הרב יצחק זילברשטיין

מבצע חלוקת ’ארוחת ערב’ בצרכנייה

הדברים התגשמו אצלנו בסופרמרקט; האנשים הגיעו רעבים, ומילאו את עגלותיהם במצרכי מזון רבים...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

להלן שאלה שנשלחה מאת בעל סופרמרקט מסויים:

לאחרונה פרסמנו אודות מבצע מיוחד שייערך במרכז הקניות שלנו: כל הקונה מעל מאתיים שקלים, יקבל חינם אין כסף, שני כריכים מלאים בכל טוב (בגבינות, חביתות, או נקניקים וכיוצא).

המבצע אכן נשא פרי, ובעקבותיו ההכנסות בס"ד גדלו באופן מדהים!

רבים סבורים, כי הפיתוי של חלוקת הסנדוויץ' (שנועד למשוך לכאן את הלקוחות), הוא הרעיון העיקרי העומד מאחורי המבצע. אך אין זה נכון. האמת היא, שמגמתנו היתה, לגרום ללקוחות להגיע לעריכת הקניות כשהם רעבים (שכן כל אחד יודע שאת ארוחת הערב כבר יקבל בצרכנייה בתום הקנייה), וכפי שמחקרים הוכיחו, לקוח שמגיע לקניות כשהוא רעב, קונה הרבה יותר... (ולכן מומלץ להגיע לקניות שבע).

כאמור, הדברים התגשמו אצלנו בסופרמרקט; האנשים הגיעו רעבים, ומילאו את עגלותיהם במצרכי מזון רבים...

כעבור זמן מה, חשבתי בליבי, שמא דרך 'מסחר' זו, אינה הוגנת כל כך. כיהודי ששואף לנהוג כדברי חז"ל (אבות ב'-א'): "איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם, כל שהיא תפארת לעושה ותפארת לו מן האדם", ברצוני אפוא לשאול: האם על פי יושר אין זה הוגן לערוך 'מבצע' מתוחכם שכזה, או שאין בכך שום טעם לפגם?...

תשובה:

שנינו במסכת בבא מציעא (ס'.): "רבי יהודה אומר: לא יחלק החנווני קליות ואגוזים לתינוקות, מפני שהוא מרגילם לבוא אצלו, (ונמצא מקפח את פרנסת שאר החנוונים). וחכמים מתירים". ומבארת הגמרא את טעמם של חכמים: "משום דאמר ליה, אנא מפליגנא אמגוזי, ואת פליג שיסקי", דהיינו, יכול החנווני המחלק לטעון כלפי שאר החנוונים: 'אני מחלק אגוזים, אתם תחלקו שקדים'. (ולהלכה נפסק בשו"ע חו"מ רכ"ח-י"ח כחכמים).

ואמנם הסוגיה שם עוסקת בנידון קיפוח שאר הסוחרים, אבל גם שמענו, שדרך הוא לפתות קונים על ידי מבצעים ומתנות. וגם אם הלקוח רוכש יותר מהנצרך לו, רשאי בהחלט הסוחר לנקוט בדרך זו, כי הקונה שהינו בר-דעת משתכנע וקונה מדעת עצמו.

אכן, אמר מו"ר שליט"א, ש'מבצע' שעלול לגרום לקונים הפסדים מיותרים, או לפגיעה בבריאותם, ראוי להימנע מעריכתו, כפי שכותב ה'מסילת ישרים' (פרק י"א): "הנה אנו רואים, שאף על פי שרוב בני האדם אינם גנבים בגלוי הם, דהיינו שישלחו יד ממש בממון חבריהם לקחת ולשום בכליהם, אף על פי כן, רובם טועמים טעם גניבה במשאם ומתנם, במה שיורו היתר לעצמם להשתכר איש בהפסידו של חבירו, ויאמרו להרוויח שאני...".

לרכישת ספרי "ופריו מתוק" מהידברות שופס.

תגיות:ופריו מתוקארוחת ערבצרכנייההרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה