חדשות בריאות

זהירות: באלו פירות וירקות נמצא שיעור גבוה של חומרי הדברה?

על פי דוח משרד החקלאות נמצא כי 89% מהבדיקות שנעשו על הסחורה בנוגע לשאריות חומרי הדברה הינן תקינות לחלוטין. אם כן, באלו פירות עדיין יש לחשוש מחריגה המסוכנת לבריאות?

  • ט"ז שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מדי שנה מבצע משרד החקלאות מדגם באמצעות פירות וירקות המצויים בבתי האריזה ובשדות, שמטרתו לבדוק שימוש חורג בחומרי הדברה בתוצרת צמחית טרייה.

לאחרונה פרסם משרד החקלאות ופיתוח הכפר את תוצאות הסקר השנתי. על פי ממצאי סקר לשנת 2016, ישנה שוב עליה באחוז הדגימות התקינות, וכיום היא עומדת על כ- 89%, (כאשר מתוכן נמצאו 48% ללא כל שאריות חומרי הדברה. (יש לציין כי בשנים 2015 ו- 2014 נמצאו 88%).

עוד נבדקו בשנת 2016, 500 דוגמאות בפריסה ארצית, מתוצרת טרייה של 50 זנים של פירות וירקות.

רוב תוצאות הבדיקה יצאו תקינות. לדברי המשרד, בכחצי מהחריגות נמצאה חריגות ירודה, כנראה כתוצאה מרחף של חומרי הדברה המגיעים באוויר דרך שדות סמוכים, וכן בשל רגישות המכשור האנליטי שמזהה חריגות אפסיות.

ב-26 המקרים החריגים הנוספים, מצאו חריגות בולטות שהצריכו חקירה מטעם מפקחי משרד החקלאות (פיצו"ח) לבירור נסיבות האירוע. חלק מהמקרים אף הביאו לקנסות מנהליים.

יש לציין כי משמעות החריגות הינה שימוש הנעשה בחומרי הדברה שמהווה ניגוד להנחיות המשרד ל"חקלאות נאותה", ולכן לא כל חריגה מסוכנת לבריאות.

לסיכום הממצאים, בפירות והירקות הבאים לא נמצאו כלל חריגות: פפיה, ארטישוק, אבטיח, אננס, חציל, כרוב, בטטה, בצל (יבש וירוק), תפוח, תפוח אדמה.כרוב סיני, מנטה, משמש, קישוא, שום, שומר, רוקולה, תירס , תמר, ליצ'י, מלון ומנגו.

לעומת זאת, בפירות והירקות האלו כן נמצאה חריגות בשיעור גבוה, ובהם כמויות גבוהות מהמותר בחוק של חומרי הדברה, או בשאר חומרים שאינם מותרים לשימוש: דובדבן, בתות שדה, תבלינים ובצנונית.

תגיות:פירותירקותהדברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה