בריאות ותזונה

בכף הבריאות: שומן מן החי או שומן צמחי? מחקר חדש מפתיע

לאחר מעקב מתמשך במשך 22 שנה אחר כ-100 אלף איש, מצאו חוקרים כי בעוד שצריכת שומן צמחי מפחיתה סיכון למחלות לב ותמותה, צריכת שומן מן החי מעלה משמעותית סיכון תחלואה ותמותה

  • כ"ג ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחר מעקב מתמשך במשך 22 שנה אחר כ-100 אלף איש, מצאו חוקרים כי בעוד שצריכת שומן צמחי מפחיתה סיכון למחלות לב ותמותה, צריכת שומן מן החי מעלה משמעותית סיכון תחלואה ותמותה.

אמנם צריכת שומן עלולה לגרום לחסימה בעורקים וחלילה למוות, אך עם זאת חיונית לקיום גוף האדם. מחקר חדש ניסה לתת מענה לשאלה איזה סוג שומן בריא/ מסוכן יותר - שומן צמחי או שומן מבע"ח. את ממצאי המחקר הציגו בכנס האגודה האמריקנית לבריאות הלב בניו אורלינס.

תוצאות המחקר העלו כי שומן מן הצומח (שמנים המצויים בירקות - אבוקדו, אגוזים וזרעים) מפחית את הסיכון לתמותה ממחלות לב ושאר מחלות. לעומת זאת, שומן מן החי ( המצוי בבשר, ביצים ומוצרי חלב) נמצא קשור לעלייה בסיכון בתחלואה.

על פי המחקר, נמצא כי הצורכים שומן מן הצומח בכמות גבוהה היו בסיכון תמותה נמוך ב-16%, ביחס לצורכים כמות נמוכה יותר של שומן מאותו סוג. לשם השוואה, אלו שצרכו שומן מן החי בכמות גבוהה היו בסיכון גבוה ב-21% לסבול ממחלות לב ושאר מחלות, ביחס לאלו שהמעיטו בצריכת השומן מן החי.

עוד מצאו החוקרים, כי החלפה של כמות קטנה של שומן מן החי בשומן צמחי, עלולה אף היא להפחית את סיכון התמותה ב-10% עד 15%.

על פי השערת החוקרים, ההגנה נובעת מהנוטריינטים שבצמחים. מדובר במקורות צמחיים עשירים בוויטמינים, פוליפנולים ושומן לא רווי – שרשראות שומן ארוכות המפורסמות כבריאות ללב ולאו דווקא מהשומן עצמו. עם זאת, ניתן למצוא במקורות של שומן מן החי, רמות גבוהות של שומן רווי וכולסטרול, שגורמים למחלות לב.

"לשומן מהצומח, הרב והחד בלתי רווי יש ערך תזונתי רב, והוא חלק בלתי נפרד מתזונה בריאה ומאוזנת. השומן הבריא תורם לשמירה על ערכי כולסטרול מאוזנים וידוע כמגן מפני מחלות לב וכלי דם, ושומר על פעילות תקינה של חילוף החומרים", לדברי הדיאטנית הקלינית, נעמה ליאון.

"הרבה אנשים נמנעים משילוב שומן בתזונה שלהם בגלל הערך הקלורי הרב והחשש מהשמנה", הדגישה, "עם זאת, שילובו הכרחי גם בתהליכי הרזיה. מומלץ לשלב בתזונה על בסיס יומי שומן כמו אבוקדו, טחינה משומשום מלא, ואפילו חמאת בוטנים טבעית, כמובן שהכל במידה".

תגיות:שומןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה