טורים נשיים

נלחמים על הבית: אם היינו נלחמים על הנישואין כמו על יום החתונה

אין נישואים מושלמים, אין זוגיות מושלמת, אך עם הדרכה נכונה אפשר להגיע לזוגיות טובה ומחוזקת, זוגיות איתנה שיש בכוחה לעמוד מול כל הקשיים של החיים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רואה את המצב שלנו, וזה כואב לי בעצמות. רואה כיצד אנשים בהינד עפעף מפרקים בית, צצה בעיה וישר רצים להתגרש, כורתים את הנשמה לשניים... הגיע הזמן לעשות לזה סוף, הגיע הזמן להילחם על הבית!

הדבר הכי חשוב שעלינו לזכור תמיד זה שאין זוגיות מושלמת. אנחנו מתחתנים כדי לעבוד. נישואין הם המצב האידיאלי לעבודה עצמית, והדרך הטובה ביותר לתקן את כל מה שיש בנו שדורש תיקון. אין אדם מושלם בעולם. באנו לעולם הזה כדי לתקן את עצמנו, ואחת הדרכים שבורא עולם נתן לנו כדי להגיע לתיקון הזה היא להתחתן. יש אנשים שחושבים שברגע שהם יתחתנו עם אהוב ליבם, החיים שלהם יהיו מושלמים, חושבים שהם יהיו מאושרים בכל יום ומאוהבים עד כלות בכל רגע. תנו לי להכיר לכם את המציאות: אין נישואים מושלמים, אין זוגיות מושלמת, אך עם הדרכה נכונה אפשר להגיע לזוגיות טובה ומחוזקת, זוגיות איתנה שיש בכוחה לעמוד מול כל הקשיים של החיים.

אני תמיד אומרת: הלוואי שהיינו משקיעים בנישואים שלנו כמו שאנו משקיעים בערב החתונה שלנו. אנשים משקיעים סכומי עתק כדי שהאירוע שלהם יהיה בלתי נשכח: מזמינים את הדיג'יי הכי מוכר, תופרים את השמלה המושלמת, משקיעים בעיצוב האולם, דואגים ליום צילומים שלא מבייש את הקטלוג היוקרתי ביותר בעולם, ההזמנות הכי מושקעות, זיקוקים ומופע הלייזר הכי מתקדם שיש... אבל רגע, האם דאגתם למה שיקרה ביום שאחרי? האם השקעתם מחשבה ועבודה בכיצד ייראו החיים המשותפים שלכם? מתכננים ומתארגנים במשך חודשים ארוכים לאירוע שחולף תוך 4 שעות.. אך מה לגבי ההכנה לחיים שלמים? אילו היינו משקיעים בחיי הנישואין שלנו כמו שאנו משקיעים בערב החתונה, אחוז הגירושין היה יורד בהרבה! אין זוג לא מוצלח, יש זוג לא מודרך.

מתכבדת להכיר לכם את הבעיה העיקרית של כל מערכת נישואין שקיימת – גאווה. החברה מלמדת אותנו שאנחנו חייבים לעמוד על שלנו, שמישהו שמוריד את הראש ומוותר הוא "פראייר", שאם אישה מתייחסת לבעלה כמו אל מלך אז היא אוטומטית נחשבת לשפחה. הרשו לי לתקן לכם את הראייה הזאת – אישה שמתייחסת לבעלה כאל מלך – הופכת באופן מידי למלכה! וכנ"ל להיפך, הבעל לאישה – "כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם" (משלי, כ"ז, י"ט) – חשבו עם עצמכם, מה אתם חשובים על בן זוגכם? האם אתם רואים רק את החסרונות שבו? האם אתם מעצימים אותו, את היכולות שלו ואת הטוב שבו? האם אתם שופטים אותו לכף זכות? "בדיוק מה שיש בלבכם על אדם אחר", אומר בורא עולם, "אני אדאג שיהיה בליבו עליכם". גם אם אינכם אומרים זאת בפה, עבדו על עצמכם, על מה שאתם חושבים ומרגישים בפנים, שהרי הכל זה הרגלים. אם אנחנו רגילים לחשוב שלילי, עבודה על חשיבה חיובית תרגיל אותנו אט אט לשנות את הדפוס הזה, להפוך לחיוביים יותר ולשנות את כל החיים שלנו! עלינו לזכור כי האדם איתו הקמנו בית הוא אדם שונה מאיתנו, עם טבעים שונים, הרגלים שונים, דרך חשיבה שונה, הוא גדל למציאות אחרת, לחינוך אחר, לסביבה שונה, אורח חיים אחר משלנו. אנחנו לא יכולים לצפות ממנו להיות כמונו! העבודה שלנו היא בלקבל אותו כמו שהוא ועם זאת לעזור לו, בחכמה, לשפר את מה שדורש שיפור. אך לפני שאנו חושבים מה עליו לשפר בעצמו, קודם כל עלינו לחשוב מה עלינו לשפר בעצמנו. אם כל אחד יעבוד ויסתכל רק על עצמו במקום כל הזמן לבדוק ולבחון את האחר, נגיע למקומות אחרים לגמרי... טובים הרבה יותר.

התורה שמה אותנו, הנשים, לעזר כנגדו. באנו לכאן כדי להיות לו לעזר לחיים. הבעל זקוק לאשתו בכל היבטי חייו. לא לחינם בורא עולם זיכה אותנו בבינה יתרה, יש לנו הכלים לכוון את הבעל למקומות טובים יותר, לדעת בחוש מי מהאנשים שסביבו מזיק לו או פוגע בו ומי מטיב עימו, דברים שהבעל ברוב המקרים אינו רואה בעצמו. על הייעוד של האישה בעולם ארחיב בטור אחר, אך רק אדגיש ואומר שאנחנו כאן כדי להרים את הבעל שלנו למעלה בכל המובנים! גבר זקוק לאישה כדי להיות אדם ("כל אדם שאין לו אישה אינו אדם", רבי אלעזר), וכל הברכה שלו תלויה באשתו! אנחנו חיים בחברה בה הורגלנו לחשוב שאישה וגבר הם שווים (תרשו לי לא להאמין בדרך הזאת... ביום שגברים יוכלו ללדת, נדבר על שוויון אמיתי), ומה שזה גורם לנו בעצם זה להיות בתחרות תמידית עם האדם האחרון שאנחנו צריכים להיות איתו בתחרות – בן הזוג שלנו. מי שחי את חייו לפי חוקי התורה הקדושה יודע שלגבר יש המקום והייעוד שלו, ולאישה – המקום והייעוד שלה. כל אחד מבני הזוג צריך ללמוד את מקומו ותפקידו, ולפי זה לפעול. שימו לב, אנו לא צריכים ללמוד את תפקידו של הצד השני ולבחון האם הוא מקיים אותו – אם אתם באמת רוצים שלום בית אמיתי לעדי עד – תתעסקו אך ורק בתפקיד שלכם ובאיך אתם ממלאים אותו על הצד הטוב ביותר. גם אם נדמה לכם שבן הזוג אינו ממלא את תפקידו, בורא עולם רואה את המאמץ שלכם, את הוויתור שלכם למען הבית – תהיו בטוחים שהוא לא יאכזב אתכם.

בחברה שלנו קוראים לזה "להוריד את הראש", אני קוראת לזה – להפוך להיות אדם ענק! למה אנחנו כל הזמן מחפשים את הדרך לנצח? כי אנחנו חיים במלחמה תמידית. בתחרות אינסופית. בואו נעצור את המפולת הזאת, לפני שיהיה מאוחר. במקום לנסות לנצח במריבה, תהיה זה שמשכין שלום – זה האדם הגדול באמת! להתנצל לא הופך אותנו לאנשים קטנים או רומס את הכבוד שלנו, להיפך! "אֵיזֶהוּ מְכֻבָּד? הַמְּכַבֵּד אֶת הַבְּרִיּוֹת". לרמוס או להתעלם – זה ההיפך מלכבד. החברה לימדה אותנו שאנחנו צריכים להיות תמיד עם היד על העליונה, לנצח בוויכוח, שהכל ילך בדרך שלנו, לא לוותר! אך הוויתור הוא המושג החשוב ביותר בבית. אדם שיוותר, ירוויח את כל העולם שלו! המשפט שמלווה אותי הכי הרבה בעבודת השם זה: הרבה פעמים ויתרתי, אף פעם לא הפסדתי – זה לא פתגם, זאת דרך חיים. רבת עם בעלך? רבת עם אשתך? אל תחכו שהצד השני יבוא להתנצל ועד אז תהיו במצב של ברוגז... אבוי לבית שמושתת על ברוגזים וגאווה שמכלה כל חלקה טובה. תזרקו את הגאווה הזאת מהבית! במקום לחכות שהצד השני יתנצל, תמהרו להתנצל לפני שהוא יקדים אתכם! תהיו אתם האנשים הגדולים – משכיני השלום! בורא עולם מוחק את שמו למען השלום, ואנחנו? מוחקים את בן הזוג שלנו כדי להישאר עם גאווה מטופשת שהורסת אותנו מהיסוד.

לפרק תמיד אפשר, ועל אף הכאב, להרים ידיים זאת האפשרות הקלה. להילחם על הבית עם כל מה שיש לנו? זה כבר משהו שרק גיבורים אמיתיים יכולים לעשות. אדם שמוכן לעשות את מה שהחברה מכנה "להתכופף" ומה שאני מכנה "להתמלך" (להפוך למלך), הוא זה שיזכה לבית שכולם מייחלים לו כל חייהם! כל מה שבן הזוג שלנו אומר או עושה – הכל מאיתו יתברך, כולנו מקלות בידיים שלו, כולנו שליחים ו"אין אדם נוקף אצבעו מטה אלא אם מכריזין עליו מלמעלה" (רבי חנינא, מסכת חולין) – אם מישהו פגע בנו, זה רק כי נתנו לו רשות משמיים לעשות כן. במקום לכעוס על השליח, תשאלו את בורא עולם מה המסר, מה השיעור. וגם אם אנו לא מבינים, עלינו להאמין שזה בכל מקרה לטובתנו שהרי השם טוב גמור, וחוק הטוב להטיב.

זכית להתחתן? לא מובן מאליו! אני רואה כיצד אנשים מרגישים שהתחתנו עם אדם לא יוצלח, "נפלו בזיווג לא מוצלח", הם אומרים. אחים שלי, מי שהחליט עם מי תתחתנו זה מלך מלכי המלכים בכבודו ובעצמו, והוא לא עושה טעויות! אל תתנשאו ואל תתגאו מעל אף אדם שבעולם, ועל אחת כמה וכמה מעל בן הזוג שלכם! ברגע שאדם חושב או מרגיש שהוא טוב יותר, מוצלח יותר או חכם יותר מבן הזוג שלו, הוא לעולם לא יהיה מאושר, הוא יהיה ממורמר! גאוותן! תעריך את מה שיש לך, תעריך את בן הזוג שקיבלת במתנה משמיים, תרגיש בר מזל! כי יש אנשים שברגע זה ממש מתפללים בדמעות לקבל את מה שלך כבר יש ואתה לוקח כמובן מאליו.

אי אפשר להדריך זוגות לנישואים מאושרים בטור אחד. דרושה פה עבודה אמיתית כדי לשמור על יסודות חזקים שיישארו איתנים לנצח, גם בימים של סערה קשה. אך יש מספר דברים שעלינו לזכור שהם הבסיס החשוב ביותר: התחתנו כדי לתקן  קודם את עצמנו, מי שמוחל על כבודו, מוותר וסולח – הוא הגיבור האמיתי, רק מי שמכבד אחרים יהפוך למכובד בעצמו ושעלינו ללמוד מה תפקידנו במערכת הזוגית ולעמול כדי לבצע אותו על הצד הטוב ביותר מבלי להתייחס לכיצד הצד השני מקיים את תפקידו. זה הבית שלנו, זה לבנה בבית המקדש, אם נבחר נכון, נקשיב ונלמד – נצליח לבנות בית שבורא עולם לעולם לא יעזוב אותו. ואם יש לנו את בורא עולם בבית, יש לנו הכל.  

ניסיתי לשנות את העולם ולא הצלחתי. שיניתי את עצמי – וכל העולם שלי השתנה.    

לרכישת ספרים בנושא זוגיות וחינוך ילדים בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:נישואיןזוגיותמיטל בוארון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה