חדשות בארץ

מדוע ישראל מתלבטת האם להמשיך בנתק עם מפלגת החירות האנטישמית?

דיון סוער בכנסת עורר את השאלה האם ​להמשיך בחרם על המפלגה האוסטרית, שפעיליה מעורבים באירועי אנטישמיות. "העברת מסר לעולם שישראל לא תיתן הנחות למפלגות כאלה", מול מינוי קרוב של שרת החוץ, חברת המפלגה, לתפקיד בכיר באיחוד האירופי

  • ג' אייר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון בנושא מערכת היחסים של מדינת ישראל עם מפלגת החירות האוסטרית, זאת לבקשת חברי הכנסת יהודה גליק וקסניה סבטלובה. הדיון עסק בשאלה האם יש להמשיך בנתק עם המפלגה לאור דעותיה האנטישמיות או להפסיק את הנתק שעשוי להזיק לישראל. ח"כ סבטלובה טענה יש להמשיך במדינות הנתק ממפלגת החירות האוסטרית שנגועה באג'נדה אנטישמית. "אנחנו מדווחים על אירועי אנטישמיות רבים בהם מעורבים פעילים במפלגת החירות. המפלגה הזאת צריכה לדעת שאם היא רוצה לקיים יחסים עם מדינת ישראל היא צריכה להשתנות. זוהי חובתנו המוסרית והיהודית", אמרה. 

ח"כ גליק טען כי מדינת ישראל, הנאבקת השכם וערב בחרמות, אינה יכולה להחרים את המפלגה השנייה בגודלה באוסטריה. לטענתו "פניתי למשרד החוץ שיעבירו לי מסמך עמדה בעניין החרמת המפלגה האוסטרית אבל הם מחרימים גם אותי". גליק הקריא מן הכתוב את מצעה של המפלגה על פיו המפלגה דוחה כל צורה של אלימות וטוטליטריות ומכירה בכך ש"כל בני האנוש נולדו שווים". לטענתו, בעוד כחודשיים שרת החוץ של אוסטריה, שהיא מינוי מקצועי של מפלגת החירות, תמונה לנשיאה התורנית של האיחוד האירופי. "האם ישראל תחרים אותה?", תהה.

יו"ר אגודת הידידות ישראל אוסטריה, ח"כ עמיר פרץ, טען  כי יש לדבוק בעמדת משרד החוץ המגובה גם על ידי עמדת הקהילה היהודית בוינה. "זוהי העברת מסר לעולם כולו שמדינת ישראל לא תיתן הנחות למפלגות אנטישמיות בכל מקום שיהיו", אמר. לדיון הגיע גם צבי טל, נציג משרד החוץ הציג את עמדת הממשלה. "תוצאות הבחירות וכניסת מפלגת החירות לממשלה יצרו אתגר. ראש הממשלה ושר החוץ הנחה את משרדו להימנע מכל קשר עם המפלגה", הודה. "אנחנו מתרשמים שקנצלר אוסטריה קורץ מבין את הדאגות שלנו ולראייה הנאום שנשא לאחרונה בו דיבר על מחויבותה של אוסטריה למדינת ישראל ולצרכיה הביטחוניים". עוד הוסיף כי בניגוד לדברי גליק שטען כי שגרירות ישראל באוסטריה מחרימה את משרדי הממשלה שבראשם עומד איש מפלגת החירות, אין שום החרמה על ידי השגרירות. בנוסף, קיים לדבריו, סדר יום בילטרלי ענף בין שתי המדינות.

שגריר אוסטריה בישראל מרטין וייס ציין כי מדובר בממשלה ידידותית. לדבריו, "עמדתה של הממשלה היא שישראל מדינה יהודית, ושאוסטריה מכירה באינטרסים הביטחוניים של ישראל וגם באחריות לשואה ולזכרה". נציגי הקהילה היהודית באוסטריה שהשתתפו בישיבה הציגו מצגת הקושרת את מפלגת החירות האוסטרית למעשים ולאידיאולוגיה אנטישמיים וקראו לממשלת ישראל לא לכונן יחסים עם מפלגת החירות האוסטרית. יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, סיכם את הנושא ואמר כי "הוועדה תקיים דיון נוסף לאחר חזרת הכנסת מפגרת האביב ותעקוב אחר התקדמות השיחות בין משרד החוץ לנציג הקאנצלר". עוד אמר כי "הסיפור הזה הוא לא רק בעיה של משרד החוץ, אלא סוגיה לאומית בעלת משמעות רחבה מאוד".

תגיות:ישראלמפלגת חירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה