נפלאות הבריאה

תגלית יפנית מפתיעה: חומר המאחה זכוכיות שבורות כלא היו

סטודנט לתואר שני גילה דבר מפתיע כאשר ניסה ליצור דבק. הוא מצא כי כאשר לחץ במשך 30 שניות על החומר החתוך, החלקים התחברו אחד לשני, והחומר "החלים" את עצמו

  • א' טבת התשע"ח
אא

במשך שנים ניסו מדענים ליצור חומר המתאחה בנקל, אך ללא הצלחה. החומרים היו רכים מדי, או לחילופין נצרך חום גבוה על מנת לאחות את השברים זה לזה.

כעת ייתכן שנמצא הפיתרון. בשבוע שעבר התפרסם בכתב העת Science, מחקר ובו חוקרים מיפן, בראשות פרופסור טאקוזו איידה מאוניברסיטת טוקיו, פולימר חצי שקוף שהם פיתחו בשם פוליאתר-תיאוראס (polyether-thioureas או TUEG3). לאחר שנשברו חלקיו, ניתן היה לחבר מחדש את שבריו ללא כל צורך בחימום, אלא רק באמצעות הפעלת לחץ קל בזמן קצר.

מהיכן נובעת היכולת של החומר "להחלים" את עצמו? התשובה נעוצה בתוצאה של קשרי המימן שבו, כלומר הם ה"דבק" שמאחה את האטומים של הפולימר. קשרים אלו בנויים באופן כזה שכשהחומר נשבר הוא  אינו עובר תהליך של קריסטליזציה, כך מתאפשר לקשרים המולקולריים להתחבר בחזרה בעת הפעלת כוח.

יו יאנאגיסאווה, סטודנט לתואר שני, גילה במקרה את תכונות ה-TUEG3. יאנאגיסאווה יצר את החומר על  מנת להשתמש בו כדבק. בהמשך הוא גילה דבר מפתיע: כשהחומר נחתך הוא הפעיל עליו לחץ בידיו במשך 30 שניות בטמפרטורה של 20 מעלות, ואז ראה כי החלקים התחברו זה לזה.

יותר מאוחר גילו החוקרים כי לאחר כל שהחלקים התחברו מחדש, כעבור כמה שעות החומר שב לחוזקו המקורי.

בשיחה עם תאגיד השידור של יפן, סיפר יאנאגיסאווה כי לא האמין לממצאים הללו, ועל כן חזר על הניסוי מספר פעמים על מנת להיווכח באמיתותן: "אני מקווה שהזכוכית המחלימה תהפוך לחומר ידידותי לסביבה, שלא צריך לזרוק אותו אם הוא נשבר", אמר.

יש לציין כי אין מדובר בפעם הראשונה בו חוקרים מציעים אפשרות של פולימר למסך שאפשר לתקנו בקלות. על פי הגרדיאן הבריטי, חוקרים באוניברסיטת קליפורניה העלו הצעה לשימוש בפולימר אחר שיש ביכולתו להימתח פי 50, וביכולתו להתאחות תוך יממה.

תגיות:זכוכיתיפן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה