בריאות ותזונה

בשורה משמחת: נמצא הכפתור שימנע עלייה במשקל

מדענים באוני' מונאש האוסטרלית גילו כפתור מולקולרי במוח, שאחראי לתחושת הרעב. מה משמעות התגלית לציבור, ואיזו תועלת ניתן להפיק ממנה? מפתיע

  • ו' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מדענים באוני' מונאש האוסטרלית גילו כפתור מולקולרי במוח, שאחראי לווסת את שריפת השומנים, וייתכן כי ביכולתו למנוע עלייה במשקל אחרי דיאטה. משמעות נוספת לתגלית הינה האפשרות למנוע סוכרת מסוג 2.

צוות החוקרים הבחינו במתג השולט על יכולת הגוף האנושי לאגור את שומן, בפרט לאחר תקופות של ירידה במשקל או רעב המתרחשות לאחר דיאטה, וברוב המקרים גורם הוא לעלייה מחודשת במשקל. האפשרות לשלוט במתג יכולה לשמש לריפוי מצבים של עודף משקל ושאר הפרעות בעת חילוף החומרים בגוף.

במאמר, שהתפרסם במגזין המדעי Cell Reports, הסבירו החוקרים כי בזמן שאנו חווים רעב או עושים דיאטה, הגוף שלנו שורף שומן על מנת לספק את האנרגיה הדרושה. אולם במקביל לתהליך זה, המוח שלנו נלחם כדי לשמר את האנרגיה לעתיד, ולכן ברגע שהמזון שוב זמין, הגוף מחליף את המצב של שריפת שומן באגירת שומן.

עוד גילו החוקרים את החלבון Crat, ופיתחו מודל של עכבר מעבדה, שהמתג בו היה כבוי גנטית. בזמן שאותם עכברי המעבדה קיבלו אוכל או כאשר היו בצום, עתודות השומן שלהם נשרפו במהירות גבוהה מהרגיל. 

לדברי פרופסור אנדרוז, מראשי צוות המחקר, תיתכן עלייה במשקל בעת דיאטה חוזרת, משום שהמוח מתרגם את הדיאטה כהרעבה, ועל כן מאיץ בגוף לאגור יותר שומן כדי שיוכל להשתמש בהם בהרעבות עתידיות, ולכן: "המניפולציה בחלבון הזה מציעה לנו הזדמנות לשטות במוח, ולא להחליף את הירידה במשקל בעלייה בתיאבון ובאגירת שומן. שליטה על החלבון תאפשר לנו לוודא שירידה במשקל בעקבות דיאטה תישמר ולא נעלה חזרה במשקל", הסביר.

תגיות:דיאטהרעב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה