דיכאון וחרדות

מפתיע: מניעת שינה מסייעת למדוכאים להתגבר על הדיכאון

סקירה מחקרית חדשה מצאה כי מניעת שינה מאנשים הסובלים מדיכאון מסייעת לשיפור מצבם תוך 24 שעות

  • ו' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חוסר שינה ידוע כאחד הגורמים שעלולים לעורר סימפטומים של דיכאון, אבל סקירה מחקרית חדשה מצאה דבר מעניין: זה שנים ארוכות שמחקרים מגלים שאצל פציינטים הסובלים כבר מדיכאון קליני, חוסר שינה דווקא משפר את מצבם.

צוות החוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה שביצע את הסקירה, בראשות הפסיכיאטר פרופסור פיליפ גרמן, סקר מחקרים שנערכו שלושים השנים האחרונות והתמקד בשישים ושישה מחקרים איכותיים. המחקרים הללו מצאו כי חוסר שינה חלקי (שינה למשך שלוש או ארבע שעות שאחריהן מחזיקים את הפציינט ער במשך 20-21 שעות) יעיל בהפחתת סימפטומים של דיכאון, וכך גם חוסר שינה מלא: מניעת שינה במשך 36 שעות. בכל המחקרים הללו, יש להדגיש, מניעת השינה נעשתה בבקרה של רופאים ותוך כדי אשפוז.

בכל המחקרים נמצא כי בין 40% ל-60% מהפציינטים הפגינו שיפור משמעותי בסימפטומים הדיכאוניים תוך 24 שעות מהטיפול. זה בניגוד לתרופות נגד דיכאון, שמתחילות לפעול רק אחרי מספר שבועות. אחוז הצורכים תרופות נגד דיכאון, כמובן, שובר כל הזמן שיאים חדשים ובארה"ב עומד כיום על 16.7 אחוזים מכלל אוכלוסיית המבוגרים. האם, שואלים החוקרים, לא חכם יותר לנסות את תרפיית מניעת השינה לפני שרצים לתרופות?

"המחקרים באנליזה שביצענו מראים שמניעת שינה אפקטיבית עבור כל סוגי האוכלוסייה", אומרים החוקרים. "לא משנה כיצד נמנעה מהם השינה או איזו סוג תגובה נמדדה, או מה היה הסוג המדויק של הדיכאון – מצאנו אחוז שיפור כמעט זהה בכל המקרים".

החוקרים מציינים שיש צורך במחקר נוסף כדי לזהות בדיוק כיצד מניעת שינה גורמת להפחתת משמעותית ומהירה בעוצמת הדיכאון.

 

תגיות:שינהדיכאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה