חדשות ומשמעותן

כל מה שרציתם לדעת על המתיחות בצפון; חדשות ומשמעותן

אזעקות בצפון, כוננות שיא ותקיפות בסוריה. כל מה שרציתם לדעת על המתיחות בצפון הארץ

  • כ"ח שבט התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

גבולה הצפוני של מדינתי ישראל היה מאז ומתמיד אזור נפיץ ומועד לפורענות, אבל נראה שבחודשים האחרונים, המתיחות הרגילה בין שתי המדינות, הולכת ומתחזקת. זליגות פצמ''רים מהגבול, הנוכחות האיראנית הגוברת בסוריה ובדרום לבנון, ובמיוחד המאמץ שישראל מזהה לבניית מפעלי טילים מדויקים בדרום לבנון וחימוש חיזבאללה בטילים מתקדמים, גורמים לישראל לא מעט סיבות לדאגה.

המתח בין המדינות עלה גם בחודש שעבר, לאחר כמה הצהרות ופרסומים משני צדי הגבול. לאחר פיצוץ בעיר צידון שבו נפצע קל פעיל חמאס, האשימו כלי תקשורת בלבנון את ישראל בניסיון התנקשות. גם מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, טען כי ישראל אשמה בפיצוץ.

לכל האמור, נוספו כמובן אירועי השבת האחרונה, שהעלו את המתיחות בצפון לדרגת שיא.

מה השתנה בשבועיים האחרונים?

בשבועות האחרונים החלה ישראל בעבודות להקמת חומה בקו הגבול באזור ראש הנקרה, כחלק מפרויקט הנדסי של כמה שנים שמבוצע בפיקוד הצפון לחיזוק התשתית המבצעית לאורך הגבול, מהים התיכון ועד הר החרמון. הגדר החדשה, שתחליף את זו הקיימת, נבנית בשני קטעים של הגבול עם לבנון ותכלול גם הקמת חומה מול יישובים ישראלים. הגדר מוקמת בשני אזורים, בין מטולה למשגב עם (בחלק המזרחי של הגבול) ובין אזור חניתה לראש הנקרה, לאורך רכס הסולם, בחלקו המערבי.

בנוסף להקמת החומה, בימים האחרונים התגבר העימות בסוגיית הבעלות על שדות הגז בלוק 9 הנמצאים במימי הים התיכון צפונית מערבית לחיפה. נשיא לבנון, מישל עאון, אמר בשבוע שעבר כי מדינתו שוחחה עם מדינות ידידותיות כדי "לעצור את החמדנות של ישראל" והתחייב "לבלום כל התקפה" על שטח או מים לבנוניים. דבריו של עאון הם המשך להצהרה המשותפת שפרסם עם ראש הממשלה סעד אל-חרירי ויושב ראש הפרלמנט נביה ברי, על רקע בניית הגדר בידי ישראל.

כל זה, כמובן, הוא רק חלק שולי בנוגע לסיפור האמיתי: הנוכחות האיראנית ההולכת וגוברת בסוריה ובדרום לבנון. שורה של בכירים בדרג המדיני והצבאי התבטאה באחרונה בחריפות כנגד כוונת איראן להקים בלבנון מתקני ייצור לטילים מדויקים, ולצייד בהם את חיזבאללה. טילים כאלה אמנם כבר מצויים במספרים גדולים ברשות חיזבאללה, אבל הכוונה האיראנית להקים פסי ייצור בלבנון עצמה, היא בהחלט בגדר עליית מדרגה. ישראל פועלת בכדי לשרטט לאיראנים קווים אדומים במרחב ובכדי להבהיר לקהילה הבינלאומית כי לא תשלים עם נוכחות איראנית מוגברת בגבולותיה.

מה קורה עכשיו?

כידוע לכולם, בשבת האירועים עלו מדרגה. מסוק אפאצ'י של צה"ל יירט בהצלחה מל"ט איראני שחדר לשטח המדינה. בתגובה, צה"ל תקף מספר מטרות בסוריה, אך עקב ירי נ"מ, טייסי מטוס F-16 נטשו אותו והוא התרסק בשטח ישראל. טייס אחד נפצע קשה והשני קל. השניים טופלו בבית החולים רמב"ם. בעיצומו של יום השבת נשמעו אזעקות ביישובי הצפון, אף שלא דווח על נפילות.

אירועי השבת גרמו לארצות הברית להודיע כי היא "תומכת בזכות ישראל להתגונן מפני איומים על שטחה או על אנשיה", בשמן שלפי דיווחים אחרים, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקש מישראל להימנע מצעדים שיובילו להתלקחות מלחמה באזור. בסוריה, אירן ולבנון, כמובן, חגגו את נפילת המטוס.

האם תהיה מלחמה?

למרות ההצהרות הלוחמניות, לבנון אינה מעוניינת במלחמה עם ישראל באותה מידה בה ישראל אינה מעוניינת בה. לבנון יודעת היטב כי מלחמה, מבחינתה, פירושה הרס כבד וגדול מאד ללבנון. גם בישראל מודעים היטב לכך כי בידי חיזבאללה יש כיום אלפי טילים ארוכי טווח, שיכולים לפגוע בערים מרכזיות בישראל ולגרום לנזק כבד. אבל עם זאת, יתכן כי מלחמה בצפון תהיה בלתי נמנעת.

בצה"ל רואים כיום את המערכה הבאה בצפון ככזאת שלא תהיה מכוונת דווקא נגד הסורים או חיזבאללה בלבנון, אלא כמקשה אחת, בה יידרשו כוחות צה"ל ללחום הן בסוריה והן בלבנון, וכנגד הנוכחות האיראנית בהן, במה שניתן להגדיר כמלחמת הצפון הראשונה.

אלוף פיקוד הצפון, יואל סטריק, התייחס ביום ראשון להסלמה הדרמטית במצב הביטחוני בצפון הארץ והזהיר כי אנו "במציאות שבה המערכה שבין המלחמות יכולה להפוך בן רגע למלחמה של ממש". לדבריו, איראן מבקשת לבסס את עצמה באזור ו"לייצר פיקוד קדמי בשטח סוריה". "אנחנו לא נאפשר את זה", הוסיף, "מי שיחצה את הגבול בפרט ובדרש יזכה לתגובה הולמת". לצד זאת, אמר כי פניה של ישראל אינן להסלמה: "יש לנו את היכולות אבל אנחנו לא רוצים להשתמש בהן".

תגיות:חדשות ומשמעותןמלחמהסוריהמתיחותצפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה