מנוחה פוקס

איך לא חשבנו על הרעיון הזה? למצוא את הדרך הביתה

חול המועד מגיע, והחלטתם לנסות את הרעיון החדשני של "להישאר בבית". אבל מה אפשר לעשות בבית? כל הרעיונות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בטור הקודם הבאתי לפניכם אפשרות נוספת חוץ מיציאה עם הילדים לרחוב הקודח וחיפוש אטרקציות מיוחדות במינן.

מה?

כן, אתן שומעות נכון, להישאר עם הילדים בבית!

"אבל", כתבו לי אימהות, "מה אפשר לעשות בבית עם הילדים חוץ מאשר 'להשתגע'?".

ובכן, אנסה לחדש לכם גם בעניין הזה.

מגיע חול המועד. בוקר היום הראשון. יום חג. שקט בחוץ, שלא כמו ביום רגיל, הרבה פחות מכוניות, כולם הלכו לישון מאוחר אתמול בלילה.

קומו אט אט, אין לאן לרוץ. אפשרו לילדים להגיע למיטותיכם. אם האבא יוצא להתפלל מוקדם, לכבוד החג, מתפנה עוד יותר מקום במיטות.

ילדים בכל גיל אוהבים את הבוקר של ההתכרבלות במיטות ההורים. הם זוכרים לאורך ימים את הריח של המצעים ואת הטעם של השכיבה לצד ההורים והפטפוט עמם.  לטפו, חבקו, פטפטו, צחקו. איזו אווירת חג נפלאה.

שלא ייגמר לעולם...

ואז מגיע הרגע לקום, להתלבש, להתפלל ולהכין את ארוחת הבוקר.

ארוחת הבוקר של החג הרי היא סעודה לכל דבר. ארוחה חגיגית. גם אם אינכם נוהגים לאכול שרויה, או כל דבר מיוחד אחר. השתדלו שלא לדבר נגד המצות. אני מכירה משפחות שבהן האימהות מרבות לדבר עם הילדים, עם הבעל והשכנות על: "אוף, בפסח אין מה לאכול, אני לא אוהבת מצה, לא אוכלים שרויה, אני לא אוהבת את פסח בגלל זה".

ילדים מדברים כמו שהם שומעים. כשהילדים עדיין קטנים תוכן דבריהם הוא בידיים שלכם.

השתדלו לדבר רק טוב על המצות. הכניסו לילדים בראש שעצם אכילת המצה זה מיוחד. התענגו על טעמה של המצה, בדקו מה כן תוכלו עוד להכין בביתכם והרימו על נס כל מאכל נוסף. הראו שאתם מרוצים, שטעים לכם, מיוחד לכם ונעים לכם – וילדיכם יחקו אתכם.

הורים רבים אומרים לי: "כן, אבל הילדים שומעים מחברים, מבני דודים ומדיבורים של אחרים שהמצה, ובכלל האוכל של פסח – אינם מרנינים". שימו לב שישמעו מכם נגינות אחרות. מה שישמעו מכם ייכנס עמוק לתוך זיכרונם, וגם אם אחרים יאמרו אחרת, עדיין  הם ישמעו את הצד השני קודח במוחם.

הפעילו שירי חג ברקע. אחר כך הסבירו לילדים שאם תספיקו לסדר את השולחן ולנקות את המטבח, תוכלו לשחק יחד במשחק הראשון שקניתם עבור החג. המשחק יכול להיות משחק רביעיות, או משחק רציני ומורכב יותר, תלוי בגיל הילדים ובתקציב שלכם.

הילדים יסתקרנו, יעזרו, יצפו, ויתנפלו בחשק על המשחק.

לפי גיל הילדים, תחליטו אתם אם לשחק עמם, או להשאיר להם את המשחק. גם אם תשחקו יחד אתם, תנו להם להמשיך אחרי שאתם פורשים.

הכינו מראש משחקים שידוע לכם שיעניינו אותם. ילדים משחקים גם 50 פעמים במשחק אחד, אם הוא מעניין אותם.

ילד שיתלונן שמשעמם לו – אל תתפתו לזרוק לעברו בכעס: בשביל מה השקעתי במשחקים? ילד לא אוהב שמכריחים אותו לשחק, הוא ממהר לשחק כשזה מובא לפניו בחשיבות ובהנאה.

הזמינו בן דוד או שניים לשחק עם הילדים. על פי רוב ילדים שקטים וקשובים יותר כשמישהו נוסף ברקע. אתם מכירים את סגנון הילדים שלכם, חישבו אם כדאי לצרף כמה בני דודים או שכנים או שזה יפריע.

אם המשחק כבר התיש את הילדים – התחילו להכין יחד אתם את ארוחת הצהריים. ספרו להם מה אפשר להכין לפי המוצרים הקיימים וערכו הצבעה על מה להכין לפעם הזו.

תנו לילדים להיות מעורבים בהכנה לפי גילם. הם יכולים לעשות כמעט הכול, ובכל גיל שהוא. מי לא יכול לקלף ירקות? מי לא יכול לערבב בקערה? מי לא יסכים ללוש בידיים? בחג יש פנאי, אינכם לחוצים, והכול שונה מיום רגיל (אני יודעת שיש אימהות שעובדות, ובכל זאת הכול שונה,. הקצב אחר, ומצב הרוח – אם רק נרצה – יתאים לפעילות עם הילדים).

הפכו את ארוחת הצהריים לסעודת חג אמתית. שירו עם הילדים שירי חג, השמיעו מוסיקה רועשת, הגישו את המאכלים בכלי הפסח המדהימים בצורה מגרה ונעימה.

אחרי ארוחת הצהריים השכיבו את הקטנים. סדרו הכול יחד עם הגדולים, אל תשאירו בלגן, הוא רק ילך ויתעצם, הוציאו את הספרים שרכשתם לחג עבור הגדולים יותר. עשו עסק שלם מזה, שירגישו שספר הוא לא פקק לשעמום אלא מתנת חג ענקית בעבורם. הסבירו שכרגע כולם נחים, ואם ינוחו בשקט או יקראו בדממה, הכול כפי שאתם מתכננים, יהיה כוח לקטנים ותוכלו לצאת אחר כך לטיול היומי שלכם.

בכל יום מימי חול המועד צאו עם הילדים לקראת ערב לגינה קרובה. בכל שכונה ישנן כמה גינות. צאו בכל יום לגינה אחרת. הילדים יוציאו מרץ, יקפצו, ירוצו, אולי יבנו אוהל. אם תעשו להם עניין מהגינה הפשוטה, ותהפכו אותה לאטרקציה, תתפלאו – אבל הם לא יצפו למשהו אחר.

בימים הבאים חיזרו על אותו סדר יום פשוט אבל ברור. קשטו אותו בפעילויות נוספות, למשל: פעילות ספורט, ריצה בגינה שבה יש שבילים מיוחדים. תחרויות ריצה, קפיצה, פעילות ספורט בבית, הניחו מזרונים על הרצפה ותנו להם לקפוץ מהמיטה אל המזרון.

החשיכו את החדר והראו להם שקופיות מיוחדות שתצרו לבד.

ערכו חידונים משפחתיים מתמונות משפחתיות.

ערכו חידונים של מאכלים. מי יודע מה יש במאכל שאימא הכינה לצהריים?

תוכלו למצוא במוחכם מאות ווריאציות שמתאימות לילדיכם. השאירו זמן לפני החג כדי לערוך רשימה ארוכה ולתת לילדים לבחור מדי יום. יהיה לכם קל יותר להתמודד עם הילדים בבית מאשר להוציאם להמולת הרחוב ולשמש הקודחת.

אם תנהגו בשקט, בשלווה, בהנאה, בחיוך ובשמחה, תראו שלא תצטרכו לגשש את הדרך החוצה בחג הזה. נכון, עדיין תיסעו לסבתא, לדודים ואולי אפילו לאיזה לונה פארק שנפתח בשכונה, אבל אם תדעו להפוך כל "כלום" למשהו גדול, הילדים שלכם ייהנו מכל דבר קטן כמו מאטרקציה מיוחדת במינה. הם לא יהפכו את הבית, לא "ישגעו" אתכם, כפי שאתם טוענים שהם יודעים לעשות, והם גם  יזכרו את ימי הפסח הללו באהבה ובחיבה לימים הבאים ולפסחים הבאים.

בהצלחה, בהנאה והעיקר: חג כשר ושמח!

נ.ב

אם יש לכם טיפים ורעיונות להורים אחרים מה אפשר לעשות עם הילדים בבית, בחג, אתם מוזמנים לעשות זאת בתגובות לטור זה. הנה, לדוגמה, חלק ממה שאפשר לעשות:

  • לסדר שולחן חג במרפסת, אם זה מתאים לכם. עצם הגוון ישנה ויעניין.
  • לקנות לכל סעודה צבע אחר של מפות, צלחות, מפיונים, וכדו'. ביום של הצבע האדום לחשוב מה כדאי לבשל ולהכין בצבע אדום, למשל: מרק עגבניות, סלט עגבניות, סלט פירות מתפוחים אדומים, מאכלים של סלק, הכול לפי מה שנהוג אצלכם לאכול. העיסוק בצבע יחד עם ילדים בכל גיל יכול לארוך חצי יום. גם תכניות אפשר להכין לפי הצבע.
  • החליטו עם הילדים שאתם עורכים תחרות משפחתית מיוחדת: האם נצליח כולנו יחד ללמד את הקטן את אותיות הא"ב עד לסוף החג? או: האם נצליח ללמד את הילדה שבכתה ב' 30 מילים באנגלית עד סוף החג, כך שהיא תדע ותזכור אותן? כך תפעלו אתם, וגם כל הילדים יפעלו למען מטרה אחת חביבה והדבר יהווה כר לאחדות.
  • שבו וצפו ביחד באתר הידברות בסרט: הזיכרון האחרון – סרט לבנות בלבד! ערב לאימא ולבנות הגדולות, תכנית ללילה כשהאחרים הולכים לישון (אם לא פופקורן, אז הכינו נשנושים אחרים... חוויה מארץ החוויות!).

בקרוב – סדנת הנחיית הורים עם מנוחה פוקס. לפרטים הקליקו

תגיות:חול המועדפסחמנוחה פוקסחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה