בריאות ותזונה

כדאי לדעת: תופעות הלוואי של 4 סוגי מזון, שאיש כמעט לא מדבר עליהן

כשמדברים על סוגי מזון, רובנו שמים לב כי הגוף שלנו מגיב בצורה קצת חריפה למאכלים כגון עמבה, חילבה ואפילו ירקות כמו גזר וסלק. יתירה מכך, סוגי מזון מסוימים עשויים להיות קטלניים ממש עבור אנשים ספציפיים, באם מפריזים בצריכתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשמדברים על סוגי מזון, רובנו שמים לב כי הגוף שלנו מגיב בצורה קצת חריפה למאכלים כגון עמבה, חילבה ואפילו ירקות כמו גזר וסלק. יתירה מכך, סוגי מזון מסוימים עשויים להיות קטלניים ממש עבור אנשים ספציפיים, באם מפריזים בצריכתם - כפי שקרה לפני שנים אחדות בבריטניה, לאישה שכמעט שילמה בחייה כאשר צרכה מנת יתר של ברוקולי וקייל. 

 

אז למה זה קורה בעצם?

 

הבעיה העיקרית היא החומרים שמכילים אותם סוגי מזון, חומרים שלגוף שלנו קצת קשה לעכל בעזרת חיידקי המעיים, ובפרט כשמדובר בכמויות גדולות. 

תופעות פחות מסכנות חיים כמו שתן מרובה כתוצאה מאכילת ירקות שיש בהם מרכיבים משתנים (אספרגוס למשל). 

 

מהן תופעות הלוואי של ארבעת סוגי המזון שגורמים לכולנו לחוות את אותן תופעות?

 

1. הפיגמנט שמקנה לסלק את צבעו האדום נקרא בטאלאינים, וכשאוכלים ממנו יותר מדי הוא צובע את השתן באדום-סגול. אצל רוב האנשים הוא אף גורם לפעילות מעיים, ולמרות שאין כאן סכנת חיים כשמדובר באנשים בריאים - רצוי לא להרבות באכילתו. 

 

2. קטניות אף הן מתקבלות בצורה קשה במעיים שלנו, ולא פעם גורמות לנו לתופעת הגזים הבלתי נעימה. חלק מהקטניות מכילות בתוכם חומרים בשם אוליגוסכרידים. אותם חומרים יוצרים חומרים נוספים שהגוף לא מסוגל להתמודד איתם, כי אין לו את האנזים המתאים שיכול לפרק אותם וכשהחומרים הללו עוברים למעי הגס, הם צריכים לעבור פירוק איטי. חלק מתלפיך חילוף החומרים הזה הוא הגזים שנוצרים אצלנו. 

 

3. בואו נדבר לרגע על מאכלים כתומים, גזר למשל. נכון שהוא בריא וטעים, אבל צריך לדעת שכשצורכים אותו יותר מדי (וכך גם את כל הכתומים למיניהם כמו בטטה ודלעת) - הוא צובע את העור לכתמתם, הודות לרמות האדירות של ויטמין A שהוא מכיל. 

 

4. עמבה וחילבה - הם מזונות שעשויים מתוספות חריפות ביותר כדוגמת הקארי, שמפריש ריח רע מהגוף ככל שצורכים ממנו יותר. מזונות חריפים כדוגמת הקארי גורמות לגוף לייצר כמות גבוהה של תרכובת המכילה גופרית, שחלק ממנה נפסק במחזור הדם ומשתחרר דרך בלוטות הזיעה שלנו בצורת ריח חריף במיוחד.  

 

תגיות:מזוןבריאותתופעות לוואי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה