חדשות יהדות

ברוך דיין האמת: מרן ראש הישיבה רבי אהרן יהודה לייב שטיינמן זצוק"ל

הבוקר הלך לעולמו בבני ברק מרן הרב אהרן יהודה ליב שטיינמן, בגיל 104. מדירתו הסגפנית ברחוב חזון איש 5 הנהיג ציבור חרדי ענק בארץ ובחו"ל, ועמל רבות להעלות את קרן לומדי התורה ולהרבות תורה ואמונה בעם ישראל. הלווייתו תצא בשעה 12:00 מביתו ברחוב חזון איש 5 בבני ברק

  • כ"ד כסלו התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

היום (שלישי) בשעות המוקדמות של הבוקר חלה הידרדרות חמורה במצבו של הרב אהרון יהודה לייב שטיינמן (אהרון יהודה לייב בן גיטל פייגא) ומעט לפני 8:00 הוא השיב את נשמתו הטהורה לבורא. בן 104 היה בפטירתו. 

מרן זצ"ל נולד וגדל בליטא, והיה חניך כמה מישיבות ליטא הידועות בשנים שבין מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השניה. בתרצ"ז, 1937, שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השניה, היגר לשוויץ כדי שיוכל להמשיך בלימודו ולא יאולץ להתגייס לצבא הפולני. בזכות צעד זה ניצל משואת יהדות אירופה שהחלה זמן קצר לאחר מכן. בשוויץ הוא גם נשא את אשתו, הרבנית תמר ע"ה.

בשנת תש"ה, 1945, עלה הרב שטיינמן לארץ ישראל ומונה לעמוד בראש ישיבת 'חפץ חיים' בכפר סבא. כעשור לאחר מכן מינה אותו הרב כהנמן לעמוד בראש ישיבת פוניבז' לצעירים. בהמשך הקים גם את ישיבות 'גאון יעקב' ו'אורחות תורה'. במשך חייו גם כתב כשלושים ספרים, ביניהם סדרת 'אילת השחר' על התלמוד הבבלי ועל התורה.

מעורבותו של מרן הרב שטיינמן בענייני ציבור החלה בעקבות הקמת תנועת דגל התורה בשנת התשמ"ט (1988), כאשר מרן הרב שך הזמינו לכהן במועצת גדולי התורה של המפלגה החדשה. אחרי פטירתו של הרב שך לפני 16 שנים, הוכר מרן הרב שטיינמן כמנהיג בולט בציבור הליטאי לצידו של מרן הרב אלישיב זצ"ל.

מרן הרב שך התגורר בדירה קטנה וסגפנית בבני ברק שהיתה למוקד עליה לרגל ליהודים מכל קצווי עולם, מבחורי ישיבות שבאו להתייעץ בעניינים אישיים ועד שועי עולם שביקשו ברכה ושמעו ממנו מילים ברורות על חובתם לתמוך בעולם התורה. מרן הרב שטיינמן היה ידוע במסירות נפשו למען תלמידי הכוללים שתחת פיקוחו, ובעמלו להעלות את קרנם של לומדי התורה באשר הם.

על אף מעמדו כמנהיג בתוך הציבור החרדי, הרב שטיינמן גם השקיע רבות בקירוב רחוקים. בין השאר ערך מסעות רבים לקהילות יהודיות בחו"ל על מנת לחזק את היהודים המקומיים ולעודד אותם להקים מוסדות תורניים בצביון חרדי. בנוסף אף הקדיש חלק מהמסעות הללו לאיסוף תרומות עבור מוסדות קירוב של החינוך העצמאי שנועדו לילדים המגיעים ממשפחות שאינן שומרות מצוות.

בפעילותו הציבורית נודע מרן הרב שטיינמן כמי שמאמין שיש לשומרי המצוות להימנע מהתנגשויות מתריסות מול הציבור שאינו דתי, וכי במידת האפשר יש להגיע לסיכומים בדרך של הידברות שקטה. אמונתו היתה כי הדרך הטובה ביותר להתמודד מול מדיניות ממשלתית עוינת דת היא להגביר את מאמצי הקירוב ליהדות ולהרבות תורה בישראל.

בשנה האחרונה חלה הרב שטיינמן מספר פעמים ונחלש מאד. הוא החל להתנתק מעיסוק בענייני ציבור שאינם דחופים ביותר, ולדבר על הצורך להתכונן לחיי העולם הבא. לפני שלושה שבועות הוא אושפז שוב בבית החולים 'מעייני הישועה', וביום חמישי האחרון חלה החמרה משמעותית במצבו. הבוקר, כאמור, הוא הלך לעולמו.

הלוויתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן זצוק"ל תצא הצהריים בשעה 12:00 מרחוב חזון איש בבני ברק. הרב ייטמן בבית החיים פונוביז', לצד רעייתו ע"ה. על פי צוואת הרב, לא יעברו שש שעות משעת הפטירה ועד לרגע הקבורה. 

משטרת ישראל, ארגוני ההצלה וחברות התחבורה נערכים לקראת מסע ההלוויה ההמוני, על מנת לאפשר לעם ישראל לחלוק כבוד אחרון לראש הישיבה זצ"ל.

לכתבות נוספות:

שידור חי ואולפן פתוח מלוויית הרב שטיינמן זצ"ל - בשעה 12:00 בערוץ ואתר הידברות

מצמרר: האזינו לווידוי ברגעי יציאת הנשמה, בחדרו של הרב שטיינמן זצ"ל

"הרב העביר את מסריו מתוך נועם ואהבה עצומה לכל יהודי"

מנהיג הדור שרצה "רק ללמוד תורה": צפו בגלריה מחייו של הרב זצ"ל

האזינו לדבריו המדהימים של פרופסור רביד, שטיפל במרן ברגעיו האחרונים

"בוקר עצוב וקשה": הפוליטיקאים מבכים את לכתו של מרן שר התורה

כשהרב שטיינמן העיד על עצמו: "אני לא לוקח שום תרופה, מלבד אקמול"

הרב שטיינמן לימדנו פשטות, ענווה ואהבת אמת לתורה

סיון רהב מאיר: "כשהרב עוד היה הבוקר בהכרה - הוא למד שניים תורה ואחד תרגום"

הגר"ח פיינשטיין פרץ בבכי באמצע הברית: "וייקרא שמו בישראל אהרן יהודה לייב"

תגיות:ברוך דיין האמתפטירההרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה