היסטוריה וארכיאולוגיה

עדות מצמררת מסוביבור: מי את קרוליינה כהן?

במחנה ההשמדה הנורא סוביבור התגלו, במהלך חפירות ארכיאולוגיות, סיכות שיער ותכשיטי נשים, שנלקחו מידם בדרך לתאי הגזים

(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)
אא

תגליות ארכיאולוגיות מימי השואה במחנה ההשמדה בסוביבור: במהלך חפירות ארכיאולוגיות בפולין, נחשף צריף גזיזת השיער, אליו הוכנסו נשים לפני שליחתן לתאי הגזים. ביסודות הצריף נמצאו סיכות שיער ותכשיטי נשים אישיים שנלקחו מהנשים שהיו בדרכן האחרונה.

התגלית נחשפה על ידי ארכיאולוג רשות העתיקות יורם חיימי, וארכיאולוגיים נוספים מפולין ומהולנד. החפירה מתנהלת במימון ועדת ההיגוי להקמת אתר ההנצחה בסוביבור ובליווי של המכון הבין-לאומי לחקר השואה של יד ושם.

במהלך החפירה, נחשפו שרידי מבנה שמוקם לאורך המסלול שהוביל את היהודים אל תאי הגזים, וכונה באכזריות 'הדרך לשמים'. סיכות השיער והתכשיטים, שנחשפו במהלך החפירה, נפלו ככל הנראה אל מתחת ללוחות הרצפה אל יסודות המבנה, ונותרו באדמת המחנה עד לחשיפתם כעת.

(קרדיט: לרשות העתיקות)
 
בין הממצאים, גילו הארכיאולוגיים תליון מתכת מצופה זכוכית שעליו ציור דמותו הקדושה של משה רבנו האוחז בלוחות הברית ועל צדו השני תפילת 'שמע', תליון בצורת מגן דויד ושעון נשים. תליון נוסף שנחשף, בצורת משולש, העסיק את החוקרים במיוחד משום שהוא נשא פרטים מזהים: על צדו האחד נכתב 'מזל טוב' בעברית, התאריך 3.7.1929 ושם העיר 'פרנקפורט על המיין' בגרמנית, ובצדו השני - האות 'ה' ושלושה מגני דויד.

החוקרים גילו שתליון כמעט זהה היה שייך לאנה פרנק, שאמנם נלכדה על ידי הנאצים באמסטרדם, אבל נולדה בפרנקפורט. כעת מנסים החוקרים ליצור קשר עם צאצאי שתי המשפחות לבירור מהות התליון ולבדיקת קשר משפחתי אפשרי.

החוקרים משערים כי התליון המשולש שייך לנערה קרולינה כהן, אשר בסיוע חוקרים מ'יד ושם', התגלה כי היא נולדה בפרנקפורט בתאריך המצוין על התליון. באמצעות בדיקה שערך מנהל פרויקט חקר השילוחים ביד ושם, ד"ר יואל זיסנווין, אותר שמה של כהן ברשימות שמות היהודים שהיו במשלוח מפרנקפורט למינסק ב-11 בנובמבר 1941.

(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)(צילום: יורם חיימי, רשות העתיקות)

החוקרים לא ידעו להשיב אם כהן שרדה בתנאים הקשים של גטו מינסק, אך התליון שלה הגיע לסוביבור בספטמבר 1943, עם חיסול הגטו, כאשר כ-2,000 מתושביו נשלחו למחנה ההשמדה. שם, בדרך לתא הגזים, נשמט התליון מידיה או מידי אדם אחר.

מחנה סוביבור היה מחנה ריכוז והשמדה שפעל בשנים 1942-1943 בפולין הכבושה. במחנה זה נרצחו באופן אכזרי לפחות 170,000 בני אדם, אשר למעט כמה מאות צוענים, כולם היו יהודים.

תגיות:השואהארכיאולוגיהתגלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה