כתבות מגזין

"השידוך שלי הגיע עד לבית, אבל אני סגרתי לו את הדלת"

צביה הנדלסמן מצאה את עצמה בגיל 23 כשהיא גרושה, בודדה ומנודה. אבל דווקא שם היא גילתה את המקפצה שהזניקה אותה אל על. כיום היא נשואה באושר, אמא לארבעה מקסימים ומעבירה את שיטתה לנשים ובנות המחפשות את המיועד להן: "אל תחפשו למלא רשימת מכולת, חפשו להתחתן"

הילדים של צביההילדים של צביה
אא

"אם לפני עשר שנים היו אומרים לי שהיום בגיל 41 אספר את הסיפור שלי כנשואה ואמא לארבעה ילדים כן ירבו, הייתי צוחקת או בוכה, או אולי שניהם ביחד", פותחת ואומרת צביה הנדלסמן כשהיא משתפת בסיפור חייה מעורר ההשראה.

"באותם ימים של לפני עשר שנים הכל היה נראה קשה וחסר סיכוי. המסע שעברתי היה מטלטל בעוצמות אדירות ולא פשוט בכלל. נישאתי בגיל 23, אך לצערי הרב הבנתי מיד שנפלתי בפח רציני, ולא ידעתי אפילו עד כמה. הייתי מוכנה לעשות כל מה שאפשר, ייעוץ, טיפול וכו', והעיקר שלא להתגרש. אבל רבי חיים קנייבסקי הבין אחרת ופסק להתגרש מיד".

היה זה עבורה משבר קשה מאוד. צביה מציינת כי הקושי היה גדול יותר, מאחר שהיא נותרה לבד, גם ללא תמיכת בני משפחתה שהיה להם קשה לקבל את 'הכתם הנורא' של בת גרושה, ובייחוד כשהסטיגמה באותם ימים סביב נושא הגירושין הייתה שלילית ביותר.

"הרגשתי מרוסקת לגמרי", היא נזכרת, "אבל האמת היא שרק היום, במבט לאחור, אני יכולה להסתכל על כל מה שחוויתי ולומר שדווקא המשבר שחוויתי כאישה צעירה הוא זה שהיה הלידה המחודשת שלי שהצמיחה אותי מחדש, עד לגבהים שלא יכולתי לחלום עליהם בכלל".  

 

מן הנפילה אל העלייה

אז איך מתמודדת גרושה צעירה שחשה כי חייה נשברו לרסיסים? "באותה תקופה, הדבר היחיד שהכרתי כמרגיע ומנחם היו הפחמימות והמתוקים", היא מודה, "אז התנחמתי בהם לעתים קרובות והדבר גרם לי כמובן לעלייה רבה במשקל ולהתפרצות של סוכרת מסוג 2. הייתי שבורה ורצוצה. היו ימים בהם הדבר היחיד שנתן לי את הכוח להמשיך היה מצוות 'ובחרת בחיים', לא שום דבר אחר, והכלי היחיד שהיה בידי היה תפילה לריבונו של עולם. הסידור והתהילים כמו גם הכרית ספגו הרבה דמעות, התפללתי המון".

וכמו שידוע שום תפילה לא שבה ריקם. צביה מדגישה כי דווקא הכאבים הגדולים ביותר הם אלו שהובילו בסופו של דבר לישועה. "אחרי תקופה של חיבוטים ולבטים הגעתי למסקנה ש'אם אין אני לי מי לי', והחלטתי שאני לא מוכנה להישאר במקום של הייאוש והתסכול", היא מספרת. "החלטתי לצאת לדרך חדשה ולטפל בעצמי בגוף וגם בנפש. הרגשתי בחוש את המילים: 'בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו', כי מהרגע שהחלטתי לטפל בעצמי, הקב"ה של לי שליחים מדהימים, מקצועיים ומסורים שממש עזרו לי להיוולד מחדש".

ואיך עשית את זה בפועל?

"השקעתי אנרגיות מכל הבחינות והכרחתי את עצמי ללכת לטיפול שדרש זמן וכסף רב. הצטמצמתי בהמון דברים כדי שאוכל לטפל בעצמי, וזה החזיר את עצמו בגדול. קיבלתי את עצמי כמתנה, כמו אישה חדשה. עשיתי שינוי גדול לאורח חיים בריא. בנושא זה הייתי כמו 'תינוק שנשבה' והרגשתי כחוזרת בתשובה שנולדה מחדש. במקביל למדתי תזונה וייעוץ ובהמשך למדתי קאוצ'ינג עם הסמכה של לשכת המאמנים והתחלתי לעסוק בזה בעיקר בתחום השינוי לאורח חיים בריא".

 

אמונה, אמונה ואמונה

במשך כל אותן שנים של לימודים וטיפול עצמי, אומרת צביה שהיא לא הסכימה בשום אופן לשמוע על שידוכים. "מלבד הפאה שהתנוססה על ראשי הייתי כרווקה לכל דבר. אבל כשהגיע רגע בו כבר הרגשתי שאני מוכנה ורוצה להתחתן, נוכחתי שהצעות השידוכים הקיימות לא כל כך מרנינות... ומה שנותר לי הוא להמשיך ולהתפלל לה' שישלח לי את המיועד לי. מבחינתי לא הייתה אופציה לרווקות והשתדלתי לעשות כל מה שיכולתי לבנות בית ולהקים משפחה".

בכנות - האמנת שהשידוך יגיע?

"כן, האמנתי לגמרי, וגם בזמנים קשים ניסיתי תמיד לעודד את עצמי ולהתחזק באמונה שיהיה לי טוב ושה' אוהב אותי. גם כשהרגשתי שאני כמעט טובעת והישועה נראתה רחוקה מתמיד. כמה שנים קודם לכן גם זכיתי לקבל ברכה מאדם גדול מאוד באלו המילים: 'בעזרת ה' השידוך שלך יגיע עד הבית', והאמנתי שזה יהיה".

אבל כאן היא לא מתאפקת מלציין משפט נוסף: "השידוך שלי אכן הגיע עד הבית אבל אני לא הסכמתי לפתוח לו את הדלת..."

מה הכוונה?

"זה קרה כשמתאמנת שהגיעה אליי דרך מודעה מהעיתון והבינה שאני לא נשואה, ניסתה להציע לי את בעלי, אבל ההצעה לא תאמה כלל וכלל את רשימת המכולת שהכנתי בדמיוני ולא ענתה על הקריטריונים של הדמות שבניתי לעצמי שאיתה אני רוצה להקים את ביתי. רציתי, כמובן, כמו כל אדם נורמלי – בעל בריא בנפשו, אבל מעבר לכך, היו לי גם רצונות נוספים - רציתי תלמיד חכם, מלומד, רגיש, מסודר כלכלית, בלי ילדים מנישואים קודמים, שמתקדם בעצמו מבחינה רוחנית, ועוד, ועוד. הרגשתי שאחרי כל מה שעברתי והתמודדתי בגבורה, שמרתי על עצמי וכמובן חיכיתי כל כך הרבה שנים, אז אני באמת שווה משהו מיוחד. איך ייתכן שדווקא עכשיו אתפשר....?!

"בנוסף, גדלתי בבית של אהבת תורה וקירוב במסירות נפש ומתוך אהבת ה' אמתית וגדלות האדם, זכיתי גם לתמוך במשך חמש עשרה שנה בסבא תלמיד חכם עצום וצדיק אמתי, כך שאהבת התורה הייתה בנפשי והרגשתי שאני ראויה לקבל לא פחות מאשר את גדול הדור".

מה שעזר לה באותה עת זו העובדה שדווקא כאשת מקצוע היא הבינה שעליה להיעזר בדמות מקצועית שתעזור לה בחיים, וכך היא יצרה קשר עם מאמנת ומלווה לקראת חתונה. "בל"ג בעומר באותה שנה, כשאני מוצפת בתובנות שהגיעו הודות לאימון שחוויתי, נסעתי למירון, התפללתי מעומק ליבי וקיבלתי על עצמי להתחזק במידת השמחה, בכל מצב שיהיה. הישועה שלי הגיעה בדרכי חזרה לירושלים, לא בתור הצעת שידוך, אלא כתובנה משמעותית שהיוותה פריצת דרך עבורי: 'אולי רצון ה' הוא שאתמודד דווקא  עם הדברים שאני לא רוצה אותם וכל עוד שאינני מוכנה להשלים עם רצונו, כנראה שאשאר לבד?' החסד הגדול שעשה איתי ה' הוא שהבנתי שאם אני רוצה לממש את החלום של להתחתן ולבנות משפחה, אצטרך לרדת לקרקע המציאות ולנסות לבדוק את ההצעות שישנן ומה כן יש בהן.

בנה של צביה, ידידיה, על יד הכותלבנה של צביה, ידידיה, על יד הכותל

ואז נפגשת עם בעלך?

"כן, אבל זה לא היה פשוט בכלל", היא משיבה. "מרגע ההצעה בפעם הראשונה ועד לחתונה חלפו כתשעה חודשים, כמו תשעה ירחי לידה, ועל התהליך הזה שיש הרבה מה ללמוד ממנו אני מספרת בהרצאה שנקראת 'נגד כל הסיכויים'. כששאלו אותי: 'איך הסכמת להתפשר על דברים שהיו כל כך חשובים לך?' עניתי שלא התפשרתי אלא בחרתי – בחרתי לבנות זוגיות ומשפחה ולא להישאר לבד. הייתי חדורת רצון ועקשנות להצליח לבנות חיים טובים ומאושרים ולא וויתרתי לעצמי למרות כל הקשיים. השתדלתי להראות לקב"ה שאני לא נכנעת לקשיים והוא לא נשאר חייב... קיבלתי ברוך ה' בעל מיוחד במינו. הוא אמנם לא ענה על כל רשימת המכולת שלי, אבל בינינו – למי יש בעל שעונה באמת על כל הרשימה? ואת הדברים החשובים ביותר בוודאי יש לו: נעימות, מידות טובות, חריצות, מוכנות ללמידה ולשינוי.

"בקשר לשאיפה לזכות בגדול הדור הבא – אימצתי את דרכה של רחל אשת רבי עקיבא ובאתי עם רצון ומוכנות לבנות את רבי עקיבא שלי.  במהלך השידוך, כאשר הבנתי שבעלי שהיה גרוש עם שני ילדים לא ישב ולמד, שאלתי את אבא שלי זצ"ל מה הוא אומר ואבא ענה לי: 'תבדקי שיש לו אהבת תורה. אם אכן יש לו אהבת תורה, בחוכמתך כאישה את תביאי אותו לאן שתרצי...' וברוך השם, כיום בעלי יושב ולומד חצי יום וחשקו בתורה".

העוגה שצביה מכינה לכלות שהיא מלווההעוגה שצביה מכינה לכלות שהיא מלווה

 

המטרה: לסייע ביציאה לחופשי

כיום מגדלת צביה את ארבעת ילדיה המקסימים מתוך סיפוק ושמחה. "קיבלתי מתנות אמתיות, והחלום הגדול ביותר שלי הוא לזכות לרוות מהם נחת יהודית ולראותם גדלים בדרך הישרה", היא אומרת.

אבל יש לה גם חלום נוסף שאותו פיתחה במשך השנים – לעזור לנשים ולבנות שחוות התמודדויות בחיים, ולסייע להן ביציאה אל החופשי. "לשם כך הלכתי ללמוד כלים מקצועיים רבים", היא מציינת, "כמו אימון אישי ורגשי, NLP, CBT , תרפיה בבישול – 'סיר שמח' ותכשיטנות. ובניתי  תכנית ייחודית לה אני קוראת 'ובחרת בחיים', שברוך ה' מצליחה לסייע להרבה נשים ובנות מתמודדות. אני מאושרת לספר על כך שיש הרבה סיפורי הצלחה במצבים שגדולים וטובים כמעט הרימו ידיים.  בניתי גם מודל שנקרא 'האירו"ע שלך' – זהו מודל להגשמת חלומות שמבוסס על כלים מקצועיים בשילוב תובנות מעולמי האישי וכמובן בגישה יהודית תורנית. אני מעבירה אותו בהרצאות ובסדנאות ובליווי פרטני.

"במשך הזמן פנו אליי בנות בבקשת עזרה בתקופה הלא פשוטה הזו לנושא החשוב ביותר בחיים – זוגיות, וברוך ה' זכיתי להחזיר להן את החיוך לפנים. אין אושר גדול יותר מלקבל הודעה מבחורה שהייתה אצלי ומספרת שהיא מאושרת ונמצאת אחרי לידה או לפני לידה, וטוב לה".

האם נראה לך שליווי מקצועי בתקופה כזו הוא בגדר חובה?

"בוודאי שלא, ברור שכל אחת יכולה להסתדר לבד ובעזרת ה' להגיע לחתונה. השאלה היא, האם את רוצה להגיע - במרצדס או בסוס ועגלה? האם היית רוצה לקבל מפה ברורה לקריאה שתעזור לך למצוא את הדרך הכי טובה עבורך להגיע אל היעד? ליווי לחתונה הוא בעצם פרגון לעצמך לעבור את התקופה הזו יותר בקלות ולחסוך הרבה עוגמת נפש בדרך. מה גם שכולנו שומעים את סיפורי הכישלונות של הזוגיות בימינו ולא את ההצלחות. דבר שגורם לפחדים נוראיים שחוסמים מלהתקדם לקראת נישואין. מניסיון, כדאי וחשוב לקבל את ההכוונה והכוחות בשביל לעשות זאת באופן הטוב ביותר".

האם ישנו מסר שאת יכולה להעביר לבנות ש'תקועות' בשידוכים?

"המסר שלי הוא אחד ויחיד: 'כשאת שואלת את עצמך: למה השידוך שלי עדיין לא הגיע', הזכירי לעצמך שהתשובה ברוב המקרים אינה נמצאת במקום שאת חושבת. אלא במקומות אחרים שהם בדרך כלל יושבים בתת מודע, ולפעמים במקומות עמוקים יותר בנפש. מניסיוני האישי ועם מתאמנות, מי שמוכנה לקבל את האומץ ולהיחשף מול האמת הפנימית האמתית שלה, כואבת ככל שתהיה, הדרך להגיע לישועה תהיה קלה וקרובה יותר.

"וגם אם פנית לעזרה ואת מרגישה שזה לא עזר לך, אל תתייאשי, התפללי לה' שיכוון אותך לאימון / לליווי / לטיפול הטוב ביותר עבורך שיהיו שליחים טובים בשבילך. וביום ההולדת הבא שלך את יכולה להיות בעזרת ה' גם רעייה וגם אמא".

ליצירת קשר עם צביה: likrat26@gmail.com

תגיות:משפחהשידוךזוגיותצביה הנדלסמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה