אמונה

לאחר המבול: מדוע נעלמו הדינוזאורים מעל פני הארץ?

האם ייתכן שחלק מן הדינוזאורים שרדו את המבול? מה מלמדת אותנו התורה על אחת החידות הגדולות ביותר שהמדע טרם הצליח לפתור?

  • י"ח כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כפי שהרחבנו בכתבה הקודמת, התורה מספרת על חיות ענק בתקופת בראשית ("ויברא אלוקים את התנינים הגדולים" - בראשית א, כא), וחז"ל תיארו במדרשים חיות-ענק מתקופת בראשית שנכחדו (בשם "ראמים"). מדהימה העובדה כיצד לפני אלפי שנים, למדו חז"ל מן התורה והמסורת שבעל פה על קיומן של חיות-ענק שאיכלסו את העולם ונכחדו.

במדרשי חז"ל, הכינוי "ראם" ו-"ראמים" ניתן כדי לתאר חיות-ענק מתקופת בראשית, שממדיהם הגיעו לגבהים מרשימים.

המדרש מספר על דוד המלך שטיפס על גבו של אחד מאחרוני הראמים, שנדמה לו כהר, והסתכן בחייו:

"אמר ר´ הונא בר אידי, בשעה שהיה דוד רועה את הצאן, הלך ומצא את הראם ישן במדבר, והיה סבור בו שהוא הר ועלה עליו, והיה רועה, ננער הראם ועמד, והיה דוד רכב על קרניו, והיה גבוה עד השמים, באותה שעה אמר דוד רבונו של עולם אם אתה מורידני מן הראם הזה, אני בונה לך היכל של מאה אמה, כקרני ראם, יש אומרים לארכו מדדו, ויש אומרים לעיגולו מדדו" (מדרש תהילים, בובר, מזמור כב).

הגמרא דנה בגודלם של הראמים, ושואלת כיצד נח הצליח להכניסם לתיבה, ומסבירה שמאחר שלקח אותם כגורים, נכנסו לתיבה, אך הסבר נוסף הוא שנח החזיקם בצד התיבה (זבחים דף קיג, ב).

טענה כזו היתה יכולה להראות לאנשים מן העבר כ"אגדה" או משל בלבד. אך לאחר שנתגלו מאובנים של חיות ענק אלו, אי אפשר להכחיש את מציאותם.

לא פחות מפליאה העובדה, שהתורה זיהתה חיות היסטוריות אלה בשם התואר "תנינים" - לטאות ענק. הציבור המאמין בתורה לא יופתע מעובדות אלו, כי יודע הוא את המקור האלוקי לידע ההיסטורי שלנו. התיעוד היהודי הפך כיום למדע עובדתי עליו אין חולק.

מדוע נעלמו הדינוזאורים מעל פני כדור הארץ?

חידת הופעתם והיכחדותם הפתאומית של הדינוזאורים היא אחת מהתעלומות הגדולות ביותר במדע המודרני. אין לדינוזאורים עבר קודם של מאובנים; הם מופיעים יש מאין בתקופה המכונה בפיהם בשם "עידן היורה", ונעלמים בבת-אחת לאחר מכן. סיבת היכחדותם היא תעלומה, שכן מלבדם כל שאר מיני היונקים והלטאות הקטנות שרדו עד ימינו אנו. איזה מין אסון יכול היה להכחיד דווקא את משפחת הדינוזאורים שאיכלסה את העולם הבראשיתי?

בתהלים נאמר: "אתה פוררת בעזך ים, שיברת ראשי תנינים על המים" (פרק עד, יג).

פסוק זה, יחד עם מסורת התושב"ע, מלמד כי התנינים הגדולים נכחדו במי התהומות של הים. אך מתי הם נכחדו במים?

המדרש מזהה את התנינים הגדולים בכינוי "לויתנים" (בבא בתרא דף עה, א), אולי על שם גודלם או סביבתם הימית. רש"י מבאר על פי מדרש זה כי התנינים הגדולים נכחדו עוד במהלך היום החמישי של ששת ימי בראשית; כך שהאדם הראשון אשר נברא ביום השישי לא הספיק לראותם. אולם מדרשי חז"ל מוסיפים לספר על חיות ענק בראשיתיות אלה גם בשם "ראמים" ששרדו עד ימיו של נח. לפי מדרשים אלה, כל חיות-הענק נכחדו במבול, והיחידים ששרדו הם גורי הראמים היחידים שלקח עמו נח בתיבה (זבחים דף קיג, ב).

ייתכן שהמסורת מתארת כאן שתי הכחדות של הדינוזאורים (שהיו למעשה משפחת זוחלים גדולה אשר מנתה מינים רבים ועצומים הן בים והן ביבשה), כאשר ההכחדה הראשונה היתה במהלך ימי בראשית, והשנייה היתה במהלך המבול.

רבי מאיר ליבוש המכונה המלבי"ם הנו אחד מפרשני התורה הידועים, אשר יישב סתירות רבות בין תורה למדע. עוד לפני 150 שנה כתב בהרחבה על חיות הענק שנבראו בימי בראשית. בפירושו על פרשת נח, ביאר המלבי"ם שאת החיות העצומות הכחיד הקב"ה במבול, כי רובם לא התאימו לאכלס את העולם שלאחריו, על כן לא הוכנסו לתיבה. כלומר: הדינוזאורים נכחדו במבול. לאחר שמפלס המים ירד, פער הבורא את האדמה כדי שהפגרים הענקיים יבלעו בה, ולא יפריעו לבני האדם בעולם החדש שלאחר המבול. ראוי לראות פירושו המלא בפנים.

מכל מקום, דינוזאורים קטנים ללא ספק שרדו את המבול בתיבתו של נח, שכן לא כל הדינוזאורים היו ענקים בגודלם. דינוזאורים הוא השם שניתן למשפחה גדולה של זוחלים שהיו בגדלים שונים.=

התנינים הם כיום הזוחלים הגדולים ביותר שידועים לנו, והם צאצאים חיים של משפחת הדינוזאורים הקדומה; כך שמין אחד של משפחתם שרד את המבול ללא ספק, מפני שנח הכניסם לתיבה (זאת מלבד גורי הראמים שאיננו יודעים מה עלה בגורלם עד היום). מלבד התנין המצוי, גם איגואנות ולטאות כוח-ענק שייכים למעשה למשפחת הדינוזאורים. מכאן שלא כל הדינוזאורים נכחדו במבול - לפחות לא הקטנים שבהם.

 

לכל שאלה - תשובה!

רוצה הבנה עמוקה של יהדותך בעידן המודרני? מתמודד עם בני נוער? דע מה שתשיב בתורה ומדע:

קורס חדש בן 6 מפגשים מאת המרצה דניאל בלס מציע התמחות במענה לשאלות דורנו. על מציאות הבורא ואמיתות התורה, אוצר של ידע מרתק על מעשה בראשית - מן החלקיקים הזעירים ביותר ועד לגלקסיות האדירות ביותר, מושגי יסוד בהיסטוריה וארכיאולוגיה, הוכחות למימד רוחני באדם ועוד. מצגות מרהיבות * יינתן זמן לשאלות * דפי סיכום * כיבוד קל

הקורס יתקיים בעז"ה  ב-כז' בטבת (14.01.18) בבני ברק

לפרטים ולהרשמה: 052-712-5466

תגיות:דינוזאוריםשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה