מחפשים תשובה

הרב דן טיומקין: "הכנס שאנחנו עורכים נועד להדגיש את התפקיד ההיסטורי של בעלי תשובה"

לקראת כנס תנועת בעלי התשובה בישראל בשבוע הבא, הרב דן טיומקין מספר מה עומד מאחורי היוזמה, למה לכל בעלי התשובה יש מכנה משותף, ומהו התפקיד ההיסטורי, בעיניו, של בעלי התשובה הישראלים

הרב דן טיומקיןהרב דן טיומקין
אא

כמה בעלי תשובה יש בישראל? אם שואלים את הרב דן טיומקין, הוא מצטט את הנתון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: בישראל חיים 267,000 בני אדם המגדירים עצמם 'בעלי תשובה'. "כמובן, זו הגדרה מאד עמומה, ואנחנו לא יודעים מאיפה כל אחד הגיע ואיפה הוא עומד היום", הוא אומר. "אבל אנחנו בהחלט יודעים שמדובר במספר משמעותי מאד של אנשים. ובין כל האנשים הללו, לא משנה מה הכיוון התורני שבו בחרו, יש הרבה יותר משותף מאשר מפריד. בכל מפגש של חוזרים בתשובה אפשר לראות שעל אף שאחד הוא חסיד ברסלב, שני חסיד חב"ד, שלישי ליטאי ורביעי מקובל מצפת, עדיין יש שפה משותפת. לכולנו יש את האתגרים של מיזוג הקודש והחול, של שילוב האישיות עם התורניות".

ההבנה הזו הובילה את הרב טיומקין, יחד עם עמיתו הרב עופר גיסין, להקים לפני ארבע שנים את עמותת 'ביחד – תנועת  בעלי התשובה בישראל'. העמותה מפעילה את מרכז ההדרכה 'מענה' שמנסה, כשמו, לתת מענה והדרכה לבעלי תשובה הזקוקים לכך. "כעמותה, אנחנו גם מנסים ליצור יוזמות חדשות בקהילת בעלי תשובה, לסייע בהקמת מוסדות חינוך חדשים. אנחנו לא רוצים להסתפק בטיפול בבעיות, ולהיות רק בית חולים בקצה הגשר: אנחנו רוצים להראות את התפקיד ההיסטורי בעם ישראל שיש לבעלי תשובה, את היכולת שלהם לשמש כגשר בין הציבור החרדי לציבור החילוני. בעלי תשובה הם אנשים שעזבו עולם עם חיי חומר נוחים, והקריבו למען העקרונות שלהם. יש להם הרבה מה להגיד, וכשהם מנסים להיכנס רק למסגרות הקיימות בציבור החרדי הקלאסי – זה לא פעם שוחק ומתיש".

כחלק מפעילות העמותה, יתקיים ביום שני הבא בירושלים כנס לבעלי תשובה, שבו ידונו סוגיות שונות המשותפות לבעלי תשובה באשר הם. שלושה רבנים צפויים לשאת דברים, אומר הרב טיומקין. הראשון שבהם, האדמו"ר מביאלה, היה למעשה הראשון שהעלה את הרעיון לכנס.

"האדמו"ר מביאלה, שהוציא עד יום למעלה משמונים ספרים תורניים, היה בעבר רב בלוגאנו והיום יש לו חסידות בצפת. הוא חבר מועצת גדולי התורה אבל גם מכיר היטב את קהילות בעלי התשובה. היינו אצלנו לשיחה לפני שנתיים והוא אמר דיבורים מאד מהפכניים על בעלי תשובה: איך עליהם להתייחס לעבר שלהם, איך להתלבש, וכן הלאה. הוא מלא אמפתיה ואהבה אמיתית לבעלי תשובה. השיחה המלאה נמצאת בוידאו, באתר "מענה". במהלך השיחה איתנו הוא אמר לנו שאנחנו צריכים לעשות כנס, וכשזה יקרה – שנזמין אותו. בנוסף, ידבר גם הרב מרדכי אוירבך שליט"א, שהוא נשיא העמותה ואיתו אנו מתייעצים תדיר. לרב אוירבך יש כידוע קהילה בריאה ומאוזנת של בעלי תשובה בתל אביב. הרב השלישי שיישא דברים הוא זקן השבט, הרב אורי זוהר".

בנוסף, רשימה של דוברים יישאו דברים קצרים בסגנון 'הרצאות טד': הרצאות קצרות, ממוקדות, עם מסר קליט. "האנשים שידברו הם אנשים עם אמירה שיש להם מסר אחדותי, בריא ומקרב. כשהתחלנו להתארגן עם דוברים הרשימה גדלה, והצטרפו אליה עוד ועוד דוברים. כל אחד מהזווית שלו יציג ויאיר נקודות אחרות בחינוך, תעסוקה וחיבור לזהות של בעלי תשובה".

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

אבל החלק החשוב ביותר בכנס, אומר הרב טיומקין, הוא החלק בו יעבור המיקרופון בקהל וכל אחד יוכל לומר את אשר על ליבו. "להרבה מאד אנשים יש אמירה, ואנחנו רוצים לתת להם את הצ'אנס להשמיע אותה. באופן אופטימי, עם הפנים קדימה, שלא להיגרר לחפש אשמים וביקורת בבעיות, אלא להתמקד בחזון, במילים הגבוהות בגללן ולמענן חזרנו בתשובה".

ביום שישי האחרון הוציאה עמותת 'יחד' את הפרסום הראשון אודות הכנס המתקרב – וכבר נתפסו כמעט כל המקומות. "לקחנו אולם עם 250 מקומות ישיבה, אבל כנראה שהיינו צריכים לחפש מקום הרבה יותר גדול. אצטדיון ארנה, אולי, או טדי..."

אתם מתכוונים להסריט את ההרצאות?

"בהחלט, יהיה צלם שזו מלאכתו, מתוך מטרה להעלות לאתר "מענה" את ההסרטה. בכלל, אנחנו לא מתייחסים לכנס כאירוע חד פעמי, משהו שעושים כדי לסמן עליו וי. אנחנו רוצים ליצור פלטפורמה במסגרתה בעלי תשובה יכולים לאחד כוחות, לתרום לקהילה, ולתת גב לעמותה. יצרנו כבר כמה שיתופי פעולה חשובים, לדוגמא עם 'צריך עיון' שסייעו רבות בהפקת הערב, ומטרתנו לאחד כוחות ולגייס עוד שותפים לחזון. אנחנו רוצים להתחיל לשדר שיש פה מגזר עם כוח ועם מסר. והכוח והמסר שלנו אינם סקטוריאליים, אלא בשורה של אחדות בעם ישראל".

אתה מודע לזה שיש בעלי תשובה שהשתלבו לחלוטין בציבור החרדי ולא מדבר אליהם רעיון 'הנפרדות' של בעלי תשובה.

"אנחנו לא מנסים לגייס את מי שהרעיון לא מדבר אליו. אבל המציאות היא שגם בעלי תשובה שהשתלבו מאד מוצאים את עצמם בהמשך החיים, בשלבים בהם הרקע שלהם יוצר חוויה אחרת. יש "שפת אמת" מפורסם, שאומר כי 'לבעלי תשובה אין מקום'. הוא לא התכוון לבעלי תשובה במובן הסוציולוגי שלהם בחברה הישראלית, אבל כל בעל תשובה מזדהה עם האמירה הזו. יש לי חבר חסיד, שאמר לי: אני יודע בדיוק איפה הילד שלי ילמד בחיידר, ואיפה בישיבה, איפה הוא יגור ואם איזה סוג משפחות יש סיכוי שנשתדך. נכון שיש הפתעות, אבל הוא בטוח בשמונים אחוזים לגבי מסלול החיים שלו. לבעלי תשובה אין  את הזהות היצוקה הזו. אנחנו לגמרי פרילנסרים. השונות הזו, כמובן, היא גם לטובתנו: היא מאפשרת לארון הספרים שלי להכיל את 'ינפש החיים' לצד 'תניא' ו'ליקוטי מוהר"ן' לצד 'שפת אמת'. השונות הזו קיימת במידה זו או אחרת אצל כל בעלי תשובה, ואנחנו רוצים לינוק מכולם.

אם יבוא בעל תשובה ויגיד שהוא השתלב מצויין וכל הילדים שלו "מסודרים" במוסדות מתאימים ומושלמים, ורק חסרים לו מפגשים עם חברים בחול המועד, לא ננסה לשכנע. אין לנו אג'נדה כזו, רוצים רק לתת לכל אחד לצרוך כמה שהוא רוצה וצריך. יש מי שרוצה ממש קהילה אחרת, של בעלי תשובה בלבד. כל אחד יכול לבחור את מה שמתאים לו. אין לנו תקנון קשוח שכל מי שבא לכנס או קורא את החומרים שלנו צריך להתחייב אליו".

בימים שבהם גם חלקים בציבור החרדי מחשבים מסלול מחדש מול אתגרים כמו לימודים אקדמיים ומקומות עבודה מעורבים, הרב טיומקין סבור שלבעלי תשובה יש יכולת להציב מודלים להתמודדות. "בעלי תשובה הגיעו מהמקום הזה, והם לא כבולים בנורמות החברתיות החרדיות שמונעות הגעה לפתרונות אפקטיביים. כך למשל, כשחבר שלי הגיע לרב גדול כדי להתייעץ איתו על הקמת תלמוד תורה לילדים של בעלי תשובה, הרב לא הורה לו להימנע מללמד שם את מקצועות החול, אלא עבר איתו מקצוע מקצוע ואמר מה ראוי ומה לא, ויצאו לו שם די הרבה "חידושים": 'במוסדות שלי זה לא יעבור כי זה לא מקובל, אבל אתם בונים דבר חדש', הוא אמר לו, 'אז תעשו נכון ולא לפי הצמצומים שלנו'. המודלים האלה בהחלט יכולים לשרת בעתיד גם חלקים אחרים בציבור שומר המצוות, כמו ילדים של עולים מחו"ל, או חרדים מהפריפריה. וזה בדיוק המסר שלנו: למקום הייחודי בו עומדים בעלי תשובה יש הרבה יתרונות. ואם לא נרתום את הכוחות הייחודיים שלנו, זו תהיה החמצה גדולה. גם לעולם החילוני – וגם לעולם התורני".

לפרטים נוספים והרשמה לכנס, לחצו כאן.

תגיות:כנסהרב דן טיומקיןבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה