הריון ולידה

שימוש ממושך במשככי כאבים בהריון – מכפיל סיכון להפרעת קשב

מחקר נורבגי ענק מצא כי ילדים לאימהות שנטלו פרצטאמול במשך 29 ימים או יותר בהריון היו בסיכון כפול לפתח הפרעת קשב

  • י"ב חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נשים בהריון הסובלות מחום ומכאבים משתמשות בדרך כלל בתרופות על בסיס פרצטאמול (בארץ נמכרות תחת השמות 'אקמול', 'דקסמול', ועוד). במשך עשורים תרופות אלה נחשבו כמשכך כאבים בטוח בזמן ההריון – בניגוד לתרופות נפוצות אחרות, כמו אלה על בסיס איבופרופן.

מחקר ענק חדש שנערך על ידי המכון הנורבגי לבריאות הציבור באוסלו, עם זאת, מבהיר שבטיחות הפרצטאמול היא יחסית. המחקר, שבדק קבוצה של 113,000 ילדים, מצא שהסיכון להפרעת קשב וריכוז היה קצת יותר מכפול בקרב ילדים שאימהותיהם נטלו פרצטאמול לתקופה ממושכת בזמן ההריון.

לפני שאתם נלחצים, כדאי לבדוק מהי תקופה ממושכת. החוקרים מצאו כי כאשר האם השתמשה בפרצטאמול במשך יותר מ-29 ימים או יותר במשך ההריון, רק אז הוכפל הסיכון. שימוש נפוץ פחות לא הוכח כבעל השפעה כלשהי על הסיכון של העובר לפתח הפרעת קשב וריכוז. המחקר מצא כי הסיכון היה שווה בכל מקרה של שימוש ממושך – כאבים כרוניים, חום או זיהום. החוקרים מציינים עם זאת כי על אף שנמצא קשר בין שימוש ממושך מאד בפרצטאמול ובין הפרעת קשב, אי אפשר לפסול את האפשרות שמה שהגביר את הסיכון הוא בעיית-הרקע שגרמה לאם להשתמש במשכי כאבים לזמן הממושך, ולא משכך הכאבים עצמו.

יצוין גם שעל אף שהמחקר מצביע על כך שיש להיזהר מנטילת פרצטאמול בהריון במקרים לא הכרחיים, גם להימנעות מנטילת התרופה יש סיכונים משלה. חום גבוה, למשל, עלול לגרום למומים רציניים אצל העובר. בשורה התחתונה פרצטאמול הוא עדיין התרופה הבטוחה ביותר לנשים בהריון – אבל רופאים ונשים בהריון צריכים להיות ערים לסיכונים של שימוש ממושך במיוחד. 

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:הריוןהפרעת קשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה