בריאות ותזונה

האם ייתכן שהשטיח בחדר האורחים גורם לנו להשמין?

חוקרים אמריקאים מצאו כי כימיקלים הנפוצים בסביבה שלנו עלולים לגרום לשיבוש איתותי הרעב והשובע למוח – וכך לגרום להשמנת יתר

  • ט' אלול התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו יודעים שסוכרים בלי הגבלה או שומנים בלתי בריאים יתבטאו עד מהרה בקו המותניים שלנו. אבל מי חשב שכימיקלים המצויים בשלל מוצרים, מדגני בוקר ועד שטיחים, יכולים להיות אחראים לחלק ממגפת ההשמנה העולמית?

מחקר חדש של בית החולים סדראס-סיני בדק שלושה כימיקלים נפוצים בסביבה שלנו: BHT, נוגד חמצון שנוסף לעיתים קרובות לדגני בוקר ולמוצרים אחרים כדי למנוע מהשומנים בהם להתקלקל, PFOA, פולימר שנמצא בכלי מטבח ושטיחים רבים, ו-TBT, תרכובות שנמצאת בצבעים ויכולה לחלחל למים ולהיספג בדגים ופירות ים.

החוקרים השתמשו ברקמות אנושיות מייצרות-הורמונים שגדלו מתאי גזע אנושיים כדי להראות כיצד חשיפה כרונית לכימיקלים הללו יכולה להתערב במשלוח האיתותים ממערכת העיכול למוח – איתותים שנועדו לשדר למוח כי הקיבה כבר מלאה ואין צורך לאכול יותר. כאשר מערכת האיתותים הללו כושלת, אנשים ממשיכים לאכול מעבר לנקודת השובע שלהם וסובלים מעודף משקל.

הניסוי בוצע כך: מחלק מתאי הגזע האנושיים שנאספו, גידלו החוקרים רקמות של דופן המעי. מחלק אחר הם גידלו רקמות של ההיפותאלמוס, החלק במוח שאחראי על ויסות הרעב והשובע. בשלב הבא בחנו החוקרים מה קורה לתאים הללו כשהם נחשפים לכל אחד מהכימיקלים – או לשלושתם ביחד. התוצאות הראו כי החשיפה מפריעה את פעילותן של הרשתות שמייצרות הורמונים ששולחים איתותים על תחושות רעב ושובע.

החוקרים מקווים לערוך בהמשך מחקרים כאלה על כימיקלים רבים נוספים המצויים בסביבה, כך לקבוע אילו מהם בטוחים לשימוש – ומאילו כדאי להימנע.

תגיות:שטיחהשמנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה