טורים נשיים

טיפים לזוגיות מוצלחת, חלק שני – בעלי מלך!

תני לבעלך להרגיש שהוא המלך של הבית, ולא כמו שהחברה או יצר הרע גורמים לנו להאמין, שאם אמליך את בעלי אהפוך לשפחה. להיפך, רק מלכה מסוגלת להפוך גבר למלך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מנהלים משק בית משותף, חיים משותפים, מגדלים ילדים משותפים. השנים עוברות, והכל הופך להיות מובן מאליו. לא משקיעים כמו פעם, לא מפרגנים כמו פעם, לא אוהבים כמו פעם... ועם הזמן הבעל שלנו, שהיה הבעל הכי מקסים, משקיע ומפרגן בעולם, הופך להיות אדיש, ואנחנו שואלות את עצמנו: "מה קרה? אולי הוא לא אוהב אותי כמו בעבר? אולי הוא לא מאושר?".

ראשית, עלינו לדעת שכל רצונו של הבעל בעולם הזה זה לדעת שאשתו שמחה בו. כל מה שהוא רוצה זה שתעריכי אותו, שירגיש שבלעדיו אין לך חיים! הבעיה העיקרית שלנו היום היא שהחברה מלמדת אותנו שאישה חייבת להיות אישה חזקה, שאם בעלך עושה משהו בשבילך או למען הבית שלכם, הוא עושה את זה כי הוא חייב לעשות, ואין שום סיבה שתעריכי אותו או תכירי לו תודה על זה. "הוא חייב לטפל בילדים/לעזור בבית... זה גם שלו!", אומרות לי נשים רבות וטועות באבחנה הכי חשובה בחיים שלהן: את יכולה לגרום לבעל שלך לעשות פי מיליון ממה שהוא עושה כרגע או ממה שאת חושבת שהוא יכול לעשות, אם הוא רק ירגיש שאת מעריכה אותו. אך השגרה מחסלת כל חלקה טובה, אנחנו הופכות להיות אדישות וחסרות עניין, הכל הופך להיות מוכר ולא מפתיע, עסוקות יותר בילדים מאשר בזוגיות. הידעת, אחותי היקרה, שאישה צריכה להשקיע בבעלה לפני שהיא משקיעה בילדים שלה?! שומו שמיים!!! שאני אשקיע בבעלי יותר מאשר בילד שלי? אני קודם כל אמא! אז תני לי לחדש לך, אחות יקרה, שבעלך צריך להיות תמיד במקום הראשון אצלך! וכן, גם לפני הילדים. ביום שזוג יצליחו לחיות ככה, הם ייהנו מהדבר הכי מתוק בעולם – שלום בית אמיתי.

כשבעלך מבצע איזושהי מטלה בבית, אותה מטלה שהוא רגיל בה במשך שנים, אותה מטלה שאת רגילה שהוא מבצע ובעינייך זה מובן מאליו, כי זה משהו שהוא לכאורה מחויב לעשות, תעצרי את תחושת המובן מאליו שאת מרגישה ותהפכי אותה לגמרי לכיוון השני! למה כ"כ קשה לנו לומר לו תודה על מה שהוא עושה? גם אם זה משהו שהוא עושה באופן שגרתי, גם אם אני עושה הרבה יותר ממנו – מה יקרה אם אודה לו על כך? אם אכיר לו תודה על זה? למה כ"כ קשה לי לפאר את בעלי? למה קשה לי להגיד לו שהוא המלך של הבית, שהפעולה הקטנה שהוא עשה היום משמחת אותי שמחה שאין לה קץ? קחי טיפ לחיים, אחות יקרה. כל דבר שאת רוצה שבעלך יעשה יותר – תעריכי ותפארי אותו על כך בכל פעם שהוא עושה אותו. הוא יראה שזה משמח אותך, הוא יראה שאת נשענת עליו – הוא יעשה הרבה יותר! החברה הרגילה אותנו להיות אדישים, להתייחס לבן הזוג שלנו כאל שותף שווה בכל נטל שאנו מתמודדים עמו במהלך החיים. אך אם הוא שותף שווה בנטל, זה אומר שאנחנו לא צריכים להעריך אותו על כך שהוא מקיים את זה? יש לא מעט אנשים ש"חייבים לשאת בנטל במידה שווה", ועל אף שהם חייבים, הם לא עושים זאת כלל... אז אם בעלי עושה, אני אעריך אותו, אני אפרגן לו, אני אתן לו להרגיש שבזכותו אני אישה מאושרת! אם תגרמי לבעלך להרגיש שהוא משמח אותך, כל רצונו בעולם יהיה למצוא את הדבר הבא שיגרום לכך. הוא לא יפסיק לרצות לשמח אותך! אך גבר שמרגיש שהוא לא ראוי בעינייך, גבר שכל הזמן אומרים לו כמה הוא לא יוצלח, כמה הוא לא עוזר, כמה הוא מוסיף על העול שאת נושאת על כתפיך, כל עוד תגרמי לו להרגיש לא אהוב ולא מוערך, אל תצפי שהוא ישתנה. זאת לא הדרך! לא מעט נשים יקראו את זה ויגידו: "שהוא ישתנה ואז נדבר..." או "ברגע שאני אראה שיש נכונות מצידו, אני אשתנה בהתאם". לא חבל על כל יום שאת לא חיה בזוגיות טובה ושמחה? לא חבל על כל יום שהאגו והגאווה מחבלים בבית שלך? מפרקים את בית המקדש הפרטי שלכם לבנה אחר לבנה? הגיע הזמן לשינוי, ואם את רוצה אותו באמת, תנחילי אותו את ראשונה. אל תחכי שהוא יעשה, אל תתאימי את הפעולות שלך לפי הפעולות שלו. רוצה שהוא ישתנה? תשני גישה! "כמים הפנים לפנים, כך לב האדם לאדם" – החברה מלמדת אותנו שגבר שלא מעריך אותך או לא מכבד, גבר שלא עוזר ומתנהל כמו עוד ילד בבית – צריך לזרוק אותו לכל הרוחות, ומבטיחים לך שתמצאי מישהו טוב יותר... דעי, אחותי היקרה, שאם את מתמודדת עם בעיות בשלום בית שדורשות עבודה על המידות, אם תפרקי את הבית ולא תעבדי על המידות האלה, גם בבית הבא שתבני את תסבלי מאותן בעיות! מבעיות לא בורחים, בעיות פותרים! באנו לעולם הזה כדי לעבוד. אם היינו בעלות מידות מושלמות ולא היה לנו מה לתקן, כבר לא היינו כאן. כשאנחנו רוצות להתקדם בעבודה אנחנו משקיעות את כל כולנו, מציבות לעצמנו יעדים והופכות עולמות כדי להשיג אותם! אף אחת לא אוהבת לעמוד במקום... אנחנו אוהבות להתייעל, להתקדם, להשתפר. בזוגיות שלנו עלינו לנהוג באותה צורה, ולהשקיע הרבה יותר מאשר בכל דבר אחר בחיינו, כי זה לנצח. אני יכולה לחיות עם בעלי חיים נורמטיביים, כשכל אחד עושה את המוטל עליו. הוא יידע שאני אוהבת אותו, אני יודעת שהוא אוהב אותי. אך האם זה מספיק כדי שאהיה מאושרת באמת? יותר מאשר שהוא רוצה לדעת שאת אוהבת אותו, הוא צריך לדעת שאת שמחה בו! אם תתני לו להרגיש שהוא אחד, יחיד ומיוחד, שאין לו תחליף, שאין לך חיים בלעדיו, כשתתני לו את הכבוד לו הוא מתאווה – אז תזכי בבעל כמו שאת חולמת, ותהיי מאושרת באמת.

אין ספק, גם בעלים צריכים לקבל הדרכה. יש לא מעט גברים שפועלים בצורה שגויה, רק כי הם לא יודעים מה זאת אישה וכיצד צריך לנהוג איתה. אך לשם כך אנחנו פה, "חכמת נשים בנתה ביתה" – הכל בידיים שלנו! את יכולה לגרום לבעל שלך להיות גבר החלומות, מבלי שהוא יידע בכלל שאת מנסה לשנות בו משהו... הכל בידיים שלנו, ככה ה' ברא את העולם! יש לנו יכולת לשנות סדרי עולם ממש. האישה היא עיקר הבית בכל המובנים. רוצה בית מקדש פרטי עם כל השפע שבעולם? תני לבעלך להרגיש שהוא המלך של הבית, ולא כמו שהחברה או יצר הרע גורמים לנו להאמין, שאם אמליך את בעלי אהפוך לשפחה. להיפך, רק מלכה מסוגלת להפוך גבר למלך.

תעריכי את בעלך על כל פעולה, תרחשי לו כבוד גם כשאתם לבד וגם כשאתם בסביבה של אנשים, תתייחסי אליו בכבוד ליד הילדים, לעולם אל תגרמי לו להרגיש שהוא לא חשוב! לעיתים קשה לנו להוציא מהפה את המילים "תודה", או "כל הכבוד". קשה לנו כי אנחנו לא חושבות שיש בזה צורך או בטוחות שאנחנו לא צריכות לומר את זה כדי שהוא ידע שאנחנו מעריכות. אך האם היית רוצה שבעלך לא יגיד לך אף פעם שהוא אוהב אותך, רק כי הוא בטוח שאת בטח יודעת את זה, "אז למה להגיד"? כמו שאישה זקוקה בטבע שלה לתשומת ליבו של בעלה (כך נקבע בטבע – "אל אישך תשוקתך"), כך הבעל זקוק לכבוד של אשתו. רוצה בעל שמח? תני לו כבוד, זה כל מה שהוא צריך כדי להיות מאושר.

"גבר שאשתו שולטת עליו – חייו אינם חיים" (גמרא, מסכת חגיגה). אם את מחליטה על הכל בבית, מבטלת את קולו של בעלך, לא מתייעצת איתו, אם את משתלטת על הכל, דעי שגם אם נדמה כי הוא בסדר עם המצב, ולא מפריע לו, זה לא בנפשו – הנשמה שלו לא יכולה להכיל את ההתנהלות הזאת. תני לבעלך את התחושה שהוא המחליט (גם אם את, בחכמתך, מצליחה לגרום לו לבחור את ההחלטה שאת רוצה מבלי שהוא ירגיש שאת גרמת לזה). תני לו את התחושה שהוא הקובע בבית, אל תעשי שום דבר מבלי להתייעץ איתו, לא כי את לא יודעת טוב מספיק או לא חכמה מספיק, אלא כי דעתו באמת חשובה לך, כי עושה לך טוב לשתף אותו בכל צעד ובכל דבר בחיים, הוא העוגן שלך. ביום שהוא ירגיש שזה מה שאת מרגישה וחושבת עליו, את תקבלי גבר לתפארת. הוא יהפוך עולמות כדי לעשות לך טוב.

בפרק הבא נלמד את הנושא החשוב: הבעת רגשות והתמודדות עם כעסים.

שנזכה בע"ה לשלום בית אמיתי לעדי עד!     

תגיות:כבודבעלזוגיותמיטל בוארון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה