ונשמרתם

משתמשים בנרות ריחניים? אתם מוכרחים לקרוא את זה!

כשמייגן בודן מארה"ב הדליקה נרות ריחניים בזמן שבנה התינוק שיחק בסלון ביתם, היא לא חשבה שהצעד הזה עומד לשנות את חייה ואת הדרך שבה הסתכלה על הנרות הללו, עד לאותה נקודה. "רציתי ליצור בבית אווירת חמימות, לא ידעתי שנרות ריחניים עשויים להיות קטלניים", היא אומרת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשמייגן בודן מארה"ב הדליקה נרות ריחניים בזמן שבנה התינוק שיחק בסלון ביתם, היא לא חשבה שהצעד הזה עומד לשנות את חייה ואת הדרך שבה הסתכלה על הנרות הללו, עד לאותה נקודה. "רציתי ליצור בבית אווירת חמימות, לא ידעתי שנרות ריחניים עשויים להיות קטלניים", היא אומרת. 

הכל התחיל כאשר שעות ספורות לאחר שהדליקה את הנרות, כשהניקה את בנה התינוק, הבחינה בודן בנקודות שחורות זעירות בתוך נחיריו. "בהתחלה לא קישרתי ביניהן לבין הנרות, למרות שזה היה ממש מוזר. כשהתקשרתי לרופא המשפחה שלנו וסיפרתי לו מה קרה, הוא ביקש שאביא אליו את ג'ימי מהר, ורק אצלו גיליתי שמאחורי הנרות התמימים שהדלקתי עומדים כ-15,000 מקרי מוות מדי שנה".

נקודות הפיח באפו של ג'ימי הקטן נקודות הפיח באפו של ג'ימי הקטן

הרופא הוא זה שהסבר את תשומת לבה לכך שהנרות הריחניים יכולים להיות קטלניים אם מדליקים אותם למשך יותר משלוש שעות רצוף. "רק כשהגעתי הביתה וקראתי את התווית שעל הנר, הבנתי שהוא צודק", משחזרת בודן. "הנרות הריחניים דלקו למעלה משלוש שעות, וגם כשהם התחילו לייצר פיח שהתפשט בחדר - לא כיביתי אותם ונתתי לג'ימי שלי לנשום אותו".

מייגן פשפשה באינטרנט ומצאה את אזהרה של חברת ייעוץ רפואי אמריקנית בשם Cashins & Associates שלפיה כ-20,000 אנשים מתים מדי שנה בארצות הברית לבדה, כתוצאה מחשיפה לחלקיקי פיח שחלקם נגרמים בגין נרות שהודלקו זמן רב מדי. "אדם מהשורה שמדליק נרות בתמימות לא ממש חושב על זה שהוא נושם חלקיקים קטנים של פיח שיכולים לגרום למחלות שונות החל מאסתמה וברונכיט וכלה במחלות לב וסתימה בכלי הדם", אומרת בודן. "זה לא ממש מפליא שהמודעות שלנו לזה קטנה: רמת הפיח שנוצרת מהדלקה של נרות ריחניים היא כל כך זעירה, שלא ניתן להבחין בה באוויר. הפתרון שאני מצאתי לזה הוא לקצץ את הפתיל הארוך שמגיע עם הנרות הללו, ולא לתת לו לבעור יותר משעתיים מקסימום. 

"במקרה שלנו זה הסתיים למזלנו בטוב, אבל אני לא רוצה לחשוב על כל אותם מקרים שלא הסתיימו ככה ועל כל אותם ילדים שקיפחו את חייהם בשביל שום דבר בעצם. המקרה הזה לימד אותי כמה זה חשוב לקרוא את תוויות האזהרה, לא רק על נרות כי אם על כל מוצר שהוא", היא מסכמת. 

תגיות:סכנהנרות ריחניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה