סיפורים אישיים

מרגש: מי בונה סוכה על עגלה עם סוס, וקורא ליהודים לבוא ולברך על ארבעת המינים?

תמונה שצולמה לפני למעלה מ-50 שנה, מוסיפה ללוות את משפחתו של איתי לידסקי מדי שנה בשנה, בחג הסוכות. מי הוא היהודי היקר שצולם בה, ומה היו מעשיו הייחודיים בסוכות? את הסיפור שמאחורי התמונה הזו, אסור לכם לפספס

יחיאל מיכל טסלר ז"ל בסוכתו המפורסמת לפני 50 שנה (קרדיט: איתי לידסקי)יחיאל מיכל טסלר ז"ל בסוכתו המפורסמת לפני 50 שנה (קרדיט: איתי לידסקי)
אא

תמונה מעניינת שקיבלנו במסגרת תחרות 'הסוכה היפה ביותר לשנת 2017', הצליחה לגנוב את תשומת לבנו. בתמונה שצולמה לפני קצת יותר מ-50 שנה, נראה יהודי פשוט בשם יחיאל מיכל טסלר ז"ל, כשעל עגלתו הרתומה לסוס - בנויה סוכה מפוארת ועליה שלטים למכביר. איתי לידסקי, שולח התמונה, מסביר כי היא מלווה את משפחתו בחג הסוכות מדי שנה בשנה, ונאות לספר לנו את הסיפור המיוחד שעומד מאחוריה: 

לפני השואה למד סבו בישיבה, בד לבד לעבודתו כשוליה אצל חייט שלימדו את מלאכת התפירה. לדאבון הלב, בפרוץ המלחמה איבד הסב את אשתו וילדיו ונשלח תחילה למחנות עבודה, ומאוחר יותר לאושוויץ. בדרך נס הצליח לשרוד את אימת הזוועות ושוחרר יחד עם אסירים נוספים, כאשר הסובייטים נכנסו לאושוויץ ושחררו את המחנה. "אחרי המלחמה הוא חזר לעיירה שלו, וגילה שכבר אין לו לאן לחזור", מספר לידסקי הנכד. "הוא ואחיו המשיכו לקרובי משפחה בעיר אחרת, שם הכיר את סבתי והם נישאו".

בשנת 57 עלו בני הזוג טסלר ארצה, והתגוררו באחד השיכונים בקריית גת. "בארץ סבא הועסק בהובלות על עגלה רתומה לסוס, ובין היתר התפרנס ממכר אבטיחים בימות הקיץ".

אבל בהתקרב חג הסוכות - עגלתו של הסב רחשה בפעילות מסוג אחר, וההתרגשות עלתה על גדותיה. "החבר'ה מחב"ד נהגו לבנות לו סוכה על העגלה, והוא היה מסתובב באזור קריית גת ומזכה יהודים במצוות סוכה ובברכה על ארבעת המינים", מספר לידסקי. "ניתן לראות בתמונה את השלטים שתלה על הסוכה, שקוראים לציבור לבוא ולברך על ארבעת המינים. היום אנחנו אולי לומדים על 'העושה סוכתו בראש העגלה' בהלכות סוכה סימן תרכז הלכה ב', אבל לא באמת מעלים בדעתנו שזאת הייתה המציאות בעבר, וזוהי תמונה שממחישה זאת בצורה הטובה ביותר".

תגיות:סוכותמצווהניצולמיוחדתהיליםשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה