חדשות בעולם

המאבק מתחדש: רבני אירופה מתאגדים נגד "גזירת המילה" באיסלנד

אחרי שהפרלמנט המקומי הגיש הצעת חוק הדורשת לאסור עריכת ברית מילה במדינה, רבני אירופה יוזמים כנסי מחאה ביוזמת ארגונים שאינם יהודיים המתנגדים למהלך. רבה של בלגיה: "כשמדינה אוסרת ברית מילה, היא מכריזה בפומבי ששום קהילה יהודית אינה רצויה בה"

  • י' אייר התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

המאבק נגד "גזירת המילה" באיסלנד צובר תאוצה בימים האחרונים, כשרבנים בכירים באירופה יוזמים כנסי מחאה ברחבי הבירה רייקיוויק. למרבה הפלא, מי שיזם את המחאה הם בכלל מתנגדים שאינם יהודים, שרוצים לשים קץ למאבק ביהודי המדינה.

כזכור, לאחרונה פרסמנו כי חברי פרלמנט באיסלנד, מחמש מפלגות שונות, הגישו הצעת חוק הדורשת לאסור עריכת ברית מילה. בהתאם להצעת החוק, העובר על החוק יקבל עונש מאסר של עד 6 שנים. על פי הנימוקים שהועלו בהצעה, נכתב כי קיום ברית מילה הינו הפרת זכויות של גברים, ורק אם תינתן סיבה רפואית מוצדקת יתאפשר ביצוע המילה. "זכות הילד להחליט אם הוא רוצה ברית מילה או לא, ועל ההורים לתת הדרכה נכונה לפי ראות עיניהם בסוגיות הנוגעות לדת", נכתב בדברי הרקע להצעה החדשה, ועל כן רק כאשר הילדים עצמם יגיעו לגיל המתאים (שאינו מפורט בהצעה) יוכל לקבל החלטה מעשית על קיום הברית.

בוועידת רבני אירופה טוענים כי הצליחו לגייס למאבק בכירים בקונגרס האמריקני וכן גורמים נוספים בפרלמנט האירופי בבריסל. לטענתם, גם ארגונים מדתות אחרות גינו את ההצעה שלטענתם פוגעת בחופש הדת. בנוסף, נראה כי גם התקשורת המקומית עומדת לצדם של הרבנים ובכך נדמה כי המאבק עולה מדרגהנשיא הוועידה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר כי "הנאצים חוקקו כך ב-1933 ואנחנו יודעים כיצד זה הסתיים. מדובר בהחלטה אומללה. מהלך זה איננו רק הפרה של זכות האדם הבסיסית לחופש דת או אמונה, אלא אות לכך שאנשים בעלי רקע יהודי או מוסלמי אינם רצויים באיסלנד". הרב משה לוין, שהשתתף בכנס שנערך לאחרונה בבירת איסלנד, הביע אופטימיות באשר למהלך.

על פי דיווחים, גם רבה של בלגיה וחבר הוועידה, הרב אברהם גיגי, שותף מלא למחאה. הוא הסביר כי ברית המילה "תופסת מקום מרכזי קריטי ומהותי ביותר בתרבות, בדת ובזהות היהודית. הטלת ספק בחופש המשפחות היהודיות למול את בניהם, פירושה ערעור על הזהות החרוטה ביותר בזיכרון הקולקטיבי שלהן. כשמדינה מסוימת אוסרת את ברית המילה, היא מכריזה בפומבי כי שום קהילה יהודית אינה רצויה בה". החשש בקרב קהילת הרבנים היא שיוזמי החוק שמוצאם הוא דני ינסו להעתיק את הגזירה למדינות נוספות. הם טוענים כי אספו 30 אלף חתימות של אזרחים, מתוך 50 אלף שלהם הם זקוקים כדי לקדם את החוק. כעת קוראים ארגוני גג לממשלת איסלנד לעצור את החקיקה.

תגיות:ברית מילהחוקאירופה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה