בריאות ותזונה

למה אסור לאכול מהר? ההסבר שיגרום לכם ללעוס פעמיים

הארוחה לפנינו, ותוך 2 דקות כבר שוכנת בבטנינו – האם מוכרת לכם התופעה? מהם הסיכונים הכרוכים באכילה מהירה, וכיצד ניתן להתאמן על האטת קצב האכילה? הפרטים בפנים

  • י"ח אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר ראשוני שהוצג בכנס של האגודה האמריקאית ללב בקליפורניה נמצא כי אכילה מהירה מעלה באופן משמעותי את הסיכון לסבול מהשמנה, ויותר מכך, ללקות בסינדרום מטבולי (מצב רפואי שנקשר לסוכרת, התקפי לב ואף שבץ).

המחקר נערך ביפן בשנים 2008-2013 ע"י אוניברסיטת הירושימה. במסגרת המחקר עקבו אחר  כ-1000 נחקרים בריאים בגיל ממוצע של 51.2. המשתתפים נדרשו לדרג את מהירות האכילה שלהם על פי אמות מידה של איטית, נורמלית ומהירה. תוצאות המחקר הראו כי 84 אנשים אובחנו כסובלים מסינדרום המטבולי, כאשר לאפקט האכילה המהירה נמצא קשר הדוק לכך.

11.6% מקרב אותם חולים היו אלו שהעידו על עצמם שהם אכלנים. 6.5% שדיווחו כי אכילתם נעשית בקצב נורמלי, לעומת 2.3% שדיווחו כי נוהגים לאכול לאט. האכלנים מהירים היו בעלי היקף מותניים גבוה יותר, סבלו יותר מעודף משקל, והיו בעלי רמות סוכר גבוהות.

"כאשר אנשים אוכלים מהר הם נוטים לא להרגיש מלאים, והם זוללים יותר. אכילה מהירה גורמת לתנודות גלוקוז גדולות יותר, מה שעלול להוביל להתנגדות לאינסולין. אנחנו מאמינים שהמחקר שלנו יחול גם על אוכלוסיה אמריקאית", הבהיר טאקאיוקי ימאג'י, קרדיולוג באוני' הירושימה ביפן.

"התוצאות האלה לא מפתיעות במיוחד", הוסיפה הקרדיולוגית ניסה גולדברג, הדוברת של איגוד רופאי הלב. לדבריה זה לא חדש שאכילה מהירה נקשרת להשמנה ולשאר בעיות בריאותיות. "ככל הנראה אנשים שאוכלים מהר גם אוכלים יותר. הסיבה לכך היא שאין לך מושג מה אתה אוכל. כשאתה אוכל לאט אתה מודע בהרבה למה שאתה אוכל, אתה לועס את המזון שלך ואתה מאט את תהליך העיכול – כל אלה תורמים לתחושת שובע".

הקרדיולוגית גולדברג מדגישה כי משך זמן של אכילה בארוחה צריך לעמוד על כ-30 דקות, והכי גרוע היא אכילה תוך כדי עבודה. "חצי שעה הפסקה לאכילה עדיפה בהרבה על עשר דקות מול המייל שלך", אמרה.

על מנת להאט את קצב האכילה, יש צורך באימון. על פי המלצת גולדברג, מומלץ לשם כך לאכול בחברותא, ללעוס יותר, לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות, לקחת נשימות עמוקות, ואחרון חביב- בין נגיסה לנגיסה להניח את המזלג.

תגיות:אכילהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה