חינוך ילדים

אם לא ציפיות – אז אולי חלומות

האם נוכל לחלום על ילדים מוצלחים ומצליחים? מה ההבדל בין ציפיות לחלומות? ואיך נדרבן את הילד להצלחה?

  • י"ב שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כן. אז הבנו שציפיות הן הרבה פעמים מתכונת מוצלחת לאכזבות.

כן. הבנו שציפיות לפעמים לא מעוגנות במציאות.

כן. הבנו שלפעמים ציפיות לא קשורות בילד, אלא בצורך שלנו.

עד כאן קראנו בשבוע שעבר.

ונשארנו עם השאלה: אולי בכל זאת יש מקום לציפיות? ואם לא לציפיות, אז אולי לחלומות. חלומות מדרבנים אותנו לעשייה. אני אצייר בעיני רוחי לאן אני רוצה להגיע, ועכשיו יהיו לי יעד ומטרה ברורה. יש לנו לאן לחתור.

האם גם חלום על ילד ממושמע, מוצלח, מצליח, ניתן למימוש?

קצת בהירות בנושא החלומות.

1. חלומות הם אכן דבר חשוב. זה מדרבן אותנו לעשייה. חלום הוא היכולת לצייר לעצמינו ציור במוח על איך להשיג דבר מה שאנחנו רוצות, על דרכי הפעולה שעלינו לנקוט כדי להשיג את הדבר הזה. לחלום על איך יראו החיים שלנו לאחר שנצליח לבצע את מה שאנחנו חולמים עליו, מאפשר לנו טעימה כאילו זה כבר קיים בחיים שלנו (דמיון מודרך על פי חז"ל). השאלה שחשוב לתת עליה את הדעת היא, מיהו השחקן הראשי בחלום שלנו. לחלום מותר רק על מה שעלינו לעשות. בשום פנים ואופן לא נחלום על מה שאמור הילד שלי להיות בעתיד.

2. איך נדרבן את הילד לנצל את הפוטנציאל הגלום בו? איך נגרום לו לחלום על עצמו חלומות בהם הוא רואה את עצמו מצליח להתקדם במה שהוא אמור להתקדם, לעבר הייעוד שלו? לחלום חלומות שיצעידו אותו קדימה עוד ועוד? כאמור הצעד הראשון הוא שנלמד להכיר את הילד שלנו. מי הוא? מהם יכולותיו, כישוריו וכישרונותיו? וגם – מהן מגבלותיו?

3. ערכתן תצפיות על הילד? אספתן נתונים עליו? יודעות כבר עם מי יש לכן עסק? עכשיו נבנה לו תכנית עבודה. תכנית עבודה לקידום הילד הייחודי שלנו. תכנית עבודה שמתאימה לו. בתוכנית נפרט בצעדים קטנים את המהלכים לשיפור ההתנהלות ולהשגת המטרה. לכל שלב בתוכנית ניתן זמן להטמעה, זמן לתרגול, זמן שמאפשר גם לנו לבדוק האם המהלך שתכננו הפעם אכן מתאים לו. קשה לילד לשבת במשך כל סעודת השבת ליד השולחן? מה יהיה השלב הבא בעבודה על היכולת שלו? אולי אחרי הדגים נאפשר לו בחיוך לקום? למנת הבשר הוא שוב יבוא לשבת אתנו.

4. אחד הדברים החשובים שבונים מאד את הילד הוא קבלת עידוד. ילד שמרגיש שמעריכים את ההשקעה שלו, שהמאמצים שהוא משקיע בשביל להצליח לא מתקבלים אצל הוריו כמעשה מובן מאליו, ישמח להשקיע יותר ויותר. גם אם התוצאות לא משביעות רצון בכל פעם, על ההשקעה והמאמץ נוכל כל פעם להחמיא.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים" ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםחלומות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה