת שלידג סלומוןאילה פרנקל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה