מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לנעול נעלי כלה אדומות? כמה מים צריך לשתות במוצאי שבת? ומדוע אישה אינה יורשת?

מקבץ שו"ת 68 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ז' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. בעזרת השם אני צפויה להתחתן בקרוב ואני מעוניינת לנעול נעלי כלה בצבע אדום. האם יש חיוב הלכתי שכל פרטי הלבוש של הכלה יהיו לבנים בחתונה?

המנהג הוא שכלה צריכה להקפיד ללבוש שמלה לבנה בחתונתה, אולם היא לא צריכה להקפיד ללבוש דווקא נעליים לבנות. אולם יש מניעה כללית לכל אישה (וגם לכלה) ללבוש בגדים בצבע אדום – ובכלל זה נעליים אדומות.

ראי בקישורים הבאים:

https://www.hidabroot.org/question/236608

https://www.hidabroot.org/question/193351

בשעה טובה ומוצלחת!

* * *

2. האם יש קשר להנחת תפילין ראש ונקודות אנרגיה (שיאצו)?

ראה כאן מאמר על "תפילין לפי הרפואה הסינית", שמתאר נקודות דמיון משותפות:

https://www.hidabroot.org/article/211274

ראה גם:

https://www.hidabroot.org/question/41668

האמונה באנרגיית הצ'י, כלומר בכוח חיים שנמצא באדם ובטבע, לפחות על פניו לא נראית ככפירה, ויכולה להזכיר את מושג הנפש ביהדות (המשותף בדרגות שונות לדומם, צומח, חי ומדבר, כפי שמתארת הקבלה).

אך אותם האנשים שטוענים שיש להם "כוחות", המסוגלים להשפיע על אנרגיות כאלו ואחרות בבריאה, לרפא באמצעותם אנשים או לשלוט בהם או במחשבותיהם – דברים אלה נשמעים כאמונות טפלות במקרה הטוב, וכעבודה זרה במקרה הרע, ולדעתי יש להתרחק מהם.

* * *

3. הבן שלי הכיר בחורה שהוריה לא נשאו ואמה ילדה אותה בעודה רווקה (הוריה לא נישאו בכלל). אמה יהודייה והוריה יהודים. רציתי לברר, האם היא יכולה להתחתן "כדת משה וישראל", ומה מעמד הילדים שייוולדו.

אין לה כל בעיה להינשא כדת משה וישראל.

* * *

4. האם מותר להדביק בזרוע מדבקת (פלסטר) "ניקוטינל" בשבת ע"מ לחוש תחושת שובע מניקוטין, או שרצוי להצמיד את המדבקה לגוף לפני כניסת השבת?

במידת הצורך מותר, אולם עדיף להדביק זאת לפני שבת.

* * *

5. א. האם חיית מחמד, כגון חתול, נחשבת למוקצה? (ראיתי שיש מחלוקת בעניין). רציתי לדעת מה נכון להלכה, כאשר יש חיית מחמד כגון חתול, ומה למעשה זה מתיר ואוסר מעשית ביום השבת (מותר ללטף, מותר להרים? מותר להרים בעת הצורך? וכו').

ב. ראיתי שכאשר נכנס בעל חיים לבית בשבת ובעל הבית נועל את הדלת ואת בעל החיים בתוך הבית זהו איסור צידה, אם הבית הינו קטן זה איסור תורה ואם הבית גדול איסור דרבנן (בא"ח).
רציתי לדעת למעשה, בימי החורף לעיתים חתול רחוב נכנס לביתנו ביום השבת והוא מעוניין להישאר, כי בחוץ יורד גשם. במקרה כזה, אפשר לסגור את הדלת וללכת לישון וזאת סגירת דלת בהיתר? או שמא זה גם איסור צידה כי הוא לא חיה ששייכת לי בבעלותי?

א. מותר ללטף ואין להרים.

ב. במשנה ברורה כתב שמקום שיש חשש דאורייתא אין היתר אף אם קר ורוצים לסגור את הדלת למנוע את כניסת הקור.

* * *

6. אני סובלת מדיכאון כרוני. ניסיתי הרבה טיפולים שונים והוצאתי הרבה כספים ואין שיפור במצב. המצב בלתי נסבל. מצאתי שיטה שיכולה לעזור לי, וזה לימודי NLP מה גם שזה יכול לתת לי מקצוע ולעזור לי עם הביטחון העצמי. השאלה שלי אם מותר להתעסק עם התת מודע או שזה חוסר אמונה וניסיון ללכת נגד ה׳?

מותר ללא כל חשש.

* * *

7. ידוע שסגולה לבריאות לשתות מים במוצ"ש. האם יש חשיבות לכמות המים?

אין חשיבות לכמות המים.

* * *

8. מדוע בנות אינן יורשות? למדתי את הסוגיות בנושא ואני יודע שהבנים יורשים ומפרנסים את הבנות, וישנם מקרים שבסופו של סיפור הבנות מקבלות יותר מהבנים. אבל עדיין עצם העניין שהבת אינה יורשת, האם אין כאן איזושהי שובניסטיות, שלא סומכים על הבת שתוכל להסתדר לבדה?

היהדות מלמדת אותנו את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואשה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד – לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באשה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית!

חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם, אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.

התורה התחשבה מאוד באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן. מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, אף שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם – שלה הוא" – כלומר של אשתי).

הגבר מצווה לחנך את ילדיו והוא חייב לדאוג ללמדם תורה. ולא פחות מזאת, כל גבר מצווה לכלכל את משפחתו ולדאוג לאשתו ובניו הן לדירה והן למזונות והן ללבוש, בעוד האישה אינה מתחייבת לפרנס את ביתה. כל גבר שמגרש את אשתו חייב לשלם לה כתובה לפי היהדות, בעוד האישה אינה מתחייבת כל התחייבות ממונית לבעלה. דינים אלה מעידים על ההתחשבות הגדולה לנשים.

אין כאן "שוביניסטיות", אלא התייחסות לאשה לפי תפקידה במשפחה. בימים עברו האישה היתה לרוב עקרת בית שעסוקה בטיפול במשפחתה, ולא יוצאת לשוק העבודה. גם יש לזכור שרוב העבודות היו פיזיות (חקלאות, סחר בסחורות כבדות וכו'). גבר היה יכול להשיג עבודה פיזית קשה ולהתפרנס בכבוד, בעוד נשים היו מתקשות להשיג עבודה ועשויות להתדרדר לעוני מחפיר. לכן היה עניין לדאוג לנשים.

מסיבה זו אישה היתה נכנסת תחת חסות בעלה, שהיה דואג לכל צרכיה החומריים (דירה, מזונות, לבוש, ואפילו תכשיטים; וכתובה במידה ומגרשה). עד היום ההלכה מחייבת את הבעל לכל אלה, וכל אישה יהודייה יכולה לבקש מבעלה להיות עקרת בית. עניין זה מתבטא גם ברכוש – אם הרכוש מועט הדבר יכול להוביל את האלמנה לחרפת רעב, אך כאשר היא נמצאת תחת חסותו של גבר (בעלה או בנה), הרי שמחובת ההלכה ידאגו לקיומה.

לגבי ענייני ירושה, כיום נוהגים האבות לחלק את רכושם שווה בין בניהם ובנותיהם, דבר שמונע מריבה וקפידות.

אעתיק לך תשובה נוספת שראיתי בנושא:

הבנים יורשים הם את ירושת אביהם, משא"כ הבנות, ולכאורה ניתן לראות בכך אפליה, אך המתבונן לעומקם של הדברים רואה במבט רחב יותר שעכ"פ אין כאן שום קיפוח ואפליה כלל וכלל והסיבה לכך היא כדלהלן:

אמנם הנחלות ניתנו לשבטים שנקבעים עפ"י האבא, אך הייחוס, הלאום הולך אחר האישה (כלומר ילד ייחשב גוי/יהודי עפ"י האמא). הוי אומר שהחלוקה היא לא חלוקה זהותית אלא שוויונית. זהות פירושו שכולם אותו הדבר, דבר שהוא לא הגיוני כשלעצמו ולא הצליח במבחן ההיסטוריה בעולם, ואילו שוויון פירושו ש"איש על מחנהו ואיש על דגלו", בסה"כ בנים ובנות, זכרים ונקבות מקבלים את אותו הדבר.

הם הם הדברים בנידוננו, שהרי סוף כל סוף הגבר עתיד להתחתן עם אשה שודאי לא ירשה ירושה, וא"כ גם האשה נהנית במוקדם או במאוחר מן הירושה. ולדוגמה לראובן היו לו 10 בנות והוא עני מרוד, ואת המעט שהיה לו ירש אותו רק בנו יחידו. לשמעון יש גם כן בן אחד ועשר בנות, וגם בן זה יורש הוא את אביו. בן זה נשא לאישה את אחת הבנות של העני. לפני החתונה או אחרי החתונה הלך לעולמו אביו של החתן. נשאלת השאלה: אותה אישה שנולדה לאבא עני, מה היא היתה מעדיפה: שבנים ירשו או שבנות ירשו?! ודאי שהיא תעדיף שבן ירש שהרי אז בעלה ירש את כל רכוש אביו, כשהיא בתור חלק מבעלה מקבלת את הירושה איתו ביחד, שהרי גוף אחד הם.

ולסיכום: אמנם הבן מקבל את ירושת אביו ואילו הבת לא מקבלת את ירושת אביה, אלא את ירושת בעלה. א"כ מבחינה סטאטיסטית רחבה הדברים מאוזנים הם לגמרי. (מכיוון שגברים יורשים מן הסתם פשוט שכשירושה עוברת בין הגברים גם נשותיהם ייהנו מכך ולכן הירושה היא של שני בני הזוג).

* * *

9. האם מותר לאב להיות פעמיים סנדק לבנים שלו?

אכן מנהג האשכנזים שאדם לא יהיה סנדק אצל שני אחים (הרמ"א יורה דעה סימן רס"ה סעיף י"א. ועיין שם בביאור הגר"א אות מ"ו). ואפילו אצל שני בניו (שו"ת חתם סופר חלק אורח חיים סימן קנ"ח ד"ה ומ"ש הגאון). אמנם יש מקילים שיכול להיות סנדק אצל שני בניו (ראה בספר אוצר הברית חלק א' עמוד ר"ג הערה כ"ח בשם השבעים תמרים והזכר דוד).

ולפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל (שו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ע"ז) מותר לכתחילה לשבת סנדק שתי פעמים או יותר אצל אנשים שונים, ומכל שכן אצל בניו וקרוביו, ושומר מצוה לא ידע דבר רע, ע"ש.

* * *

10. הרופאים ממליצים לשתות הרבה מים ביום בגלל בריאות. בדרך כלל אני לא מרגישה צמאה, אבל שותה מים מכל מקום. השאלה – אם זה בלי צמא, צריכים לברך על המים?

רק כששותים מים כדי להרוות את הצימאון יש לברך, היות שאז יש הנאת החיך. אולם כשאת שותה מים מטעמי בריאות ואת לא צמאה בכלל – אין לברך על זה, לא ברכה ראשונה וגם לא ברכה אחרונה (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן ר"ד סעיף ז', ומשנה ברורה שם. וכן ראה בספר חוט שני על ברכות עמוד קצ"ד. וע"ע בשו"ת שבט הלוי חלק י' סימן מ"ב אות י"ב).

תגיות:מקבץ שו"תנעלים אדומות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה