חדשות בעולם

פינלנד תחקור עדויות להתנדבות חייליה באס.אס בתקופת השואה

לאחר חשיפת המכתב של היסטוריון פיני, בו חיילים תיעדו כי הוציאו להורג יהודים בתקופת השואה, נשיא פינלנד השיב לדרישת צייד הנאצים זורוף והגיב: "ממשלת פינלנד תיזום חקירה. אם ייחשפו פשעים - יינקטו צעדים"

  • י"ד שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מכתב מחזית הלחימה שנשלח במהלך 24 ביולי 1941, העמיד בספק את הקביעה לפיה פינלנד לא פעלה להרג יהודים בשואה. המכתב הזה, שפורסם בימים האחרונים וגרם לטלטלה בקרב יהודה המדינה, זוכה לתגובה מהירה של נשיא פינלנד וכעת מתברר כי המדינה תבצע תחקיר מקיף את האירועים שנחשפו.

תזכורת: בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" מכתב לפיו מעורבותה של המדינה שידוע כי שמרה על אזרחיה במהלך המלחמה, עומדת בפני סימן שאלה גדולפינלנד גאה כי לא שיתפה פעולה עם הנאצים ורוב קבילתה היהודית שרדה, מה גם שבית הכנסת המקומי בהלסינקי לא הפסיק לעבוד במלחמה, אולם המכתב הזה ערער מעט את תושבי המקום. המכתב אותר לאחרונה על ידי ההיסטוריון הפיני אנדרה סוונסטרום, והוא חתום בידי שישה צעירים פינים שהתנדבו להילחם בשורות האס.אס עם 1,500 מבני מולדתם. אחד מהם, החייל אולאבי קארפאלו, שהיה אז בן 24, התלונן על כך שהוא ועמיתיו מנוצלים לצורך הוצאה להורג של יהודים ותיקון רכבים, כך בכפיפה אחת. "יצאנו למסע הזה כחיילים ולא כבעלי מלאכה", כתב קארפאלו, "מצב הרוח שלנו קשה, מאחר שבניגוד לשאר הפינים, שיכולים לירות ברוסים כרצונם, אנחנו פונינו הנה, ל'צילו של המפעל'. במה חטאנו שנמנעה מאיתנו ההנאה לירות ברוסים, כשאלה מופיעים מול המקלע? כישורי ירי פחותים משלנו מספיקים כדי להוציא להורג יהודים". בכתבה עצמה סיפר ההיסטוריון סוונסטרום: "אין מדובר בחרטה מצפונית על השתתפות ברצח יהודים. הפריע לחותמי המכתב שלא מנצלים את הכישורים הצבאיים שלהם ללחימה". המכתב שהתגלה מוען לאיש הקשר של מתנדבים באס.אס. ביומניו של כומר מצא סוונסטרום תיאורים רבים ונוראים של מעשי טבח ביהודים באזורי הכיבוש, אך יחד עם זאת צוין כי אלה נעשו בידי גרמנים, פולנים ואוקראינים.

שעות ספורות לאחר פרסום הכתבה בעיתון בדבר מעורבותם של פינים שהתנדבו לוואפן אס.אס ברצח יהודים, קיבל מנהל "מרכז שמעון וינזטל" בי־ם, צייד הנאצים אפרים זורוף, תגובה מלשכתו של נשיא פינלנד, על מכתב ששיגר ב־4 בינואר ובו דרישה מהרשויות בפינלנד לחקור את הנושא לעומקו. מנהל לשכתו של נשיא פינלנד, סאולי נימיסטו, הגיב לזורוף כשכתב: "דיביזיית 'ויקינג' של הוואפן אס.אס והמתנדבים הפינים לשורותיה היו כבר נושא עיקרי למחקר אקדמי בפינלנד. עם זאת, יש עדיין מקום למחקרים נוספים, לכן ממשלת פינלנד, בתגובה לדאגות, תממן מחקר עצמאי נוסף של פעולות חטיבת המתנדבים הפינים בוואפן אס.אס ובמיוחד את פעולותיהם באוקראינה. הבנה כוללת מבוססת על מחקר, שיסתמך על מגוון רחב ופתול של מקורות מקוריים ודיון בין החוקרים, שילווה בדיון ציבורי פתוח. מובן מאליו שאם ייחשפו פשעים, יינקטו צעדים ראויים". בעקבות המכתב בירך זורוף על ההחלטה וסוונסטרום הוסיף ואמר לעיתון כי: "זה דבר טוב שהנשיא לוקח ברצינות את העניין ופותח בחקירתו. מבחינתי אני רואה מכשול רציני אחד לחקירה העתידית: החומרים הארכיוניים נאספו בעיקר בשנות ה־60 בידי חוקר שהתבקש לבצע מחקר מטעם ועד ותיקי הוואפן אס.אס הפינים, כך שהחומר הארכיוני שנותר הוא מגמתי. במהלך המחקר שביצעתי מצאתי יומנים שמהם נקרעו דפים. זה יכול להצביע על צנזורה שבוצעה לאחר המלחמה".

תגיות:פינלנדהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה