חדשות בריאות

מהפיכה במאבק נגד הסרטן: בדיקה המבוצעת מחוץ לגוף החולה - תבשר על הצלחת הטיפול בגופו

בדיקה חדשנית שתבוצע על דגימה שנלקחה מגוף החולה, תנבא עד כ-90% מסיכויי הצלחת הטיפול על גוף החולה עצמו. מנהל המערך האונקולוגי: "אני מקווה שהבדיקה תביא מהפיכה בטיפול בסרטן, ותשנה ממש את כללי המשחק"

  • ט"ז טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בדיקה חדשנית שמסייעת במאבק נגד מחלת הסרטן נכנסה לישראל, כך דווח ב'ישראל היום'. בדיקה זו יש ביכולתה לנבא מראש עד כ-90% את הצלחת הטיפול התרופתי שמבוצע ברקמת הגידול הסרטני אשר נלקחת מגוף החולה.

הבדיקה עצמה (CANscript) מבוצעת על דגימת ביופסיה שנלקחת מהגידול בגוף החולה למעבדה. הטיפולים התרופתיים והכימותרפיים שניתנים לחולה על פי המלצת הרופא המטפל, ניתנים על הדגימה, ובהתאם לתוצאות המתקבלות במעבדה, ניתן יהיה לחזות את הצלחת הטיפול שייעשה המשך על הגידול הסרטני בגוף החולה.

כ־65 ישראלים ביצעו את הבדיקה בחודשיים האחרונים, וחלק מהם הספיקו לקבל את הטיפול התרופתי בהתאם להמלצה שניתנה על סמך התוצאות במעבדה. ישנם מקרים בהם הבדיקה שינתה משמעותית את ההחלטה הראשונית של הרופא בנוגע לטיפול המתאים לחולה.

את הבדיקה מבצעים במעבדת החברה האמריקנית 'מיטרה ביוטק' בבוסטון. בדיקה זו כרגע אינה חלק מסל שרותי הבריאות, והעלות הינה כעשרים אלף שקלים.

למי נועדה הבדיקה? בעיקר לחולים עם סרטן המעי גס גרורתי, סרטן השחלות,  סרטן שד גרורתי, סרטן ראש־צוואר וסרטן ריאה, אם כי יש ביכולה להתאים לסוגים נוספים של סרטנים כמו סרטן הלבלב, סרטן הדם וחלק מסרטני המוח.

"אני מקווה שהבדיקה תביא מהפיכה בטיפול בסרטן, ותשנה ממש את כללי המשחק בטיפול בחולי סרטן", אומר ד"ר רענן ברגר, מנהל המערך האונקולוגי בביה"ח שיבא בתל השומר, והיועץ הרפואי של החברה האמריקאית המפתחת את הבדיקה. לדבריו: "חלק גדול מהמטופלים יקבלו טיפול מדויק יותר עם וודאות הרבה יותר גבוהה להצלחתו. הבדיקה גם מצריכה את הרופאים לשנות את החשיבה שלהם לגבי הדרך בה הם מחליטים על הטיפול המתאים יותר לכל חולה".

לדברי ד"ר עינת שחם־שמואלי, מנהלת השירות לגידולי דרכי עיכול במערך הסרטן בשיבא: "אם הבדיקה תוכיח את עצמה באופן גורף, נוכל להשתמש בה כאשר עומד מולנו חולה שיש לי כמה אופציות טיפוליות בשבילו, ואנחנו מתלבטים איזה אופציה לבחור".

עוד מדגישה ד"ר שחם־שמואלי: "הבדיקה מאפשרת לדעת מראש, בהסתברות גבוהה, את הטיפול שיש לו את הסיכוי הגדול יותר להצליח, וגם מאפשרת לבדוק טיפולים שלא היינו משתמשים בהם באופן רגיל. זה גם עוזר לחסוך טיפולים מיותרים או טיפולים יקרים, וגם את עוגמת הנפש בתופעות לוואי קשות. זו יכולה להיות ממש מהפיכה בטיפול הרפואי בסרטן".

תגיות:טיפולסרטןבריאותהצלחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה