חברה והשקפה

האם אומנות הצ'י היא בגדר עבודה זרה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם האמונה בצי´ (המושג שמסמל "אנרגיה" בתורות הלחימה של המזרח) כדבר אמיתי וגשמי היא בעייתית באמונתנו? או שאפילו יש בתורה שלנו משהו מקביל?

תשובה


שלום רב!

שאלה טובה; ניתן למצוא דמיון בין הצ'י למושג הנפש בתורת הקבלההלוריאנית ובפילוסופיה היהודית אם כי הדמיון אינו מושלם. מויקיפדיה העברית.
לכאורה, האמת שאין הצ'י קשור באמונה ובדת אלא בכוח רוחני, כלומר נפשי - אנרגטי, שנטען לפעול ולהתקיים ביקום.
ובאגדת ויקרא רבה (מרגליות) פרשת ויקרא פרשה ד
[ח] מה ראתה נפשו שלדוד /של דוד/ לקלס להקב"ה,
דוד אמ' נפש זו ממלא את הגוף והקב"ה ממלא את כל העולם, דכתיב הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם י"י (ירמיה כג כד), תבוא הנפש שהיא ממלא את הגוף תקלס להקב"ה שהוא מלא העולם.
נפש זו סובלת את הגוף והק' סובל את עולמו, דכתיב עד זקנה אני הוא ועד שיבה וגו' (ישעיה מו, ד). תבוא הנפש שסובלת את הגוף תקלס להקב"ה שסובל את עולמו.
נפש זו מבלה את הגוף והקב"ה מבלה את עולמו, המה יאבדו ואתה תעמד וכולם כבגד יבלו כלבוש וגו' (תהלים קב, כז). תבוא הנפש שמבלה את הגוף תקלס להקב"ה שהוא מבלה את עולמו.
נפש זו אינה אוכלת בגוף והקב"ה אין לפניו אכילה, דכתיב אם ארעב לא אומר לך כי לי תבל ומלואה (שם /תהלים/ נ, יב). תבוא הנפש שאינה אוכלת בגוף תקלס להקב"ה שאין לפניו אכילה.
נפש זו יחידה בגוף והקב"ה יחיד בעולמו, שנאמר שמע ישראל י"י אלהינו י"י אחד (דברים ו, ד). תבוא הנפש שהיא יחידה בגוף ותקלס להקב"ה שהוא יחיד בעולמו.
נפש זו טהורה בגוף והקב"ה טהור בעולמו, טהור עינים מראות ברע וגו' (חבקוק א, יג). תבוא הנפש שהיא טהורה בגוף תקלס להקב"ה שהוא טהור בעולמו.
נפש זו רואה ואינה נראת והקב"ה רואה ואינו נראה, דכתיב אם יסתר איש במסתרים ואני לא אראנו נאם י"י הלא את השמים וגו' (ירמיה כג, כד). תבוא הנפש שרואה ואינה נראת תקלס להקב"ה שרואה ואינו נראה.
נפש זו אינה ישינה בגוף והקב"ה אין לפניו שינה, דכתיב הנה לא ינום ולא יישן וגו' (תהלים קכא, ד). תבוא הנפש שאינה ישינה תקלס להקב"ה שאין לפניו ישינה. הנה לא ינום ולא יישן. סליק פירקא. וע"ע מקבילות.
נוכל לסכם, אשר צ'י אמנם אינו מוכר ביהדות, אך גם אינו נוגד וסותר אותו, ויש מקביל בנשמה ובנפש.

ברכה והצלחה;

יעקב משה  

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה