היסטוריה וארכיאולוגיה

מצמרר: עשרות קרובי משפחה נפגשו לראשונה בזכות התליון מסוביבור

תליון מסוביבור, שהתגלה בשנה שעברה, עורר את סקרנותם של החוקרים שפתחו במחקר גנאלוגי. בעקבות התליון אותרו 34 קרובי משפחה שנפגשו כעת לראשונה

  • כ"ה חשון התשע"ח
(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)
אא

לפני שנה, באוקטובר 2016, נחשפו ממצאים מצמררים במחנה ההשמדה סוביבור. במהלך חפירות ארכיאולוגיות התגלו תכשיטים וסיכות שיער, שנפלו אל מתחת ללוחות הרצפה אל יסודות המבנה, ונותרו באדמת המחנה במשך כמה עשורים.

אחד התכשיטים עורר את סקרנותם של החוקרים. היה זה תליון בצורת משולש שנשא פרטים מזהים: על צדו האחד נכתב 'מזל טוב' בעברית, התאריך 3.7.1929 ושם העיר 'פרנקפורט על המיין' בגרמנית, ובצדו השני - האות 'ה' ושלושה מגני דויד.

החוקרים שיערו כי התליון המשולש שייך לנערה קרולינה כהן, אשר בסיוע חוקרים מ'יד ושם', התגלה כי היא נולדה בפרנקפורט בתאריך המצוין על התליון. אותר שמה של כהן ברשימות שמות היהודים שהיו במשלוח מפרנקפורט למינסק ב-11 בנובמבר 1941.

התברר כי קרולינה הייתה אחת מ-2,000 היהודים שנשלחו למחנה ההשמדה בסוביבור ב-1943 בעת חיסול הגטו. אלמלא החפירות בסוביבור ומבצע האיתור הבינלאומי, זכרם של קרולינה ומשפחה היו נשכחים. 

גילוי התליון הוביל למחקר גנאלוגי שתר אחר קרובי משפחה של קרולינה ששרדו ואף לא ידעו על קיומה. 34 קרובים-רחוקים של משפחתה של קרולינה הגיעו לפרנקפורט מרחבי העולם, מהירושימה ביפן ועד לטקסס, למפגש איחוד ראשון.

במהלך המפגש המרגש נערך טקס הנחת "אבני נגף", לזכרם של בני משפחת כהן הי"ד. האירוע התקיים במקום בו היה בית המשפחה, והוא נערך 76 שנה לאחר הגירוש.

"אבני נגף" הוא פרויקט הנצחה לקורבנות הנאצים בגרמניה וברחבי אירופה, שיזם האמן הגרמני יליד ברלין גונטרדמי נג, בו מונצח שמם של אלפי קורבנות המשטר הנאצי באמצעות שיבוץ פליז עליהם חקוקים שמותיהם, תאריכי הלידה והמוות ונסיבות הרצח במדרכות הסמוכות לבתים שבהם התגוררו וחיו. 

הסרטון שאיחד את בני המשפחה: (קרדיט: רשות העתיקות)

תגיות:ארכיאולוגיהתגליתהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה