הפסקת הריון

הפסקות ההיריון בישראל ירדו ב-25%, ומיהם 300 התינוקות שחייהם תלויים מנגד?

במשך השנים האחרונות נראית ירידה דרמטית במספר הפסקות ההיריון במדינת ישראל, עד כדי 25%. איך מסבירים זאת הרופאים? איך זה משפיע על הנשים המתלבטות? ומיהם 300 התינוקות שמחלקת אמ"א של הידברות נלחמת על חייהם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר יעל, אישה צעירה, בתחילת שנות ה-20 לחייה, גילתה שהיא עומדת להפוך בעוד קצת פחות מתשעה חודשים לאם, היא חשה שהקרקע נשמטת תחת רגליה. היה זה זמן קצר אחרי שנפרדה מבעלה, מצבה הכלכלי היה בכי רע, ועתידה לוט בערפל. להביא תינוק לתוך כזה עולם? זה היה נראה לה הרבה מעבר לכוחותיה. היא לא הייתה מסוגלת אפילו להעלות זאת בדעתה.

בני משפחתה וחברותיה הקרובות המליצו לה פה אחד על הפסקת היריון – פעולה שבמדינת ישראל אינה כה מורכבת. אמנם יש צורך להתייצב לפני ועדה שתאשר זאת, אך על פי הנתונים האחרונים שפורסמו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – הוועדה מאשרת יותר מ-99% מהמקרים. יש גם צורך לשלם לוועדה סכום של כמה מאות שקלים, ובמידה שהפסקת ההיריון כרוכה בניתוח נדרשים לשלם עליו אלפי שקלים. יש ארגונים המעודדים למרבה הצער הפלות ומסייעים במימונן, ויש גם מקרים בהם נכללת ההפלה בסל התרופות, כך שהדבר לא מורכב במיוחד.

יעל כמעט עמדה לעשות את הצעד הבלתי הפיך - להיפרד מהעובר חסר הישע, ולסיים עם הסיפור. אלא שאז, בלילה אחד של שוטטות בגוגל, השתנו חייה.

 

"פתאום קלטתי: זה בן אדם"

"ישבתי סתם כך, על המחשב, ורשמתי את המילים: 'עובר בן שבעה שבועות'", היא מספרת, "בתוך רגע עלתה על המסך תמונה של יצור אנושי לגמרי, יכולתי אפילו לזהות את העיניים שלו, ראיתי בסרטון את הדופק שלו ואיך שהוא זז, ופתאום הרגשתי בבת אחת צמרמורת נוראה", היא מתארת. "עד אותו רגע הייתי כל כך שלמה עם עצמי, כולם אמרו לי שאני לא צריכה להסתכל על העוברון שיש לי כתינוק, אלא כאוסף של תאים שאין להם שום משמעות ממשית, כי זהו שלב מוקדם מאוד של ההיריון, ופתאום קלטתי שזה לא בדיוק ככה, או יותר נכון – לגמרי לא ככה".

עוד לחיצה על העכבר הובילה אותה אל אינפורמציה בנוגע לשבוע 7 להריון. "קראתי את הדברים והרגשתי שאני עומדת להשתגע", מספרת יעל, "ראיתי שכתוב שם שגודל התינוק כבר כ-13 מ"מ, אפשר להבחין בדופק שלו בבדיקות, תווי הפנים שלו בולטים, ואם מתבוננים מקרוב ניתן להבחין בפה וגם בלשון, אפילו המעיים מתחילות להיווצר והכבד כבר עובד.

"הרגשתי שמישהו כאן שיקר עליי, לא הציגו בפניי את האמת. לא שאני מאשימה, אבל קלטתי פתאום עד כמה שמדובר בבן אדם, אמנם קטן, אבל בן אדם, והחיים שלו נתונים כולם להחלטה שלי. הרגשתי שאני לא מסוגלת לקחת את החיים האלו, שאין לי רשות לקחת את החיים האלו, וזה הוביל מבחינתי להחלטה חד משמעית".

בנה של יעל כבר בן שלוש, אבל היא ממש לא היחידה שמתארת מצב כזה; בשנים האחרונות ניתן לראות שהמודעות לכל מה שעובר על התינוק בטרם שהוא נולד עולה וגוברת. כל זאת בראש ובראשונה הודות לעובדה שהאינטרנט, וכן הרשתות החברתיות, מלאים וגדושים באינפורמציה בנושא. ההיריון, שבעבר היה נראה רחוק מן העין, הופך פתאום למוחשי. כבר אי אפשר להתעלם מהיצור שמתהווה שם בפנים.

 

ירידה של 25% בהפסקות ההיריון

בפועל, מוכיחים הנתונים כי מספר הפסקות ההיריון ירד באופן דרמטי ביותר בשנים האחרונות. במדינת ישראל קיימות נכון להיום כ-40 ועדות להפסקת היריון, ובמהלך השנה האחרונה בוצעו 19,467 הפסקות הריון. מדובר בירידה של אחוז אחד מהשנה שעברה, 6% משנת 2010, 19% משנת 2000 ויותר מרבע (26%) משנת 1990.

גם באופן יחסי למדינות מערב אירופה, נחשב שיעור הפסקות ההיריון בישראל לנמוך. בעוד שברוסיה למשל בוצעו 550.7 הפסקות היריון ביחס לכל 1000 תינוקות שנולדו, ובצרפת 262.1 הפסקות היריון ביחס ל-1000 תינוקות שנולדו, הרי שבמדינת ישראל בוצעו 112.9 הפסקות היריון בלבד, והיא ממוקמת במקום השני מבין המדינות. המדינה היחידה שמובילה לפניה היא קרואטיה, בה בוצעו 79.2 הפסקות היריון. הממוצע הכללי עומד על 216.4.

אפילו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק לא הצליח לשים את האצבע על הסיבה לירידה המשמעותית כל כך במספר הפסקות ההיריון. "אנחנו רק רואים את העובדות עצמן", הוא אמר, "לגבי השאלה מה משפיע על כך – קשה לנו להשיב בכלים סטטיסטיים".

עם זאת הוא העלה השערה: "בישראל ההורות מהווה סוגיה מרכזית בהוויה שלנו, וייתכן שלכן הנשים מעדיפות לנקוט בגישה יותר שמרנית ולהשאיר את העוברים".

"הנתונים הם בוודאי משמחים", אומרת קלינה שוורץ, מנהלת מחלקת אמ"א בהידברות, "אבל עדיין - מדובר בכמעט 20,000 תינוקות בשנה שמפסיקים את חייהם. זה אומר שבכל יום הולכים יותר מ-50 תינוקות לפחי האשפה בבתי החולים. כל זאת בזמן שרבות מהנשים שעוברות הפסקת היריון הן לא כאלו שבאמת שלמות עם עצמן, אלא כאלו שמבולבלות מאוד מכל האינפורמציה שמציפה אותן. לעתים מתערבבים בתוך הסיפור לחצים חברתיים, משפחתיים וגם רגשיים. נשים רבות מאוד מצטערות עד עמקי נשמתן לאחר שמבצעות את הפסקת ההיריון, כי לא זה מה שבאמת רצו לבצע, אלא מה שהן באמת היו זקוקות לו הוא תמיכה, עטיפה והקשבה, וכמה שפחות לחץ".

רופאת הנשים ד"ר חנה קטן, מוסיפה: "יש בשנים האחרונות התקדמות מדעית עצומה, כי המכשור מאפשר דיוק, וכך ניתן לראות את העובר בתלת ממד. אפשר לתקשר אתו - לראות את מצמוץ עפעפיו, את הפיהוק שלו, את אגרוף אצבעותיו, והפרדוקס הוא שדווקא בעידן של תקשורת ישירה אתו, ישנה מגמה של זילות בכל הנוגע לזכויות העובר לחיים. הרופא עושה את מלאכתו נאמנה, כאשר הוא מדווח לזוג על ממצא חריג באולטרסאונד, אך חשוב להבין שלחלק  ניכר מהסימנים שאובחנו אין השלכות על  החיים התקינים של העובר. ועם כל זה,  מסתבר שאין מה לעשות, ברגע שאובחנת – סומנת. בעולם המודרני, כאשר התפיסה היא שהכול צריך להיות מושלם, גם הרופא וגם המטופלים מצפים לתינוק המושלם ביותר וזה לעלול להוביל להפסקת החיים העובריים. זוגות במצבים כאלו זקוקים כל כך לתמיכה ולייעוץ רפואי מאוזן ומושכל, כשהאמונה וההלכה הן נר לרגלנו. אי אפשר לתאר עד כמה שתמיכה כזו יכולה להיות זו שמבדילה בין חיים למוות".

 

העיתון המקלל שיצא מברך

לתוך המקום הזה נכנס ארגון הידברות במהלך השנים האחרונות, עם הקמתה של מחלקת אמ"א, המסייעת בתמיכה נפשית לנשים המצויות במצבים של התלבטות או קושי, מסייעת להן בידע מקצועי ואף מלווה אותן עד לאחר הלידה עם חבילות של ציוד, תחליפי חלב לתינוק, מצעים ואפילו מערכות ביגוד לתינוק. כך יכולות האימהות להיות רגועות, ולדעת שלפחות מבחינה כלכלית הכל יהיה כשורה. לעתים, על פי הצורך, הליווי נמשך גם הרבה אחרי הלידה, ולמעשה יש ילדים בני שלוש שעדיין מלווים על ידי המחלקה.

במשך התקופה האחרונה ניכר גידול משמעותי ביותר בפניות למחלקת אמ"א, זאת גם בעקבות הירידה הדרסטית בהפסקות ההיריון בישראל, וגם מסיבה נוספת ומפתיעה - לפני מספר חודשים פורסם תחקיר באחד מהעיתונים המובילים במדינה, שניסה להשמיץ את המחלקה ולטעון טענות שקריות. למרבה ההפתעה, דווקא בעקבות פרסומו של אותו תחקיר, הגיעו עוד באותו שבוע פניות רבות מאוד לארגון.

במחלקה מציינים כי הם חשים סיפוק ושליחות עצומה לסייע לאותן נשים, אך נכון להיום יש כ-300 פניות חדשות שהארגון אינו מסוגל להיענות להן בשל חוסר יכולת תקציבית.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:הפלותהריוןמחלקת אמאהפלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה