הורים וילדים

חלום של כל אמא, ילדה כזאת

זהירות, אימא! עול הבית שלך הוא. אם את שמה לב שילדתך הגדולה לוקחת על עצמה כמה תפקידים מכובדים מניהול הבית, כדאי לבדוק אם היא לא לוקחת על עצמה חלק מתפקיד האם

  • כ"ד חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מכירה את הילדה שבכל פעם מוכנה לעזור, הילדה שנמצאת לידך עוד לפני שקראת לה, או לפחות בציוץ הראשון שלך? גם לאחים שלה היא מוותרת בקלות, מחלקת משלה כל כך בנדיבות. חלום של כל אימא, ילדה כזאת.

1. ילדה שכל כולה חסד ונתינה. יד ימינה של אמא. והאם יודעת להעריך זאת. היא מציינת באוזני האב, המשפחה והחברות עד כמה הילדה עוזרת ומוותרת. נראה מיותר לכתוב על ילדה כזו. ובכל זאת יש לפעמים צד נוסף להתנהגות המושלמת של הילדה, וצריך להיות ערניים לו. צריך לבדוק מה המניע להתנהגות הטובה כ"כ של הילדה. אם זה טוב לב, מה טוב ומה נעים. אבל קורה שטוב הלב הזו נובע מפחד. הילדה מפחדת לסרב. אולי אם היא תסרב יכעסו עליה, ידחו אותה. אז עדיף מבחינתה לוותר ולהעניק, ובכך לבטח לעצמה את מקומה במשפחה.

2. ילדה הורית. באופן קבוע את, אמא, חוזרת הביתה אחרי הילדים. הילדים מקדימים לחזור מהלימודים באופן קבוע, ומתעסקים וקוראים עד שאימא מגיע הביתה ומכינה את הארוחה. בזמן האחרון הגדולה לקחה על עצמה את סידור הבית, ומפתיעה אותך כל פעם מחדש. היא מסדרת את הבית ומכינה שולחן לארוחת צהריים גם מבלי שביקשת ממנה. איזו הפתעה! מתאים לך דווקא שהיא לקחה את התפקיד הזה על עצמה. אולי אפשר להעביר אליה עוד כמה תפקידים כאלו? את שואלת את עצמך. זהירות, אימא! עול הבית שלך הוא. אם את שמה לב שילדתך הגדולה לוקחת על עצמה כמה תפקידים מכובדים מניהול הבית, כדאי לבדוק אם היא לא לוקחת על עצמה חלק מתפקיד האם. אם כן, כדאי לשים לה גבול בזמן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. לשים לה גבול בזמן, לא רק לטובתה. גם לטובת האחים שלה, שהם כמובן שאר הילדים שלך, אמא. ילדה צעירה, אין לה היכולת להתנהג עם אחיה ברחמנות אימהית. בדרך כלל היא תתנהג איתם בחומרה יתירה, מה שעלול לפגוע בהם וגם לגרום להרבה מתח בבית.

4. רוב המקרים של בעיה בנושא העזרה בבית הם הפוכים – ילד שמסרב בקביעות לעזור. סיבות רבות יכולות להיות לסירובו של הילד להושיט יז לעזרה. בעבודה קבוצתית מנסים להגיע לשורש הקושי של הילד ולהבין מה עומד מאחורי הסירוב. אחרי שנבין זאת, נמצא גם את הדרך איך לגרום לו לשתף פעולה מרצון. במאמר הבא נרחיב את הדיבור על שיתופי פעולה של הילדים בבית.

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות אימהות לחינוך ילדים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים" ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד  saralangzam@gmail.com

תגיות:חינוך ילדיםהורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה