סיפורים אישיים

"הרופאים אמרו שהאחיינית במצב אנוש, ואז החלטתי לעשות מעשה"

כשאחייניתו של יוגב אזולאי הטלטלה בין חיים למוות, הוא בדיוק גילה את קריאתה של גלית גפן בפייסבוק המשוועת לתרומת כליה לבעלה החולה. יוגב התגייס למשימה, הוא טס לסן פרנסיסקו ושם זכה להציל את חייו של ג'ים גפן. ומה עלה בגורל אחייניתו הקטנה?

בעיגול: יוגב אזולאי (צילום רקע: האחיינית בבית החולים)בעיגול: יוגב אזולאי (צילום רקע: האחיינית בבית החולים)
אא

 יוגב אזולאי הוא ישראלי בן 29, תושב העיר שדרות. הוא מעולם לא חשב שיבוא יום בו הוא יזכה להציל חיים של מישהו על ידי תרומת חלק מגופו. הוא גם לא העלה בדעתו שהאדם שאותו יציל יתגורר במרחק של יותר מ-15 שעות טיסה. אבל יד ההשגחה המופלאה הובילה לסיפור הלא יאומן.

 

"הרופאים אמרו שנגרם נזק חמור"

הכל התחיל לפני כשנתיים, כאשר אחייניתו של יוגב הייתה בדרכה הביתה מגן הילדים ונפלה מגובה. "זו הייתה נפילה מאוד חמורה, אבל הייתה בה השגחה פרטית של ממש", מספר לנו יוגב, "כי מי שהחזיר את טל-אל האחיינית שלי מהגן היה דוד שלה, בן חמש עשרה. הוא בכלל לא הבין שקרה לה משהו חמור, אבל אישה שנסעה ברכב לידם, קלטה שהנפילה רצינית, והיא עצרה את הרכב ואמרה לו: 'אני אקח אותה לבית'. כשהיא הגיעה לבית היא נכנסה איתה ואמרה להורים שלה: 'תשמעו, אני ראיתי את הנפילה. אל תזלזלו, קחו אותה להיבדק'. מסתבר שאותה אישה ממש הצילה את חייה, כי אם ההורים היו נותנים לה לישון ולא ממהרים לפנות אותה, זה היה יכול להיגמר הכי טראגי בעולם".

טל-אל הובהלה על ידי הוריה לקופת החולים ולאחר בדיקה הובהלה באמבולנס אל בית החולים קפלן, שם היא עברה בדיקת סי.טי שהוכיחה כי יש דימום חמור מאוד במוח. בשל כך הוחלט להעביר אותה במהירות לבית החולים שניידר לצורך ניתוח. בשלב הזה שמע יוגב על מה שקרה, והוא מיהר גם כן לבית החולים, שם הוא ראה את אחייניתו כשהיא שוכבת מחוברת למכשירים, מורדמת ומונשמת.

טל-אל מורדמת ומונשמתטל-אל מורדמת ומונשמת

"כמה דקות לאחר מכן היא הוכנסה לחדר הניתוח לניתוח חירום", הוא מספר, "ישבנו בחדר ההמתנה במשך יותר מחמש שעות, היינו בלחץ עצום והתפללנו כל הזמן. אבל עדיין לא הבנו עד כמה שהמצב חמור ושכמעט אין שום אות חיים שמסמל על פעילות מוחית. רק אחרי שהניתוח הסתיים והמנתח יצא והודיע לנו שהם אומנם סיימו את עבודתם, אבל כפי הנראה הפגיעה קשה, התחלנו להבין מה קרה".

טל-אל אושפזה בטיפול נמרץ, ויוגב מציין כי החל מאותו רגע התכנסו אחיו וגיסתו בתוך עצמם, והמלחמה על חיי האחיינית החלה. "אלו היו רגעים כואבים ולחוצים, אבל יחד עם זאת היה מאוד מרגש לראות את כל קרובי המשפחה שהחלו לנהור לבית החולים ואת ההתארגנויות הרבות של הפרשות חלה ותפילות כמעט בכל מקום בארץ" הוא מציין. "זה לא יאומן, כמה שאנשים התפללו וקיבלו על עצמם קבלות. בכל מקום אמרו תהילים לרפואתה, ואני מצאתי את עצמי בתפקיד 'הדובר המשפחתי', כי אחי וגיסתי כמובן לא יכלו להתפנות לשוחח עם כולם. מידי פעם יצאתי בהודעות רשמיות לכולם ובהן הודיתי על התפילות הרבות וביקשתי שימשיכו להתפלל לשיפור המצב".

 

מידה כנגד מידה

רוב התקשורת של יוגב עם המתפללים הרבים הייתה דרך הפייסבוק, וזה מה שהוביל לכך שבאחד הימים הוא נתקל במקרה בפוסט הבא: "שמי גלית, אני פונה אליכם מאחר ובעלי ג'ים נמצא במצב שמחייב עזרה מהסביבה. אנחנו נשואים כבר 17 שנה, אך לאחרונה התגלתה אצל בעלי מחלת כליות קשה, ובעלי כמעט לא מתפקד. הוא זקוק לתרומת שחייבת להיות מידית וזה הסיכוי היחיד שלו לחיות".

"כשקראתי את מה שכתבה גלית, הבנתי שהיא מרגישה בדיוק את מה שאני מרגיש כלפי האחיינית שלי", אומר יוגב, "היא בוודאי גם חרדה ואכולת דאגות. ואז, באותו רגע, החלטתי שאני עושה השתדלות כדי לתרום לג'ים ובעזרת ה', מידה כנגד מידה, הקב"ה יגמול אתנו חסד ויציל את טל-אל. בדיוק אז אחי בדיוק נכנס לחדר והודעתי לו על כך, בפשטות".

ג'ים גפןג'ים גפן

איך הגיב האח?

"הוא פשוט לא הצליח להבין מה אני רוצה ממנו. כביכול – למה שאקריב גם את עצמי בנוסף לטל-אל? אבל אני החלטתי שאני הולך עם הרגש שלי, הרגשתי שאני מוכן לעשות משהו ענק לרפואתה של טל-אל, ויחד עם זה גם הבנתי עד כמה שהצלת החיים של האיש שזקוק לכליה – בעלה של גלית, היא דבר ענק, כי גם לו יש משפחה דואגת וחרדה לשלומו".

 

התאוששות פלאית

בינתיים חלפו להם יומיים והרופאים החליטו להוריד מעט ממינון ההרדמה של טל-אל, כדי לבדוק את תפקודי המוח. "היה נראה לנו שהיא קצת זזה, אבל הרופאים היו פסימיים והם מיהרו לצנן את ההתלהבות והודיעו לנו שזהו רק תפקוד אינסטינקטיבי של הגוף. אחר כך הם החזירו אותה שוב להנשמה, כי התגובה שלה לא הייתה טובה מספיק. כמה ימים לאחר מכן הם שוב ניסו לתת לה לנשום בכוחות עצמה ושוב היא לא הצליחה. רק בניסוי השלישי הצליחה טל-אל לנשום לבד, ואז ידענו שהיא לפחות נושמת".

ומאז התחילו ההתקדמויות. "זה לא שברגע אחד הכל שב לקדמותו", אומר יוגב, "בתחילה היה פחד נוראי מכך שהיא לא תשוב להיות אותה ילדה פיקחית ונבונה כפי שהייתה. כי בשלבים הראשונים היא לא דיברה, לא תקשרה, היו לה תנועות לא רצוניות עם הלשון. הראינו לה גם תמונות של כל מיני אנשים שהיא מכירה, והיא לא זיהתה אותם. בקיצור – פחד אימים. חששנו שהיא תהיה נכה בצורה כזו או אחרת".

אבל אט-אט הגיעה גם ההתקדמות, וצעד אחר צעד שבה טל-אל לכל המיומנויות שהיו לה קודם. "היא התחילה ללכת, להזיז ידיים ורגליים, אפילו הצליחה לשחק בג'ימבורי של בית החולים. ממש ראינו איך שהגוף שלה משתקם ומגלה דברים מחדש. בסיומו של אותו שבוע כבר הסרטנו אותה אומרת 'תודה רבה על התפילות' והפצנו אתה זה בתפוצה נרחבת לכל מי שהתפלל עליה".

יוגב מציין כי שבועיים לאחר מכן אחייניתו כבר שבה לביתה כשהיא מתפקדת היטב, ושבוע אחר כך היא חזרה לגן. "הרופאים היו המומים, לא היה להם שום הסבר להתאוששות הפלאית שלה, אבל אני ידעתי את התשובה..."

ואז הגיע הזמן לפרוע את הצ'ק?

"כן, ממש ככה. היה ברור לי שהגיע הזמן להתקדם עם ההחלטה שלי לתרום כליה. האמת היא שעוד בתוך כל התהליך בו השתפר המצב של טל-אל כבר הייתה לי שיחה עם גלית, אשתו של ג'ים, בה מילאנו יחד את השאלון הרפואי הנדרש. לימים, אחרי שחלפו כמה שבועות, עשיתי בדיקות מיוזמתי והתברר לנו שיש לנו אותו סוג דם, די נדיר Oּּ+, מה שהעלה את הסיכויים וגרם לבית החולים להאיץ את הטיפול בטפסים שלנו, למרות שאני תושב הארץ והם מלכתחילה העדיפו שהתורם יהיה תושב חו"ל, בגלל שזה כרוך בפחות פרוצדורות".

כחודש לאחר מכן הוא טס לבדיקות בחו"ל ולאחר מספר חודשים הוא טס יחד עם אשתו ובנו הפעוט לסן פרנסיסקו, שם נערך הניתוח לתרומת הכליה.

על הרגעים שלפני הניתוח מספר יוגב שהם היו מרגשים במיוחד: "נכנסתי לחדר הניתוח כשאני מחבק את ספר התהילים. רגע לפני כן הרופאים אמרו לי שאני רשאי להתחרט, והם לעולם לא יספרו למשפחה שאני הייתי זה שהתחרטתי, אלא הם יגידו שהייתה בעיה רפואית כלשהי. אבל לרגע לא חשבתי לסגת לאחור. הרגשתי שאני נתון בתוך מהלך פלאי שהקב"ה בכבודו ובעצמו מוביל, ומי אני שאשים רגל?"

ואגב, יוגב מציין שבמשך התקופה שבה הוא שהה עם אשתו ובנו בחו"ל, הם התגוררו בביתם של גלית וג'ים. "אמנם גלית הציעה לממן לנו מלון, אבל לא רצינו. שמחנו להתארח אצלם. אחרי שכל הסיפור הסתיים הזדמן לי לדבר עם כמה אנשים שתרמו גם כן כליה, אבל קלטתי שאני ממש היחיד שזכיתי לא רק לתרום כליה, אלא גם ממש לחיות לצד אותו אדם שאני עומד לתרום לו, ולצד אשתו וחמשת ילדיו".

יוגב אזולאי וג'ים גפןיוגב אזולאי וג'ים גפן

כיום, שנתיים לאחר מכן, מציין יוגב שכאשר הוא מתנהל בחיי היום-יום, הוא בכלל לא זוכר שיש לו רק כליה אחת. "אני כאילו צריך להזכיר לעצמי שהסיפור הזה קרה. אבל שיחות הטלפון הקבועות שיש לי עם ג'ים והידיעה שהצלתי לא רק אותו אלא את כל משפחתו שזכו לאבא חדש, נותנת לי כוח בכל מה שאני רק עושה".  

ליצירת קשר עם יוגב אזולאי ולהזמנת הרצאה: yogevazulay100@gmail.com

תגיות:רופאיםמחלהתרומת כליה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה