זוגיות ושלום בית

סוד הנישואין: להיות מושלם – דווקא בהתמודדות

אדם החי באי בודד, אינו חי בשלום, אלא בבדידות. המונח "שלום" נכון רק כאשר יש עם מי להיאבק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם הכניסה לחיי הנישואין, האדם לא רק מעפיל להיות שלם בנשמתו, אלא גם בידו נמצאים מעתה הכלים הטובים ביותר להיות מושלם באישיותו, וזאת באמצעות רכישת דפוסי התנהגות ושיחה נכונים, הבונים ומעצבים אותו להיות אדם מתוקן במידות ובמעשים טובים.

וכיצד יידע אם מידותיו כבר מתוקנות?

באמצעות מידת היותו איש של שלום, המוחל על עלבונו ומוותר משלו ועל רצונותיו למען השלום. שהרי שלום אינו שייך אלא רק בין כוחות מנוגדים.

מעלה נפלאה זו בשלימותה אינה ניתנת להשגה טרם היות האדם נשוי. משום שלוויתור למען הזולת יכולות סיבות רבות שאינן בהכרח באות ממקור טהור, ואין בהן בכדי לבנות את אישיותו של האדם. שהרי אפשר שמראה לחברו שמחל וסלח לו, ואינו כועס עליו, אך באמת הוא מוותר רק משום שאינו רוצה להיראות כשחצן בעל גאווה שאינו מוכן לסלוח, או  כדי שיעריכו אותו על ויתורו. אולם בעל המוחל על עלבונו כלפי אשתו, ואשה המוחלת על עלבונה כלפי בעלה, ומוותרים למען השלום, הרי אדם זה נבנה באמת. שכן לאחר הנישואין מסתלק בדרך כלל החשש לגלות כלפי הבעל או האישה את עצמו האמיתי. 

מבחינה זו, האדם ההולך ונעשה יותר ויותר מושלם, נעשה דומה יותר ויותר לקדוש ברוך הוא המושלם בכל. וכמו שכתב הרמח"ל בהקדמתו למסילת ישרים על הכתוב (דברים י', י"ב-י"ג): "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ, כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ. לִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת ה' וְאֶת חֻקֹּתָיו": "כאן כלל כל חלקי שלמות העבודה הנרצית לשמו יתברך, והם: היראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב, ושמירת כל המצות וכו'. ההליכה בדרכיו – כולל כל עניין יושר המידות ותיקונם".

וזהו עומק ביאור מאמר חז"ל בתלמוד (יבמות ס"ב ע"ב): "כל אדם שאין לו אישה - שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה. במערבא [בארץ ישראל] אמרי: [שרוי] בלא תורה, בלא חומה. רבא בר עולא אמר: בלא שלום".

רבא בר עולא הוסיף את השלום משום שאדם החי באי בודד, אינו חי בשלום, אלא בבדידות. המונח "שלום" נכון רק כאשר יש עם מי להיאבק, ובכל זאת שני הצדדים חיים בשלום. 'שלום' מלשון דבר שלם הנוצר מחיבור שני חלקים.

ויתור למען כל אדם בעולם, יכול להיות רווי באינטרסים, ואינו הופך את המוותר לאיש של שלום בהגדרתו הגבוהה. אולם איש המוותר לרעייתו בחיי היום יום, ואשה המוותרת לבעלה בחיי היום יום, מוגדרים אנשי שלום, אנשי שלימות. לפי שאילולי היותם אנשי שלום באמת, לא היו עומדים בניסיונות המזדמנים לפתחיהם בכל יום, על אף האינטרס האישי של כל צד. ההתמודדות והעמידה בניסיונות יום יום, מרוממים אותם למדרגה נעלית זאת, להיות מוגדרים איש שלום ואשת שלום. 

נמצא שעל ידי הנישואין מתרומם האדם להיות יותר ויותר דומה לאלוקים, המושלם בכל.

את הספר 'המדריך המלא לנישואין מאושרים' של הרב זמיר כהן אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:זוגיותהתמודדותסוד הנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה